KIIRE: vaihdekepin kumipalkeen asennus & säätäminen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

KIIRE: vaihdekepin kumipalkeen asennus & säätäminen?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Elikkä olen vaihtamassa ysiysiin vaihdekepin ja vaihdelaatikon välisen siirtotangon(?) kumipaljetta, miten tuo hoituisi kätevimmin niin että vaihteet löytyvät vielä palkeen vaihtamisen jälkeen?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarkoittanet siirtotangossa olevaa kuminiveltä, etkä kepin juuressa olevaa kumihaitaria=paljetta.

Jos irrotat kuminivelen siirtotangosta niin, että laatikon pää tangosta pysyy koko ajan pakilla, niin kokoonpanovaiheessa riittää, että ennen liitospannan kiristämistä laitat kepin pakille ja kepin juuressa keppi&virtalukkokonsolin juressa olevaan reikään 6 mm puikon niin että se menee myös siirtoakselissa olevan reiän läpi. Tällöin keppi on virallisesti oikeassa pakkiasennossa, ja jos vielä laatikon pääkin on pakilla ja pohjassa, niin äkkiä nivelin kiristysruuvit kiinni :-)

Tuon kohdistusreiän olemassaolo tosin riippuu vuosimallista.

http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm

http://uk.geocities.com/saab99tips/Engi ... arlink.htm
Viimeksi muokannut jus, Ti Kesä 13, 2006 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Entä jos kävi niin hassusti että sain nykäistyä sen vanhan palkeen irti ja ei ole hajuakaan mikä vaihde on laatikossa päällä?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

No sitten käännät sen siitä laatikon kyljestä olevasta nysästä pakki päälle.
Olisikohan kierto keskiasennosta vastapäivään ja työntö laatikkoon sisäänpäin.

Voi sen suurin piirtein tontille -säädön tehdä jollain muullakin vaihteella, esim. nelosella, "keskiasennosta ilman kiertoa työntö suoraan sisäänpäin", mutta sitten tarkka säätö on kuitenkin syytä tehdä seuraavaksi pakin ja kohdistustapin kanssa jos sinulla se reikä siinä konsolissa ja tangossa on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin