Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Olen jälleen palaamassa Saabistiksi ja minua kiinnostaa tällä hetkellä 9-3 dieselkoneella. Onko 2,2 dieselmoottori tosiaan Opelin tekemä? Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla muuten on Saabin diesel versioista. Ovatko yhtä hyviä ja luotettavia,kuin bensakoneella olevat joihin olen tottunut? Kuinka paljon diesel kuluttaa ja pärjääkö sillä hyvin talvella? Muutenkin kiinnostaa, kuinka paljon dieselsaabin pitäminen kustantaa jos vertaa bensaversioon.
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Paha sanoa luotettavuudesta mitään. Oma 9-3 TiD on vm -00 (käyttöönotettu -99) ja mittarissa jo yli 480tkm. Ostin auton vuonna 2001 n.131tkm ajettuna. Pientä laittoahan siinä on ollut normaalin ylläpidon lisäksi. - Ei mitään katastrofaalista kuitenkaan.
Vesipumppu, startti, pari turbon magneettiventtiiliä, öljypaineanturi ja jakopumpun ohjausyksikkö.
Eberspächer lämmitin vaatii myös huomiota aina parin vuoden välein.
Mainittakoon nyt vielä että autoon laitettiin n 140 tkm paikkeilla ns "viritysboksi", PSI-merkkinen. Sillä kyyti parani huomattavasti ja kulutus tippui litralla/100 km.
Kulutus on 5,7 -6,5 litraa satasella, ajotavasta riippuen. Pitkää matkaa olen joskus saanut tasan 5 litraan.
Öljynvaihdot tulee puolet useammin kuin bensavehkeellä, n. 8 -10 tkm välein. Synteettistä öljyä menee 5,5 litraa öljysuodattimen kanssa.
Auto on päivittäisessä käytössä ja ajokilometrejä tulee nykyään n 60 tkm vuodessa.
Dieselvero nyt on mikä lie, olen sen aina maksanut ajallan ja unohtanut saman tien
. On mulla paskempiakin autoja ollut, esim nykyinen "kesäauto" BMW 530 dA E60
joka ei toimi talvella.

Vesipumppu, startti, pari turbon magneettiventtiiliä, öljypaineanturi ja jakopumpun ohjausyksikkö.

Mainittakoon nyt vielä että autoon laitettiin n 140 tkm paikkeilla ns "viritysboksi", PSI-merkkinen. Sillä kyyti parani huomattavasti ja kulutus tippui litralla/100 km.
Kulutus on 5,7 -6,5 litraa satasella, ajotavasta riippuen. Pitkää matkaa olen joskus saanut tasan 5 litraan.
Öljynvaihdot tulee puolet useammin kuin bensavehkeellä, n. 8 -10 tkm välein. Synteettistä öljyä menee 5,5 litraa öljysuodattimen kanssa.
Auto on päivittäisessä käytössä ja ajokilometrejä tulee nykyään n 60 tkm vuodessa.
Dieselvero nyt on mikä lie, olen sen aina maksanut ajallan ja unohtanut saman tien


"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Tuollaisella ajelin aikanaan puolisen vuotta, kunnes polttoainepumpun ohjausyksikkö kuoli pois. Auto siirtyi eteenpäin klubin sisällä ja alle vaihtui nykyinen NG900.
Autosta ei pahaa sanottavaa; ainoat rempat olivat käsijarru ja eberspächer. Kulutus meni kaupunkipainotteisessa pyörittelyssä yli kuuden, mutta hyvin maltillista kuitenkin. Traktorimainen käyntiääni ei ollut kaunein mahdollinen, mutta sen sieti. Dieselvero oli muistaakseni yli 600e/v. Ehkä?
Autosta ei pahaa sanottavaa; ainoat rempat olivat käsijarru ja eberspächer. Kulutus meni kaupunkipainotteisessa pyörittelyssä yli kuuden, mutta hyvin maltillista kuitenkin. Traktorimainen käyntiääni ei ollut kaunein mahdollinen, mutta sen sieti. Dieselvero oli muistaakseni yli 600e/v. Ehkä?
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Eikö se ole kuitenkin 500-jotain?Azanovix kirjoitti: Dieselvero oli muistaakseni yli 600e/v. Ehkä?

Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
en tosiaan muista. Kolme vuotta omistuksesta on kulunut, joten...
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
verot yhteensä noin 600 eskoa, eli autovero sen 100 ja 500 eskoa käyttövoimaveron osuus. Omalla ruuvattu nyt reilut 308 tkm, josta itse olen ajanut noin 50tkm ja auto ollut vuoden. Itse tykkään ja ajattelin pitää vielä vuoden / kaks. Kulutus ~7 l/100 km. 90 % moottoritiellä ajoa. Katso lisää tuolta dieselosiosta. EGR:n tulppaus ja imusarjan putsaus, öljyn vaihtoa, Eber jossain vaiheessa tekee tenät, mutta halpa vaihtaa uuteenkin näissä og9-3:ssa, jossa releohjattu eberi. Tehoakin saa tarvittaessa vähän lisää jolloin ehtii normiliikenteessä ihan hyvin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Itse olen päässyt keskikulutuksessa jopa alle 6 litran kesällä. Suurempia vikoja on ollut vain syöttöpumpun ohjainyksikkö, mikä hoituikin hyvin forumilaisten avustuksella. Autona siis 9-3 2,2tid vm 99, ajettu 387tkm.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Joo, maantienopeuksissa saa helposti kulutuksen tippumaan. Mulla vaan tapaa olla kohtuu raskas kaasujalka, ja se vaudin tiputtaminen 20 km/h toisi kyllä kulutuksen varmasti sinne lähemmäs kuutta. Niin, omasta autosta tuon vp44 syöttöpumpun oli korjattanut edellinen omistaja, jossain 200tkm jälkeen. Pumppu lienee ainoa isompi ongelma, mutta senkään korjauttaminen ei nykyisin maltaita maksa. Siitäkin saa lisää tietoa diesel osiosta ja haulla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Nyt talvirajoituksilla tulee mieleen ärsyttävä ominaisuus. Autolla ei voi ajaa 5 vaihteella alle 80km/h. Eli kun ajat letkassa ja vauhti vaihtelee 70-85km/h, niin manuaalilla saat koko ajan vaihdella 4->5->4 jne.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia

Miksei voi? Ei se ainakaan kulkemisesta tai jaksamisesta ole kiinni.
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Ainakin mun autossa tuntuu olevan jaksamisesta kiinni. Jurisee järkyttävästi jos kiihdytät vitosvaihteella 70-> 85km/h.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Ainakin kuormattuna menee vedättämiseksi alle 80km/h vauhdissa. Jos ei tykkää imusarjaa joka vuosi putsailla niin pienemmälle vaihtaminen kannattaa.
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Sattuu siinä noin 1700 kierroksen paikkeille sopivat resonanssitaajuudet. Omassakin on hyvät tärinät samoilla nopeuksilla vitosella. Mutta mä en ainakaan jaksa vispata vaihdekeppiä, kyllä se nopeus sieltä nousee vitosellakin. Jos on kiirus niin sitten pistän nelosen silmään. Eikä se karstaantumaan pääse, kun polkee välillä reilummin 

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Onko siinä mitään perää, että vaihdelaatikko ei saa riittävästi voitelua silloin kun "juruttaa". Eli onko toi kovinkaan terveellistä autolle olla vaihtamatta sitä vaihdetta?
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Saab 9-3 2,2 diesel kokemuksia
Vero on n.650€.
Tuli juuri hommattua itselle tollanen 2.2TID -00 joka on ajettu vaatimattomat 408tkm
Edelleen se menee eteenpäin, ja voi jopa sanoa että on hyvä ajaa.
Lähtee ainakin käymään tuo oma komposti jopa ilman lohkoa -13 pakkasilla
Tuli juuri hommattua itselle tollanen 2.2TID -00 joka on ajettu vaatimattomat 408tkm

Edelleen se menee eteenpäin, ja voi jopa sanoa että on hyvä ajaa.
Lähtee ainakin käymään tuo oma komposti jopa ilman lohkoa -13 pakkasilla
