Turboja Latviasta
Turboja Latviasta
Etsiskelin, mistä voisi saada kunnostettuja turboja ja törmäsin tällaiseen Latvialaiseen putiikkiin:
http://stores.ebay.co.uk/Nerings/_i.htm ... 1033013525
Esim. tämä alkuperäistyyppinen Garret kunnostettuna maksaa 250 puntaa.
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-2-0- ... 4d0313f118
Mielestäni näissä on hinnat kohdallaan. Mitäs muut saabistit ovat mieltä? Onko peräti kokemuksia?
Onko muuten tuo alkuperäinen Garret korjattavissa omatoimisesti? Katselin vaan Youtubessa jotain turbon korjausvideota ja siinä homma näytti suorastaan helpolta -en kyllä tiedä, mistä turbosta oli kyse. Tuolta Lativasta saa näköjään osiakin, niin siksi mietin, jos laakerinvaihdon voisi tehdä itse. Mitäs luulette, onko järkeä alkaa ropaamaan?
http://stores.ebay.co.uk/Nerings/_i.htm ... 1033013525
Esim. tämä alkuperäistyyppinen Garret kunnostettuna maksaa 250 puntaa.
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-2-0- ... 4d0313f118
Mielestäni näissä on hinnat kohdallaan. Mitäs muut saabistit ovat mieltä? Onko peräti kokemuksia?
Onko muuten tuo alkuperäinen Garret korjattavissa omatoimisesti? Katselin vaan Youtubessa jotain turbon korjausvideota ja siinä homma näytti suorastaan helpolta -en kyllä tiedä, mistä turbosta oli kyse. Tuolta Lativasta saa näköjään osiakin, niin siksi mietin, jos laakerinvaihdon voisi tehdä itse. Mitäs luulette, onko järkeä alkaa ropaamaan?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turboja Latviasta
Paikallisesta turbohuollosta kyselin taannoin Gt17 korjausta ja sanoi että hän ei niitä korjaa. Pitää antaa takuu sille ja ei voi olla varma miten kestää. Rakenne on niin heiveröinen että akseli voi vääntyä mutteria avatessa/sulkiessa. Suositteli uutta ahdinta. Ostin Mitsubishin suosiolla. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turboja Latviasta
Tuo firma antaa 12kk takuun, eli siinä mielessä ihan hyvälle vaikuttaa. Vanha turbo tosin pitää antaa vaihdossa.
Mitsua ei taida saada tuohon hintaan? Ja muutenkin kiinnostaa lähinnä bolt-on tyyppinen ratkaisu. En viitsi tuon käyttiksen kanssa taistella yhtään enempää, kuin on pakko
Mitsua ei taida saada tuohon hintaan? Ja muutenkin kiinnostaa lähinnä bolt-on tyyppinen ratkaisu. En viitsi tuon käyttiksen kanssa taistella yhtään enempää, kuin on pakko

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turboja Latviasta
-
Viimeksi muokannut Lahti411, Su Syys 02, 2012 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Turboja Latviasta
-
Viimeksi muokannut Lahti411, Su Syys 02, 2012 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Turboja Latviasta
No, jos noista vaihtoehdoista pitää valita, niin mieluummin kokonainen turbo valmiina, kuin pelkät laakerit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turboja Latviasta
Joo, hintaeroakaan ei ole paljoa pelkkien sisuskalujen ja koko turbon välillä.
Ei ole onneksi vielä ajankohtainen tuo turbon vaihto, mutta kiva kuitenkin tietää, että järkevän hintaisia osia on saatavilla.
(edit. tuplapostauksia poistettu ylempää)
Ei ole onneksi vielä ajankohtainen tuo turbon vaihto, mutta kiva kuitenkin tietää, että järkevän hintaisia osia on saatavilla.
(edit. tuplapostauksia poistettu ylempää)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turboja Latviasta
ajattelin varmaan tuollaista kokeilla kun oma vanha ei ollut enää korjattavissa. Oli jo syöny laakeripesästä mukavan siivun niin mitkään uudet osat ei auta. katsotaan mitä ne tykkää kun sellasen latviaan postittaa. Onko muilla kokemuksia turbon vaihdosta ng900, saisko jostain lähempää kohtuu kuntoista fööniä? ruotsissa oli 140e mut varmaan yhtä loppuun ajettu kuin oma
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Turboja Latviasta
Nyt tulee sitten ajankohtaiseksi tämäkin homma... Eli mojovat savut pölläytti auto kiihdytyksen päätteeksi.
Kuinkas helppo tuo turbo on irrotella? onkos jotain hyvää kuvasarjaa kenelläkään mielssä, josta voisi vinkkejä katsella? Entä kehtaako tuolla nyt yhtään ajaa? Mun talli kun on 100 km:n päässä, joten sinne auto pitäisi jollain tapaa saada.
Kuinkas helppo tuo turbo on irrotella? onkos jotain hyvää kuvasarjaa kenelläkään mielssä, josta voisi vinkkejä katsella? Entä kehtaako tuolla nyt yhtään ajaa? Mun talli kun on 100 km:n päässä, joten sinne auto pitäisi jollain tapaa saada.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turboja Latviasta
Mun mielestä turbon vaihtaminen oli aika helppo operaatio, toki tuossa vaikuttaa paljon se miten helposti paikat aukeavat, omassa lähinnä vesi- ja öljyputkien banjopultit vaativat pientä naputtamista, muuten kaikki pultit, ruuvit ja mutterit aukesivat ilman taistelua.
Flektin otin jäähdyttimen edestä pois, niin sai vähän lisää tilaa ährätä, purkaessa taisin irroittaa hukkaportin kellon ahtimesta, tilalle tulevan ahtimen sain pujoteltua paikalleen kellon kanssa, öljyn paluuputken laitoin hölmönä paikalleen vasta ahtimen ollessa kone huoneessa, se vissiin kannattaisi ruuvata kiinni ahtimeen jo etukäteen
Varsin looginen tuo on purkaa ja koota, paljoa ei tarvitse ylimääräisiä purkaa, vesi- ja öljypillien löysääminen toisista päistä helpottaa operaatiota, niitä piti muutenkin irroitella kiinnikkeistä.
Flektin otin jäähdyttimen edestä pois, niin sai vähän lisää tilaa ährätä, purkaessa taisin irroittaa hukkaportin kellon ahtimesta, tilalle tulevan ahtimen sain pujoteltua paikalleen kellon kanssa, öljyn paluuputken laitoin hölmönä paikalleen vasta ahtimen ollessa kone huoneessa, se vissiin kannattaisi ruuvata kiinni ahtimeen jo etukäteen

Varsin looginen tuo on purkaa ja koota, paljoa ei tarvitse ylimääräisiä purkaa, vesi- ja öljypillien löysääminen toisista päistä helpottaa operaatiota, niitä piti muutenkin irroitella kiinnikkeistä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Turboja Latviasta
Ite varmaan laskisin ahtoputkesta öljyt ulos, mitä on sinne päässyt menemään ja katsoisin öljytikun että taso maksimissa. Magneettiventtiilit sähköjohto irti ja hissunkissun ajelisin pajalle.Lahti411 kirjoitti: Entä kehtaako tuolla nyt yhtään ajaa? Mun talli kun on 100 km:n päässä, joten sinne auto pitäisi jollain tapaa saada.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turboja Latviasta
Noniin, kunnostettu turbo saapui.

Jälki on vakuuttavaa. Kaikki irto-osat on vaihdettu ja runko ilmeisesti kuulapuhallettu. Mukana tulivat myös uudet pinnapultit ja jonkun liitoksen pahvitiiviste. Eli nämä ostin turhaan Saabilta kovaan hintaan. Kaikki mutterit yms. on merkkilakalla sinetöity ja aukot tulpattu. Päällisin puolin siis kaikki vaikuttaa oikein hyvältä. Ja mukana tuli vielä asennusopas useampana kieliversionakin. Asennukseen ja vanhan turbon lähetykseen on aikaa 14 vrk, joten ehtii vielä ostamaan tarvikkeita, jos jotain tarvii. Itsenäisyyspäivän tienoilla sitten pääsen laittamaan paikoilleen ja saan kolkin taas käyttöön. Tarkoitus oli laittaa auto ajokuntoon jo tämän vknlopun aikana, mutta lumimyräkkä viivästytti turbon saapumista sen verran, ettei onnistunutkaan.

Jälki on vakuuttavaa. Kaikki irto-osat on vaihdettu ja runko ilmeisesti kuulapuhallettu. Mukana tulivat myös uudet pinnapultit ja jonkun liitoksen pahvitiiviste. Eli nämä ostin turhaan Saabilta kovaan hintaan. Kaikki mutterit yms. on merkkilakalla sinetöity ja aukot tulpattu. Päällisin puolin siis kaikki vaikuttaa oikein hyvältä. Ja mukana tuli vielä asennusopas useampana kieliversionakin. Asennukseen ja vanhan turbon lähetykseen on aikaa 14 vrk, joten ehtii vielä ostamaan tarvikkeita, jos jotain tarvii. Itsenäisyyspäivän tienoilla sitten pääsen laittamaan paikoilleen ja saan kolkin taas käyttöön. Tarkoitus oli laittaa auto ajokuntoon jo tämän vknlopun aikana, mutta lumimyräkkä viivästytti turbon saapumista sen verran, ettei onnistunutkaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turboja Latviasta
Minkälaiseen toimitusaikaan kanattaa varautua kun tuolta Latviasta tilailee?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Turboja Latviasta
Mulla meni neljä arkipäivää. Lupaavat kyllä toimituksen Suomeen 2-3 päivässä, mutta Balttian ja Suomen lumimyräkät taisivat tällä kertaa sotkea aikatauluja.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Turboja Latviasta
Nyt on turbo paikoillaan ja hyvin toimii. Asennukseen löysin sopivat pinnapultit ja muut tilpehöörit Liukkosen pultista, Lahdesta. Hinta oli "hieman" edullisempi, kuin marmoritiskillä... Saab-liikkeestä ei taida juuri muuta tarvia, kuin pakosarjan ja turbon väliin tulevan peltitiivisteen. Saabilta ostin myös prikkoja, joissa oli kumitiiviste.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71