9-3 XWD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lampuri
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 19:54
Paikkakunta: Lapinlahti

9-3 XWD

Viesti Kirjoittaja lampuri »

Mainoksissa yms. on kerrottu, että XWD:n maavaraa on korotettu 3,5 cm tavan malliin verrattuna. Onko kellään tietoa, mikä on maavara auton keskellä tuon korotuksen jälkeen. Entäpä, onko tuntemusta rakenteestä niin paljon että voiko tuota maavaraa vielä korottaa lisää esim. 2 cm. vaikkapa jousien alle sijoitettavien lisäkkeiden avulla???
Auton hankintaa suunnitteleva ja metsäautoteitä ajeleva saabisti!
Saabisti 70-luvulta
Saab 9-5 2.3 sc biopower -10 , Saab 9-3 XWD sc biopower -10.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 XWD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

lampuri kirjoitti:Mainoksissa yms. on kerrottu, että XWD:n maavaraa on korotettu 3,5 cm tavan malliin verrattuna. Onko kellään tietoa, mikä on maavara auton keskellä tuon korotuksen jälkeen. Entäpä, onko tuntemusta rakenteestä niin paljon että voiko tuota maavaraa vielä korottaa lisää esim. 2 cm. vaikkapa jousien alle sijoitettavien lisäkkeiden avulla???
Auton hankintaa suunnitteleva ja metsäautoteitä ajeleva saabisti!
Luepa mun XWD topic. Maavara menee näin:


Alustan korkeudet MY2010

XWD 9-3X +35mm
XWD 9-3 SS/SC +25mm
FWD 9-3X 1.9TTiD +20mm
----------------------------------------------------------------------------------------
FWD 9-3 vakioalusta 0 (120mm/122mm)
----------------------------------------------------------------------------------------
FWD 9-3 SS/SC Sportalusta -10mm


Eli korkein vakiona on 157mm, ja tuolloin kyseessä 9-3X. Normi XWD:n maavara on siis 147mm Korkeimmasta kohdasta.
Auton hankintaa suunnitteleva ja metsäautoteitä ajeleva saabisti!
XWD:n jakolaatikko on matalin kohta ja on hyvin haavoittuvainen kolhuille. Öljyä siellä on vain 0.8l joten ei kärsi sitten vuotaa. Hyvin sillä pääsee, mutta täytyy olla varovainen. Maavaraa on vähemmän kuin ensimmäisen korimallin perus Avensiksessa esimerkiksi. Ollaan testattu tuokin...

Kovin suuriin korotusmahdollisuuksiin en usko, kun vakionakin on säätyvät iskarit. Eli hirveitä heittoja korkeudessa ei sais tulle. Toki pieni nosto onnistuu ulosjouston kustannuksella. Mutta kuitenkaan niin paljon, että sillä ois merkitystä, ei taida onnistua ilman suurempia modifiointeja.

Etenemiskykyä tuossa on vähintään yhtäpaljon kuin missä tahansa toisessa nelivetoisessa. Lukkoja ei ole jos ei ole eLSD versiota. Ja sähköinen "tasauspyörästön lukko jarruja käyttäen" on niin varovainen, ettei sillä voimaa siirretä yhdelle pyörälle. Milloin tuollaista sitten tarvii.. Minä en vielä koskaan.

Eli mitä tässä nyt yritän sanoa; XWD on vetotapana erinomainen, mutta maavaraa on vähän joten maastoautoksi siitä ei ole, eikä varmaan tule.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 XWD

Viesti Kirjoittaja aero »

Marko A kirjoitti:XWD:n jakolaatikko on matalin kohta ja on hyvin haavoittuvainen kolhuille. Öljyä siellä on vain 0.8l joten ei kärsi sitten vuotaa. Hyvin sillä pääsee, mutta täytyy olla varovainen.
Ihan tällei sivustahuudellen ja pohtien: onko tuo jakoaski sellaisella kohtaa (palkkien läheisyydessä tms) että siihen onnistuisi tekemään ylimääräistä suojausta erillisellä lisäpanssarilla? Offiväkihän moisia palikoita suojaa jatkuvasti (ja ihan syystä), mutta niiden autojen alla siihen tuppaa olemaan tilaa ja paikkoja mihin kiinnittää. Voisi olla kuitenkin pienempi operaatio kuin uuden jakoaskin metsästys JOS johonkin sattuu vahingossa raapaisemaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 XWD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

aero kirjoitti: Ihan tällei sivustahuudellen ja pohtien: onko tuo jakoaski sellaisella kohtaa (palkkien läheisyydessä tms) että siihen onnistuisi tekemään ylimääräistä suojausta erillisellä lisäpanssarilla?
Kyllä ja ei. Eli onnistuisi se jos oikein kunnolla väsää, kun siinä on palkkia sen verran lähellä. Mutta toisaalta maavara kärsisi aikalailla, jos haluaa että se suoja ei ole koppaa vasten. Sanoisin, että käytännössä siis ei.
aero kirjoitti:Voisi olla kuitenkin pienempi operaatio kuin uuden jakoaskin metsästys JOS johonkin sattuu vahingossa raapaisemaan.
Korjataan hieman:
Voisi olla kuitenkin pienempi operaatio kuin uuden jakoaskin metsästys KUN johonkin sattuu vahingossa raapaisemaan. Kokemuksella. Edellinen omistaja oli kyntänyt tuolla meidän ex XWD:llä jäljistä päätellen ja minä kokeilin ihan samaa.. :oops:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 XWD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuntematta rakennetta niin jostain PE-muovista kun tuohon tekee luiskan ni pitäis auttaa huomattavasti. Joku 8-millinenki kestä yllättävän paljon ja on liukasta. Jakaa ainakin voimaa laajemmalle vaikka nojais jakolaatikkoa vasten.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin