Takaisin 98-oktaaniin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Taidanpa palata ysikasiin. Jos en ihan väärin laskenut, maksaa se vuodessa ajamillani 20.000 kilometrillä noin 50 € enemmän. Mitä mieltä asiasta. (Tosin siitä on jo ehditty olla monta kertaa mieltä, mutta kysynpä kuitenkin vielä).
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Voiko olla olemassa joku erityisen järkevä syy olla käyttämättä 98:a :wink: Oman uskomukseni 98:n paremmuuden vuoksi käytän kaikissa kulkineissa lähes poikkeuksetta aina sitä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Itsellä ainakin OpenSidin jälkeen siirryin 98:n käyttäjäksi. Nakulaskuri rauhoittui, kun menoveden oktaaniluku nousi. Todellisia nakuja (tuskin) vai vasta tulossa, jotka softa tunnistaa, yhtä kaikki meno rauhoittui.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja oju »

JugiBoy kirjoitti:Voiko olla olemassa joku erityisen järkevä syy olla käyttämättä 98:a :wink:
Se, että 98:n hinta nostetaan pilviin jos 95E10:n menekki ei pysy budjetoidussa. Uutisissa oli jo juttua siitä ettei päästötavoitteisiin päästä kun jengi ajaa 'turhaan' 98:lla. Arvaahan sen miten kulutusta tullaan kohta ohjaamaan 'oikeille uomille'. :(

Ahtamattomassa ajan siksi 95E10:llä, ahdettu kaipaa korkeampaa oktaanilukua.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

oju kirjoitti:Ahtamattomassa ajan siksi 95E10:llä, ahdettu kaipaa korkeampaa oktaanilukua.
Mutsin '07 Corolla meni aivan sekaisin E10:llä. Kulutus nousi parissa tankillisessa yli 30%, tulpat aivan tukossa ja vedot poissa. Uudet tulpat, E5 tankkiin ja aivan kuin olisi uuden auton saanut alle. En tiedä missä vika, bensassa vai moottorinohjauksessa, kun auto on kuitenkin huollettu asiallisesti ja kenkääkin annetaan ajoittain.

-Sami

ps. femmaa en rupea edes yrittämään tuollaisella vajaalla bensalla. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Koska kokeileminen on hauskaa ja noin wanhalla masiinalla voi kokeilla hyvällä omallatunnolla, niin minä olen ajellut noin E20:llä ilman mitään havaittavia ongelma (siis sekoittanut E85:a sekaan).

Masiina toiminut ihan normaalisti - myös näissä viime aikojen pakkasissa. Kulutuksessakaan ei oikeastaan mittaustarkkuuden rajoissa havaittavaa.

E
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Pikku-t:lle on ihan sama mitä tankkiin laittaa mutta täysipaineiseen ei kannata tankata kuin minimissään 98:a.

Oli muuten päästöarvot kohillaan femmassa 28%:lla etanoliseoksella kun käytin leimalla :D E85:sta ei paljoa kannata pakkasilla käytää kun viimeviikolla kävin Helsingissä mutkan. Menomatkalla Oulussa -31 ja Helsingissä -16 ja keskikulutus 8,4l/100km keskinopeus 92km/h. Takaisin E85:lla 10.9l/100km, keskinopeus 93km/h ja pakkasta Lahden jälkeen -25 - -35 astetta. Pakkanen nosti kulutusta ihan selkeästi mutta eipä tarvinnut palella autossa toisinkuin joidenkin saksalaisvalmisteisten dieselautojen omistajien :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mitenkäs muuten tuon uuden 95 bensan kanssa käy kulutuslukemien? Onkos kenelläkään tuntumaa aiheeseen? Jos bioetolilla ajettaessa auto kuluttaa tuntuvasti enemmän polttoainetta, niin teoriassahan 10% seoskin pitäisi nostaa keskikulutusta jonkin verran...kö?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Teoreettisesti etanolipitoisuuden kasvaessa pitäisi nousta kulutus (tietysti) energiasisältöjen suhteessa, jos/kun ruisku antaa hiukan enemmän polttoainetta.

Itse en ole kyllä saanut esiin kirjanpidossa tilastollisesti merkittäviä eroja tankillisille, vaikka tullut ajeltua nyt erilaisilla E5, E10, ~E20 -seoksilla erilaisissa olosuhteissa.

E
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Oon kyllä ihan surutta näin talvella tankannut tuota 95E10 kaupunkipyöritykseen. Kulutuksesta vaikea sanoa mitään kun kaikki näkyy kuluvan ja lisäksi paljon taukolämmittimen käyttöä.

Sellaisen huomion tein tankatessani tuota E10, että tuoksahti kummasti sinolille tms.

Kulkupuoli tuntuu olevan perstuntumalla kunnossa talvikelillä tuolla E10:llä.

Kunhan kelit taas lämpenee niin sitten tankkais 98:a.
XC70 D5 -11
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Muutamissa keskusteluissa olen törmännyt kommentteihin ettei Aeroon pitäisi mennä tunkemaan tätä uutta E10 litkua tai oikeastaan olisi pitänyt käyttää edes vanhaa 95:sta.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin..
Eli mitä haittaa tuosta E10 käytöstä sitten on?
Pitääkö mahdolliset uhkakuvat konerikoista paikkansa?

Ohjekirjahan tosiaan suosittelee 98 käyttöä 2,3T malleille (tämän luin sen jälkeen kun olin jo käynyt tankkaamassa E10.iä puolen tankin verran).
Ennenkuin henkisesti pieksettä "pikku rimpulan" niin huomiokaa se, että mulla on nyt Aero -04 ollut alla reilun 2 viikkoa.
Lähinnä mietin sitä, että miten edellisen omistajan mahdolliset virheet vie loputkin kilisevät mun lompakosta..
Saab 9-5 Aero
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5821
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä jos joku tulee kyselemään/tekemään haastattelua että mitä bensiiniä tankkaat, niin ei pidä vastata että "varmuuden vuoksi" vaan oikea vastaus kuuluu, että auton oktaanivaatimus on 98, ja sillä siisti.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko joku huomannut eroa 5% ja 10% etanoliseoksisella 95:llä ajaessaan, esim uudemman Saabin opensidin nakulaskurissa? Mietin vaan että kumpaakohan tästedes tankkaisi tonttuun, tähän saakka on tankissa ollut 95:ttä (ja tankissa on edelleenkin "vanhan liiton" sellaista, kun auto on ollut telakalla jo toven).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Takaisin 98-oktaaniin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

rimpula kirjoitti:Eli mitä haittaa tuosta E10 käytöstä sitten on?
Pitääkö mahdolliset uhkakuvat konerikoista paikkansa?
Varsinkin huonoilla virisoftilla uhkakuva on todellinen. Ja lämpimämmillä keleillä ei Aero mene ns. minnekään tuolla e10:llä. Nakutusta ja sitä myötä tehojen hiipumista selkeästi havaittavissa. Ei se ohjekirjan 98E ole suotta suositeltu.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin