B-askoltahan tuo näyttäs. Ajatelkaas jos tuo kaasari ois turbon jälkeen, painepuolella. Yhtä kuumaa ilmaahan sen bensan seassa ois sillonki.
Ja on noita ollu tehdasturboissa, no heti tulee mieleen chevrolet corvair. (ja on käytetty myöhemminkin, vielä 80-luvulla.) Vissiin ne on sitte pelannu. Välijäähdytintähän tuossa ei oikein voi käyttää.
Tee-se-itse rakennelmana tuo turbon imupuolelle sijoittaminen taitaa olla halvempi ja helpompi kuin turbon painepuolelle sijoittaminen. Kaasarivalikoimakin on huomattavasti mittavampi.
Ongelmahan tuossa on se että kaasuläppä kuristaa väärältä puolelta turbiinia, joten ilmamäärän säädössä on epätarkkuutta ja hystereesiä enemmän kuin painepuolta kuristaessa... ei tosin merkittävä haitta, ei noita sen ikäisiin tehdä että päästöistä pitäisi kauheasti huolehtia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Helppohan tuo on toteuttaa mutta IC:tä ei tosiaan voi käyttää ja lisäksi olen kuullut että öljyä saattaa turbosta lorahdella imupuolelle enemmän kuin tarpeeksi kun alipaine on ajoittain melkein tyhjiön luokkaa.
Mitens turbon laakerointi, eikös bensa huuhtele öljyt pois?
Näytti niin tutulta, kun joskus olen tuommoisellakin ajanut.
Konehuone on niin tyhjä, että kahtapuolta näkyy asvaltti
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Hitto, noin olisi parivuotta sitten saanut väliaikais autosta (Opel kadett C 1.2 OHV farmari ) vähän parempi kulkusen. Olisi ollut jopa tallissa 99:n turbo ja tupla römppäset! Olisi kiva talvilelu
Eipä oo ainakaan itelle tullu vastaan että ahtimen imupuoli ois punahehkunen. Eiköhän siitä läpi kulkeva ilma pidä sen kohtuu viileänä. Tietysti sitten kun sammuttaa koneen ja lämpö tasaantuu ahtimessa..
Eipä oo ainakaan itelle tullu vastaan että ahtimen imupuoli ois punahehkunen. Eiköhän siitä läpi kulkeva ilma pidä sen kohtuu viileänä. Tietysti sitten kun sammuttaa koneen ja lämpö tasaantuu ahtimessa..
Joo taidat olla oikeassa. Hurja peli jokatapauksessa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kävin taasen tuolla eilen säätö ajolla ja kyllä lähtee...
Noita imu puolella olevia turboja on ihan tehdas valmisteisinakin... äh en ny muista mitkä mutta vanhempia kulkineita ne on ja harvinaisiakin. Olikohan Corvaisissa imu puolella tai jossain USA kulkineessa?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135