Eli 84 vuosimallin Saab 90 lähti tuo nuppi irti, jolla säädetään puhallettavan ilman lämpötilaa. Nyt se puhaltaa melkein kylmintä mahdollista ilmaa. Se katkesi "varresta" noin sentin verran panelin sisältä. Ruuvimeisselillä pystyin kyllä pyörittämään sisälle jäänyttä osaa, mutta se ei tuntunut vaikuttavan ilman lämpöön mitenkään, vaan pyörivän tyhjää.
Pitäisikö tässä alkaa kojelautaa purkamaan (jos niin miten onnistuu?) vai löytyisikö tälle joku toimiva niksi? Sehän riittäisi, jos saisi talveksi vaihettua lämmintä puhaltamaan ja sitten taas kesäksi vaihtaisi kylmälle.
En ole varsinaisia automiehiä niin toivottavasti osasin selittää ongelman tarpeeksi selvästi.
"Lämpötilanuppi" rikki - Saab 90 '84
Re: "Lämpötilanuppi" rikki - Saab 90 '84
Lämmityssäädinpaketin irrotusohjeet:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 88#p223588
Saattaisi onnistua myös pelkän lämpönupin vaihto, mutta purettavaa on melkein yhtä paljon. Nupin akseli on yhtä puuta nupin kanssa, kiinni säädinpaketissa akselin päässä olevalla sokalla.
Lämmitysstä pystyy säätämään moottoritilasta hanan vipua kääntämällä, jarrutehostimen ja lämppärin Summer/Winter-valitsimen tienoilta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 88#p223588
Saattaisi onnistua myös pelkän lämpönupin vaihto, mutta purettavaa on melkein yhtä paljon. Nupin akseli on yhtä puuta nupin kanssa, kiinni säädinpaketissa akselin päässä olevalla sokalla.
Lämmitysstä pystyy säätämään moottoritilasta hanan vipua kääntämällä, jarrutehostimen ja lämppärin Summer/Winter-valitsimen tienoilta.
Re: "Lämpötilanuppi" rikki - Saab 90 '84
Tämä taitaa olla yksinkertaisin vaihtoehto? Pitää vain vipua kääntää? Osaatko neuvoa mistä päin tämä vipu löytyy, kun jarrutehostimen ja lämppärin summer/winter valitsimetkaan eivät juuri mitään sano.jus kirjoitti:...Lämmitysstä pystyy säätämään moottoritilasta hanan vipua kääntämällä, jarrutehostimen ja lämppärin Summer/Winter-valitsimen tienoilta.
Re: "Lämpötilanuppi" rikki - Saab 90 '84
Kyllä helpoin ratkaisu taitaa olla koko lämppärin säätöpaneelin irroitus ja vaihto ehjään. Itse vaihdoin pelkän säätönupin, mutta sitäkin varten on koko paneeli irroitettava. Ihan turha sieltä konehuoneen puolelta on nyhertää mitään vipuja, kun samalla vaivalla korjaa ongelman pysyvästi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24620
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: "Lämpötilanuppi" rikki - Saab 90 '84
siis koneen puolella on vipu josta saadaan myös lämmintä niistä keskisuuttimista. summer ja winter lukee siinä.. kesällä viileetä ja talvella lämmintä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: "Lämpötilanuppi" rikki - Saab 90 '84
Tässä näkymä konepellin alta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 4_8_1.html
Musta kotelo, jossa on Summer/Winter-tarra on lämmityslaitteen kennon ja puhaltimen kotelo. Pienempi harmaa kotelo siinä vieressä on lämmityslaitteen hanan kotelo. Laitat sormet mustan ja harmaan kotelon välistä, käännät siellä olevaa vipua niin lämmitys säätyy. Säätönupin rikkoutumiselta olisi voinut ehkä välttyä, jos vipua liikuttavan vaijerin ja vivussa olevan rullamekanismin olisi muistanut silloin tällöin voidella. Voitele viimeistään sitten kun korjaat nupin.
Samalla kun kurkkaat konepellin alle, käännä raitisilmakanavien läppä Winter-asentoon jos ei jo ole. Vapauta rautalankasalpa muovipidikkeestä Summer-tarran vierestä, käännä salpaa myötäpäivään niin, että saat sen alapään kiinnitettyä Winter-tarran viereiseen kiinnikkeeseen. Näin saat lämmitettyä ilmaa keskellä ja sivuilla olevista raitisilmasuulakkeista. Summer-asennossa niistä tulee ilma lämmittämättömänä.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 4_8_1.html
Musta kotelo, jossa on Summer/Winter-tarra on lämmityslaitteen kennon ja puhaltimen kotelo. Pienempi harmaa kotelo siinä vieressä on lämmityslaitteen hanan kotelo. Laitat sormet mustan ja harmaan kotelon välistä, käännät siellä olevaa vipua niin lämmitys säätyy. Säätönupin rikkoutumiselta olisi voinut ehkä välttyä, jos vipua liikuttavan vaijerin ja vivussa olevan rullamekanismin olisi muistanut silloin tällöin voidella. Voitele viimeistään sitten kun korjaat nupin.
Samalla kun kurkkaat konepellin alle, käännä raitisilmakanavien läppä Winter-asentoon jos ei jo ole. Vapauta rautalankasalpa muovipidikkeestä Summer-tarran vierestä, käännä salpaa myötäpäivään niin, että saat sen alapään kiinnitettyä Winter-tarran viereiseen kiinnikkeeseen. Näin saat lämmitettyä ilmaa keskellä ja sivuilla olevista raitisilmasuulakkeista. Summer-asennossa niistä tulee ilma lämmittämättömänä.