Sellainen ongelma kuitenkin on, ettei takaluukun lukkosylinteri käänny avaimella, vaikka mekanismi muutoin toimii. Nyt takaluukkua ei siis saa lukittua. Irrotin koko sylinterin, mutta epäilenkin, ettei auton oma avain käy koko sylinteriin!? Takaluukku olisi kuitenkin hyvä saada lukkoon, joten jos jollain on tarjota purkuautosta sylinteriä, johon lisäksi avain, niin voisin mielelläni sellaisen ostaa. Kuinkahan vanhasta autosta tähän nämä lukkosylinterit sopii heittämällä paikalleen?
Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Ostin pienenä heräteostoksena itselleni lyhyen autottoman kauden jälkeen taas vanhan kunnon ysisatasen, sen karvalakkimalleista karvalakeimman: vuosimalli -88, pystykeula, ei ohjaustehostinta, kaasarikone ja 4 vaihdetta eteen (yllättävän nöyrästi vääntää nelosella kumminkin). Takajarru sentään on siirretty jo taakse - onneksi
Edes radiota ei ole
eikä näin ollen antenniakaan takalokasuojassa. Tulpattu reikä on sentään jo tehtaalla laitettu, mahtaakohan sinne tulla valmis johdotus antennille, onko kellään tietoa? Autolla on ajettu vasta uskomattomat 120tkm, johon olen taipuvainen uskomaan, sillä kori on käytännössä ruosteeton, kuskin oven ruostevauriokin on korjattu. Kone on lisäksi hyvin pirteä kaasariksi
Sellainen ongelma kuitenkin on, ettei takaluukun lukkosylinteri käänny avaimella, vaikka mekanismi muutoin toimii. Nyt takaluukkua ei siis saa lukittua. Irrotin koko sylinterin, mutta epäilenkin, ettei auton oma avain käy koko sylinteriin!? Takaluukku olisi kuitenkin hyvä saada lukkoon, joten jos jollain on tarjota purkuautosta sylinteriä, johon lisäksi avain, niin voisin mielelläni sellaisen ostaa. Kuinkahan vanhasta autosta tähän nämä lukkosylinterit sopii heittämällä paikalleen?
Sellainen ongelma kuitenkin on, ettei takaluukun lukkosylinteri käänny avaimella, vaikka mekanismi muutoin toimii. Nyt takaluukkua ei siis saa lukittua. Irrotin koko sylinterin, mutta epäilenkin, ettei auton oma avain käy koko sylinteriin!? Takaluukku olisi kuitenkin hyvä saada lukkoon, joten jos jollain on tarjota purkuautosta sylinteriä, johon lisäksi avain, niin voisin mielelläni sellaisen ostaa. Kuinkahan vanhasta autosta tähän nämä lukkosylinterit sopii heittämällä paikalleen?
Saab 900 -88
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
tuskin sinne antennipiuhaa tulee, jos ei ole antennia koskaan ollut, tosin voihan se antenni olla poistetukin myyntiä varten, mutta tuskin kukaan moiseen ryhtyy.
Eli hommaisin piuhat ja antennin valmiiksi vaikka foorumilta, niitä kun on kaikissa purkuautoissa.
tiedettä voi myös tehdä vertaamalla lukkosylinterin numeroa muihin sylintereihin tai sitten sarjoittaa sen vanhalle avaimelle sopivaksi tavallisessa lukkoliikkeessä. maksanee noin 30--40 € ilman avainta.
Eli hommaisin piuhat ja antennin valmiiksi vaikka foorumilta, niitä kun on kaikissa purkuautoissa.
tiedettä voi myös tehdä vertaamalla lukkosylinterin numeroa muihin sylintereihin tai sitten sarjoittaa sen vanhalle avaimelle sopivaksi tavallisessa lukkoliikkeessä. maksanee noin 30--40 € ilman avainta.
Viimeksi muokannut stara, Pe Loka 08, 2010 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2095
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
antennin johto on kyllä vakiona alkuperäisessä johtosarjassa joten se voi löytyä. takapenkin alta ainakin sen näkee kulkeeko se siellä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Täytyypä tosiaan katsoa, kulkeeko takapenkin alla antenninjohtoa. Tuntuisi tosiaan oudolta, ettei johtoa olisi alkup. johtosarjassa, kun antennille on valmis paikkakin. Jos johto löytyy, niin sittenhän homma on vaan plug and play... Enpä kylläkään ole katsonut, onko kaiutinritilöiden alla edes kajareita? Voi olla, että nekin ovat lisävarustelistalta reilu parikymmentä vuotta sitten jääneet ruksaamatta
Vieläköhän noita alkuperäisiä Saabin kaiuttimia jostain saisi, muistaakseni ovat ihan hyvälaatuiset?
Saab 900 -88
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Tulipa selailtua tänään Saabin mainiota käyttöohjekirjaa, jonka mukaan kaikkiin Saab-malleihin on valmiiksi asennettu antenninjohdin. Lisäksi ohjekirjan mukaan joissakin malleissa on valmiina johdotukset etu- ja takakaiuttimille. Vilkaisin lisäksi autoni takapenkin alle, ja siellähän se antenninjohto kiemurteli
Ei siis muuta kuin antenni- ja soitinkaupoille, niin ei tarvitse kuunnella pelkkiä auton omia ääniä ja miettiä, kolahteliko nyt etupäässä jokin
tässä "uudessa" kulkineessani?
Saab 900 -88
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Ja alkuperäiset kaiuttimet, jollei niitä kojelaudasta löydy, saa varmasti lähimmältä foorumilaiselta puoli-ilmaiseksi. Toi kaiuttimien kiinnitys on hiukan omanlaisensa, niin helpoimmalla pääsee laittamalla orkkikset. Toki pienellä värkkäämisellä saa mitkä vaan kaiuttimet asennettua. Itellä ei muuten saman ikäisessä ja saman varustetason autossa ole antennin johto johtosarjassa, vaan kiemurtelee ihan irtaimena, tietty tosin samoja reittejä kun varsinainen johtosarja. Ja soitinta asentaessa tarkkana herätevirran kanssa, en tie mistä johtuu, mutta omissa satkuissani - no, vaan kaksi ettei kovin suuri otos, mutta kuitenkin - on molemmissa ollut stereoitten herätevirata väärin kytketty. Rasittavaa ettiä radioon kanavat joka kerta erikseen.
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Takakontin lukkopesä voi olla ihan vaan jumissakin. Irrottamalla sen vipuosan lukkopesän takaa saa vedettyä keskiosan ulos, varuilta kannattaa avain olla silloin paikallaan. Toimivassa lukossa haitat tulisi muuten paikoiltaan. Jos haitat on jumissa, tätä vaaraa ei tietenkään ole.
Omassa tontussa oli takaluukun lukon haitat niin jumissa, että vasta lämmittämällä, irrotusöljyssä uittamalla ja meisselillä & vasaralalla naputtamalla lähtivät liikkeelle. Putsaamalla hapettumat ja liat lukosta tuli ihan toimiva. En tosin ole taas pariin vuoteen kokeillut, kun keskuslukko toimii.
Omassa tontussa oli takaluukun lukon haitat niin jumissa, että vasta lämmittämällä, irrotusöljyssä uittamalla ja meisselillä & vasaralalla naputtamalla lähtivät liikkeelle. Putsaamalla hapettumat ja liat lukosta tuli ihan toimiva. En tosin ole taas pariin vuoteen kokeillut, kun keskuslukko toimii.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Tämä on täyttä totta varsinkin Saabeissa jossa kekuslukitus toimii ei takaluukun lukkosylinteriä juurikaan avaimella avaten kuluteta.jus kirjoitti:Takakontin lukkopesä voi olla ihan vaan jumissakin. Irrottamalla sen vipuosan lukkopesän takaa saa vedettyä keskiosan ulos, varuilta kannattaa avain olla silloin paikallaan. Toimivassa lukossa haitat tulisi muuten paikoiltaan. Jos haitat on jumissa, tätä vaaraa ei tietenkään ole.
Omassa tontussa oli takaluukun lukon haitat niin jumissa, että vasta lämmittämällä, irrotusöljyssä uittamalla ja meisselillä & vasaralalla naputtamalla lähtivät liikkeelle. Putsaamalla hapettumat ja liat lukosta tuli ihan toimiva. En tosin ole taas pariin vuoteen kokeillut, kun keskuslukko toimii.
Voi ehkä joutua käyttämään niinkin kovia metodeja kun "jus" mainitsee.
Mutta jos on mahdollista niin lukkosylinteri irti ja ruosteenesto öljyyn muutamaksi päiväksi lojumaan, niin taas toimii.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Sedan-mallin takaluukun lukkosylinteri jumissa
Irrotin tosiaan sen lukkosylinterin siitä lukkomekanismista ja takaluukusta yrittäen sitä sylinteriä öljytä sekä käännellä, mutta ei se lähtenyt toimimaan. Vääntiö, jossa se nuppi sille välitintangolle, on ihan jumissa. Näin epäilyni siitä, että auton mukana tulleet avaimet ei takaluukun lukkoon sovi, vain vahvistuu. Autossani on nähkääs muutenkin ns. "villit lukot" eli etuoville ja virtalukolle omat avaimensa
Syytä en tiedä, olisko murtomies joskus murjonut näitä lukkoja vai mistä johtunee?
Helpointa olisikin hommata siis se uusi (käytetty) sylinteri avaimineen takaluukkuun ja asentaa se. Itse sylinterin vaihtohan on helppoa kuin hengittäminen. Eli jos jollain olisi tarjolla, niin tarjotkaa yv:llä. Sitten mulla olisi TOSI "villit lukot" autossa, kolme eri avainta
Helpointa olisikin hommata siis se uusi (käytetty) sylinteri avaimineen takaluukkuun ja asentaa se. Itse sylinterin vaihtohan on helppoa kuin hengittäminen. Eli jos jollain olisi tarjolla, niin tarjotkaa yv:llä. Sitten mulla olisi TOSI "villit lukot" autossa, kolme eri avainta
Saab 900 -88