Ässä ryki isoilla ahdoilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eli paineiden noustessa 0,8-1,1 alkoi nytkäykset. Vika oli siellä missä ajattelinkin. Ohut putki joka menee imusarjasta kuskin lokasuojassa olevaan pönttöön oli huonosti korjattu, ja paineiden noustessa vuoti.
Kysymys: Mikä pöntto, ja mikä tehtävä?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja lucaf »

moi, onkos se se valkoinen pyöreä pönttö, eli ns. "lämppärin alipainepönttö" joka on siis lämmityslaitteen ilmanjakelusäätimen palveluksessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ei se. Toisella puolella, ja etureunassa. Musta pönttö, ja siinä on myös sähköliitin. Alipaineletku on kovaa muovia. Sama pönttö on myös vaparissa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

bensa höyrryjen hiilipönttö...
tnkista tulevia bensa höyryjä päästää imusarjaan, ei tarkempaa tieto...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jep, aktiivihiilipönttö niille höyryille. Löytyy vähäpäästöisistä. Ei kuitenkaan vaikuta päästöihin, eli voi vaikka poistaa käytöstä ja antaa höyryjen huohottaa ulkoilmaan. Ei sen toiminnasta tosin haittaakaan ole.

Tuolta löytyy viimeiseltä sivulta selostus selostus sen toiminnasta:
http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... iption.pdf
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kiitoksia tiedoista. Kaavion mukaan imusarjan alipaine vetää pöntöstä, kun venttiili on auki. Alapuolelta tulee korvausilma. Mitenkähän tuon on tarkoitus vaikuttaa, ja mihin? Eihän imusarjasta tule mitään pois koneen käydessä, ellei ole ahdinta. Noin pienen letkun imuvuodolla ei saa konetta sammumaan, mutta tuon letkun jo pienikin vuoto sammuttaa koneen. Esim. lämppärin alipaineletkun irrotessa kone käynnistyy ja käy, ja sillä voi jopa ajaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se tosiaan kerää bensahöyryjä tankista. Vanhemmissa tankin huohotus oli ulkoilmaan ja tuskin se nyt mikään hirmurikokos on tehdä tuohonkin. Pönikkä hatelikkoon, tankista tuleva letku vapaasti ulkoilmaan ja tulppaat sen liitännän siitä imusarjasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Se olisikin liaan helppoa, jos se olisi näin helppoa. Puolikaasulla ahdot saa nousta, mutta kaasun pohjaan painaminen saa aikaan rykimisen. Ahdot voi olla mitä vain välillä 0,8-1,1 bar. Jotenkin tuntuu ettei saisi tarpeeksi kakkua. Fuel cuthan katkaisisi aina samalla paineella? Jos ensin vaihtaisi bensan suodattimen, ja sitten katsoisi mitä fuelcut venttiilille on tehty.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Mulla oli ihan tismalleen sama ongelma että ryki isommilla ahdoilla! Vaihdoin tulpanjohdot niin ei ryi enää. Olisko sulla samankaltainen vika? Toki olihan mulla myös alipaine letku hapertunut puhki, mutta se ei niin vaikuttanut asiaan kun vaihto uuden tilalle.. :?
|#4178
|Saab 95L -76
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Mittasin tulpanjohdot (bougit), ja vastus on ok. Parissa hatussa pieni "klappi" jota yritin puristella pois, ja kiristin myös virranjakajan päät. Nykiminen on enää muisto entisestä, mutta ei hävinnyt kokonaan. Kansi ja pyöriä ovat uusia, samoin tulpat. Täytyy koittaa vielä puristella päitä tiukemmaksi, ja laittaa crc:tä. Huomenna voisi koittaa toisilla tulpanjohdoilla, josko tulpanhatut olisi rikki.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

No niin. Kiristelin löysät tulpanhatut ja virrranjakajan pään liitokset. Rykiminen loppui, ja muuttui röpöttämiseksi. Nyt jo huomattavan paljon alempaa. Joka tapauksessa nyt tuntuu, että ropataan oikeaa paillaa. Kiitos vinkistä. Vaihdan huomenna johdot sinisiin amerikkalaisiin silikonijohtoihin, niin näemme vaikutuksen. On niissä jotain vikaa, vaikka vastus olikin ok.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Juu kyllä se oli itselläkin tosi pitkään ennen kuin rykiminen loppui ja alkoi oikeasti olemaan pinna kireellä kun ei meinannu millään kulkea tuo Suabbi... Just olin saanu päivitettyä konepuolta enkä päässy testailemaan miten se oikeesti kulkee kun heti yli 0.5barin ahdoilla lähti temppuilemaan :evil:

Ei oikeen tuntunut kukaan tietävän mitkä voisi olla. Epäiltiin bensasuodatinta, bensapaineensäädintä, suuttimia, ilmanpuhdistinta.. yms.

No tilasin viriosaa Ruotsista ja samalla kyselin Saab-asiantuntialta niin sanoi että kannattaa kokeilla sytytyspuolen osien vaihtoa niin eipä siinä muuta ehtinyt ostamaan kun tulpanjohdot niin johan alkoi jo pelittämään.

Eihän sitten sen jälkeen mennyt kun pari päivää niin joku uudempi Volvo lähti haastamaan... Siinähän sitten päätin kokeilla että miten Saabi nyt oikeen kulkee ja yllätyksekseni kyllä taaksehan se jäi 8O Vauhtia oli 40-150km/h, jonka jälkeen piti jarruttaa kun tuli toinen auto eteen. Ahtoja oli silloin "vaan" ~0,8bar.
Myöhemmin sain tietää että se oli viritetty T4 ~250hp. Onneksi oli kulkupuoli jo silloin kunnossa, hheh.
|#4178
|Saab 95L -76
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Juu, yllättäviä autoja jää saabille. Tosin kiihdytykset on yleensä 50-130 km/h moottoritien rampista. Palaan asiaan, kun saan johdot vaihdettua..
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ei elämä saa olla liian helppoa. Tulpanjohdot on vaihdettu, ja röpötys hävisi ja vaihtui taas rykimiseen. Nyt taas 0,8-1,1bar ahdoilla. Vaihdan vielä platinatulpat ja pyöriän, mutta alkaa taas olla hakuammuntaa. Miten virranjakajan kello? Sietääkö tuollaista ylipainetta, vai pitäisikö siinä olla takaiskuventtiili? Auto kuitenkin alunperin ässä. Taidan vaihtaa samantien myös puolan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ässä ryki isoilla ahdoilla

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Nyt kiiihtyyyy.....
Vaihdoin vähän ajetut tulpat boschin platinoihin, ja vika poistui. Älkää säästäkö tulpissa. Tarinan opetus. Kiitos Sumzille ratkaisuun johtaneesta vihjeestä, ahvenistolla nähdään.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin