Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Kävin tänään jäähdytinhuollossa arvioimassa tupliksen jäähdytysjärjestelmän tilaa, koska jäähdytysnestettä on alkanut kulua jonkin verran. Mitään päälle päin näkyviä vuotoja ei löytynyt, mutta todettiin, että järjestelmässä on aika kova paine. Tämä voisi viitata siihen, että kannentiiviste vuotaa ja päästää painetta järjestelmään. Olen tässä kesällä ajellut autollani varsin pitkiä matkoja kovissa helteissä, joten enpä ihmettelisi, jos vanha kansipahvi olisi ottanut siitä siipeensä...
Mulla on jo hankittuna kannen tiivistesarja, mutta lueskellessani korjausopasta, huomasin, että rempassa täytyy olla nokkaketjun pidike, jotta kiristin ei pääse rempan aikana liikkumaan. Onko tuon ketjun paikallaan pitämiseksi joku "kotikonsti", vai pitäisikö hankkia jostain tuollainen työkalu ketjun/rattaan pidikkeeksi? Mistähän moista voisi kysellä?
Mulla on jo hankittuna kannen tiivistesarja, mutta lueskellessani korjausopasta, huomasin, että rempassa täytyy olla nokkaketjun pidike, jotta kiristin ei pääse rempan aikana liikkumaan. Onko tuon ketjun paikallaan pitämiseksi joku "kotikonsti", vai pitäisikö hankkia jostain tuollainen työkalu ketjun/rattaan pidikkeeksi? Mistähän moista voisi kysellä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
eikös ennenvanhaan porattu 3mm reikä termariin nin johan paineet laski siksi aikaa että ehti pörssiin ilmoituksden laittamaan
sukkapuikko on passelit kapine ketjun paikallaan pysymiseen..
sukkapuikko on passelit kapine ketjun paikallaan pysymiseen..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
B-koneessa jakoketjua ei saa päästää löystymään, tai ketjunkiristin pääsee liikaa ulos eikä sitä saa takaisin kuin jakopää purkamalla. Ja se taas vaatii onnistuakseen moottorin noston konetilasta. Nokkaketjun pidikkeellä tarkoitettaneen tätä löystymistä estävää systeemiä.
Otappa venttiilikoppa irti. Huomaat, että nokka-akselin hammasrattaan viereen nousee kannesta noin millin paksuinen pelti, jossa on reikä samassa kohtaa kuin hammasrattaan keskellä. Nokka-akselin hammasrattaasta irroitetaan ensin yksi m6-pultti, jolla ratas kiinnitetään mainittuun peltiin. Sitten vasta irroitetaan kaksi muuta pulttia ja vedetään ratas irti nokka-akselista. Ketju pysyy kireällä koko rempan ajan ja jakokin oikeana.
Otappa venttiilikoppa irti. Huomaat, että nokka-akselin hammasrattaan viereen nousee kannesta noin millin paksuinen pelti, jossa on reikä samassa kohtaa kuin hammasrattaan keskellä. Nokka-akselin hammasrattaasta irroitetaan ensin yksi m6-pultti, jolla ratas kiinnitetään mainittuun peltiin. Sitten vasta irroitetaan kaksi muuta pulttia ja vedetään ratas irti nokka-akselista. Ketju pysyy kireällä koko rempan ajan ja jakokin oikeana.
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Tämäpä hienoa! Kiitokset ohjeista! En tajunnut, että moottorissa on jo valmiina tuo pidike, vaan luulin, että kyseessä on erillinen työkalu.Pekka Valtanen kirjoitti:B-koneessa jakoketjua ei saa päästää löystymään, tai ketjunkiristin pääsee liikaa ulos eikä sitä saa takaisin kuin jakopää purkamalla. Ja se taas vaatii onnistuakseen moottorin noston konetilasta. Nokkaketjun pidikkeellä tarkoitettaneen tätä löystymistä estävää systeemiä.
Otappa venttiilikoppa irti. Huomaat, että nokka-akselin hammasrattaan viereen nousee kannesta noin millin paksuinen pelti, jossa on reikä samassa kohtaa kuin hammasrattaan keskellä. Nokka-akselin hammasrattaasta irroitetaan ensin yksi m6-pultti, jolla ratas kiinnitetään mainittuun peltiin. Sitten vasta irroitetaan kaksi muuta pulttia ja vedetään ratas irti nokka-akselista. Ketju pysyy kireällä koko rempan ajan ja jakokin oikeana.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Hehheh, kunnon jobbari-tyyliin vaanmestari kirjoitti:eikös ennenvanhaan porattu 3mm reikä termariin nin johan paineet laski siksi aikaa että ehti pörssiin ilmoituksden laittamaan
sukkapuikko on passelit kapine ketjun paikallaan pysymiseen..

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Ei ole tosiaan paha rasti tehdä. Mun Kuvablogista löytyy vähän kuviakin tähän, ovat kylläkin kannen vaihdosta mutta periaatteessa saman työn joutuu tekemään.
http://kuvablogi.com/nayta/714285/ <== Tuosta alkaa muutama kuva operaatiosta. Kuvassa 7/8 näkyy se pelti sieltä kopan alta.
http://kuvablogi.com/nayta/714285/ <== Tuosta alkaa muutama kuva operaatiosta. Kuvassa 7/8 näkyy se pelti sieltä kopan alta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Katos vaan, mä taisin vasta pari päivää sitten katsella noita sun kuvia. Silloin kyllä ihan muuten vaan, kun etin yleisesti kaikkea tuplis-materiaalia netistä.
Mutta joo, näyttää ihan kivalta hommalta. En vaan osaa päättää, että pitäiskö kuitenkin ryhtyä samalla isompaan remppaan, vai vaihdanko vaan tuon kansipahvin + muut yläpään tiivisteet...
Nokkaketjun haluaisin kuitenkin lähiaikoina vaihtaa, kun mulla ei ole sen vaihtoajankohdasta tietoa ja pitäishän se öljypohjankin tiiviste vaihtaa. Koskahan jaksais alkaa rehkimään
Mutta joo, näyttää ihan kivalta hommalta. En vaan osaa päättää, että pitäiskö kuitenkin ryhtyä samalla isompaan remppaan, vai vaihdanko vaan tuon kansipahvin + muut yläpään tiivisteet...
Nokkaketjun haluaisin kuitenkin lähiaikoina vaihtaa, kun mulla ei ole sen vaihtoajankohdasta tietoa ja pitäishän se öljypohjankin tiiviste vaihtaa. Koskahan jaksais alkaa rehkimään

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Jos vaihdat pahvin, niin venttiilit kannattaa aina vähintäänkin läpätä tahnan kanssa, ellet jopa teetä seetejä ja venttiilien hiontaa koneistamossa. Se maksaa about 8euroa per venttiili.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
vesipumppu kannattaa tarkistaa ,jos ei ole tietoa sen kunnosta
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Jep, läppäys ja kannen puhdistus pitää samalla suorittaa.Mertmi kirjoitti:Jos vaihdat pahvin, niin venttiilit kannattaa aina vähintäänkin läpätä tahnan kanssa, ellet jopa teetä seetejä ja venttiilien hiontaa koneistamossa. Se maksaa about 8euroa per venttiili.
Vesipumppu on kuulemma hiljattain vaihdettu, enkä taida uskaltaa siihen nyt koskea. Jos pumppu prakaa, niin taidan suosiolla korvata sen sähköpumpulla.Olavi P kirjoitti:vesipumppu kannattaa tarkistaa ,jos ei ole tietoa sen kunnosta
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
mielestäni ei juu kannata tuota pumppua auki repiä niin kauan kuin toimii, osia kun siihen ei oikeen mistään enää saa..Olavi P kirjoitti:vesipumppu kannattaa tarkistaa ,jos ei ole tietoa sen kunnosta
sähköpumpulla itsekin sen korvasin kun hajosi, apuakselistakin meni hampaat..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Noniin, tupliksen kansi oli sitten halki paristakin paikasta, joten edessä on korvaavan hankkiminen. Onko noissa B-moottorien kansissa jotain vuosimallieroja? Turboissa oli varmasti oma kantensa, mutta käyvätkö muiden mallien kannet heittämällä? Onko esim ruiskumallien kansissa jotain eroja kaasarimalleihin? Eri nokka kenties? Auto, johon kantta haeskelen on siis vuoden -76 Super, jossa tietenkin tuplakaasarit. Voinko laittaa orggis kannen tilalle esim. vuoden -80 kannen?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Tietääkseni B-kansissa ei ole oleellisia eroja, edes turbossa. Nokat on erilaisia kaasarissa, ruiskussa ja turbossa. Ruiskussa kirein nokka ja turbossa tais olla pienimmät aukiolot. Lisäksi pakoventtiilit on ruiskuissa ja turboissa natriumtäytteisiä, vanhimmista ruiskuista en tosin ole varma. Jos nyt jotain vuosimallieroja hakee, niin venakopan ruuvit on pienemmät (M6:set?) 79-81, eli kansissa on siten eri kierre.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Ok. Mahtaakohan mulla olla sitten nytkin autossa uudempi kansi, koska siinä on mielestäni kanssa nuo M6-ruuvit kopassa? Tuo nokkahan ei tietysti ole siinä mielessä oleellinen (nyt kun tarkemmin ajattelen), koska nykyinen nokka vaikutti todella siistiltä. Eli voin siirtää nokan ja pukin toiseen kanteen.orava kirjoitti:Tietääkseni B-kansissa ei ole oleellisia eroja, edes turbossa. Nokat on erilaisia kaasarissa, ruiskussa ja turbossa. Ruiskussa kirein nokka ja turbossa tais olla pienimmät aukiolot. Lisäksi pakoventtiilit on ruiskuissa ja turboissa natriumtäytteisiä, vanhimmista ruiskuista en tosin ole varma. Jos nyt jotain vuosimallieroja hakee, niin venakopan ruuvit on pienemmät (M6:set?) 79-81, eli kansissa on siten eri kierre.
Onko tosiaan turbossa venttiilitkin saman kokoiset kuin vaparissa? No, tuskinpa noita turbojen kansia nyt ensimmäisenä vastaan tulee, että siitä mitään ongelmaa muodostuisi

Mutta joo, hyvä tietää, että mitään oleellisia eroja ei ole. Ajattelin lähinnä, ettei sitten moottoria niputtaessa tule ilmi, että uusi kansi vaatiikin toisen imusarjan, johon ei käykkään nykyiset kaasarit jne. jne.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin
Jouduin itse tiivistämään venttiilikopan tuosta omasta 99 vm 76 ja itsellä myöskin noita pieniä m6 ruuveja. Muutamat hieman huonossa kunnossa ja yritin Mäntykorven purkaamolta etsiä parempia, jotta saisin samoja kaikki pultit(museoauto). Katselimme muutamia uudempia kansia, koska 76 kantta ei tietenkään löytynyt, mutta niissä oli isommat pultit ja vanhempia kansia, myös isommat pultit eli nuo pienet ovat olleet n. 75-76 eteenpäin n. 78, 79 kannessa oli jo isommat pultit.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447