98E5 tankkiin -> check engine
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
98E5 tankkiin -> check engine
Ajoneuvona 9000 CS 2.0i 150hv.
Pistinpä sitten lauantaina tankkiin uutta 98E5 bensaa ja ajelin sellaiset 80 km, jonka jälkeen EDUn näyttöön ilmestyi teksti "check engine". Merkkivalo syttyi ajon aikana. Ohjekirjan mukaan tuolloin menee tehonrajoitus päälle. Mitä se sitten tarkoittaakin. Normaaliajossa en huomannut mitään vaikutusta.
En nyt ole ihan sata varma syy yhteydestä uuteen bensaan, koska olin kuulevinani n. 15 s ennen merkkivalon syttymistä pari pientä kolahdusta tai jotain ylimääräisiä ääniä radion äänen yli.
Nyt tietysti kiinnostaa mahdollinen muu syy vikavalon syttymiseen. Polttoaine on ainut asia mikä on muuttunut ja sen vuoksi keulilla, mutta mitä muita vaihtoehtoja on (tai mitkä ovat yleisimpiä) ja millaisiin kustannuksiin mahdollisen vian korjaamiseksi tässä pitäisi yrittää henkisesti varautua?
Koska Delta-auto paikallisena huoltoliikkeenä ei hirveästi houkuttele, korkeiden hintojensa vuoksi kysyn vielä.. Onko Rovaniemen seudulla tai lähimailla kortteeraavilla klubilaisilla kenelläkään tonnarin vikakoodien purkuun soveltuvaa mittalaitetta, taito käyttää sitä ja halua auttaa miestä ja saabasta mäessä?
Pistinpä sitten lauantaina tankkiin uutta 98E5 bensaa ja ajelin sellaiset 80 km, jonka jälkeen EDUn näyttöön ilmestyi teksti "check engine". Merkkivalo syttyi ajon aikana. Ohjekirjan mukaan tuolloin menee tehonrajoitus päälle. Mitä se sitten tarkoittaakin. Normaaliajossa en huomannut mitään vaikutusta.
En nyt ole ihan sata varma syy yhteydestä uuteen bensaan, koska olin kuulevinani n. 15 s ennen merkkivalon syttymistä pari pientä kolahdusta tai jotain ylimääräisiä ääniä radion äänen yli.
Nyt tietysti kiinnostaa mahdollinen muu syy vikavalon syttymiseen. Polttoaine on ainut asia mikä on muuttunut ja sen vuoksi keulilla, mutta mitä muita vaihtoehtoja on (tai mitkä ovat yleisimpiä) ja millaisiin kustannuksiin mahdollisen vian korjaamiseksi tässä pitäisi yrittää henkisesti varautua?
Koska Delta-auto paikallisena huoltoliikkeenä ei hirveästi houkuttele, korkeiden hintojensa vuoksi kysyn vielä.. Onko Rovaniemen seudulla tai lähimailla kortteeraavilla klubilaisilla kenelläkään tonnarin vikakoodien purkuun soveltuvaa mittalaitetta, taito käyttää sitä ja halua auttaa miestä ja saabasta mäessä?
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
98E5 on käsittääkseni samaa ysikasia kuin ennenkin?
Montakos kertaa "check engine" vilkahtaa, kun käännät virrat päälle?
2 Manifold absolute pressure sensor
3 Temperature sensor, manifold
4 Temperature sensor, coolant
5 Throttle position sensor
6 Oxygen sensor
7 Adaptation
8 Purge valve (EVAP valve)
9 ECM, internal fault
Montakos kertaa "check engine" vilkahtaa, kun käännät virrat päälle?
2 Manifold absolute pressure sensor
3 Temperature sensor, manifold
4 Temperature sensor, coolant
5 Throttle position sensor
6 Oxygen sensor
7 Adaptation
8 Purge valve (EVAP valve)
9 ECM, internal fault
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
No en kyllä osannut siihen kiinnittää huomiota, kun väänsin suoraan käyntiin.
Käynnistäessä merkkivalo jäi palamaan.
Pitää aamulla tarkistaa, kun lähden töihin.
Käynnistäessä merkkivalo jäi palamaan.
Pitää aamulla tarkistaa, kun lähden töihin.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Tankkasitko muuten täyteen vai vaan 10 litraa tyhjän tankin pohjalle ?
On alkanut mietityttämään kuinka hyvin lisääntynyt etanoli imee kosteudet tankeista mukaansa varsinkin jos tekee vajaatäytön.
On alkanut mietityttämään kuinka hyvin lisääntynyt etanoli imee kosteudet tankeista mukaansa varsinkin jos tekee vajaatäytön.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Polttoaineesta se tuskin johtuu koska 98 on sitä samaa mitä aina ennenkin niin kuin "smeg" jo tuumaili.
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Suljetussa tilassa ei ymmärtääkseni ole tuota absorbointia eli itseensä imemistä lainkaan E85:ssa ainoastaan avoastiassa, eikä lainkaan 98E5:ssa edes avoastiassa. Näin ne kemistit jalostamoilla on asian ilmaisseet.vesa67 kirjoitti:On alkanut mietityttämään kuinka hyvin lisääntynyt etanoli imee kosteudet tankeista mukaansa varsinkin jos tekee vajaatäytön.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Ei liity mitenkään tuohon polttoaineeseen. Lambda-anturi/imuvuoto/lämpötila-anturi tai muu osa viallinen luultavasti..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Luinpas huonosti tuon otsikon bensamerkinnän - pohdinta kuitenkin liittyi siihen että kaverin ogsatkuun tuli pahat käyntihäiriöt eilen juuri sen jälkeen kun tyhjään tankkiin oli lorotettu 95E10:ä max parikyt litraa.
Ja eikös Masinolin ja vastaavien tarkoitus juuri ole imeä itseensä talvikautena kosteudet tankista ja palaa sitten muun menoveden mukana (vaikka en ole koskaan käyttänytkään) ? Sinnehän se lorotetaan suljettuun tankkiin ?
Ja eikös Masinolin ja vastaavien tarkoitus juuri ole imeä itseensä talvikautena kosteudet tankista ja palaa sitten muun menoveden mukana (vaikka en ole koskaan käyttänytkään) ? Sinnehän se lorotetaan suljettuun tankkiin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Laskin aamulla vilkutukset ja niiden perusteella jäähdytysnesteen anturissa on jotain vialla. Anturi rikki tai johto poikki kaiketi.
Nyt tarvittais vielä vinkkiä mistäpäin konehuonetta tuota anturia pitäis alkaa hakemaan..?
Nyt tarvittais vielä vinkkiä mistäpäin konehuonetta tuota anturia pitäis alkaa hakemaan..?
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Viimeksi kun n. ½ vuotta sitten sytytti check engine -valon minun Saabissa, niin viittasi samaan ongelmaan. Mentiin "Limp Home". Pari päivää vilkutteli vikakoodia kunnes sekin loppui. Ei ole (toistaiseksi) uusinut... Enkä mitään ongelmiakaan havainnut. Tuskin se tekoäly tiesi rutisevaa vetoniveltä
Tai mistä sen tietää 


Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Mitäs se kuuluisa lämpömittari näyttää?GetawayCar kirjoitti:Laskin aamulla vilkutukset ja niiden perusteella jäähdytysnesteen anturissa on jotain vialla. Anturi rikki tai johto poikki kaiketi.
Nyt tarvittais vielä vinkkiä mistäpäin konehuonetta tuota anturia pitäis alkaa hakemaan..?
Vika voi olla myös termostaatissa.
Tuossa M1997:ssa 4 väläyksen vikakoodi poistui, eikä ole tullut vuoden aikana takaisinkaan, korjaantui termostaatti vaihtamalla. Tilalle originaaliosa, 89-astetta.
Voi tietty olla anturikin, mutta Trionic kaiketi antaa vikakoodin jossei moottori lämpeä tietyssa ajassa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Syttyykö tuo merkkivalo heti liikkeelle lähtiessä kun on kylmä kone vai hetken kuluttua kun moottorin pitäisi olla lämmin? Muistelisin, että trionic odottaa hetken aikaa ja jos lämpötilaa X ei mitata ajassy Y syttyy check engine. Elikkä jos heti syttyy veikkaisin anturia, jos ajon jälkeen niin termaria.
#3834
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
[quote="vesa67"]Tankkasitko muuten täyteen vai vaan 10 litraa tyhjän tankin pohjalle ?
Puoli tankkia laitoin. Eikä ole pätkinyt.
Puoli tankkia laitoin. Eikä ole pätkinyt.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma
-
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: 98E5 tankkiin -> check engine
Onko juuri tosi, että nesteen lämpötila-anturi on tulipellin puolella moottoria?
Olis sille insinööri varmaan löytäny vielä vähän vaikeammankin paikan, jos oikein olis yrittänyt..
Check engine syttyy heti startatessa. Lämpömittari nousee ehkä häivähdyksen omaisesti ja ilmakanavista tulee lämmin ilma kabiiniin. Näilllä keleillä (-25 ) tosin lämpeneminen kestää tovin aikaa.
Mittarissa on ollut aikaisemmin myös samoja oireita kuin monella muullakin on kuulunut olevan, eli viisari on laahannut alhaalla, pidemmänkin ajon jälkeen.
Mikä anturi on moottorin vaihdelaatikon puoleisessa päässä olevien venttiilikopan ja imusarjan seutuville menevien letkujen alla?
Huomenna menee Delta-autoon.. ostaa anturin ja termostaatin, näin siis jos sattuu olemaan tuuria. Tilaamaanhan ne kuitenkin joutuu.
Olis sille insinööri varmaan löytäny vielä vähän vaikeammankin paikan, jos oikein olis yrittänyt..

Check engine syttyy heti startatessa. Lämpömittari nousee ehkä häivähdyksen omaisesti ja ilmakanavista tulee lämmin ilma kabiiniin. Näilllä keleillä (-25 ) tosin lämpeneminen kestää tovin aikaa.
Mittarissa on ollut aikaisemmin myös samoja oireita kuin monella muullakin on kuulunut olevan, eli viisari on laahannut alhaalla, pidemmänkin ajon jälkeen.
Mikä anturi on moottorin vaihdelaatikon puoleisessa päässä olevien venttiilikopan ja imusarjan seutuville menevien letkujen alla?
Huomenna menee Delta-autoon.. ostaa anturin ja termostaatin, näin siis jos sattuu olemaan tuuria. Tilaamaanhan ne kuitenkin joutuu.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
3 tonttua, 2 satkua ja femma