-88 900 i räjäytti putkensa
-88 900 i räjäytti putkensa
Ihmettelin jo viime viikolla Saabin huonoa käynnistyvyyttä ja röpöttävää käyntiä. Auto ei meinannut pysyä millään käynnissä ja hyytyi usein (varsinkin kylmällä koneella) ikävästi liikennevaloihin. Isäni neuvoi lisäämään tankkiin kaasutinspriitä, oli kuulemma aikoinaan auttanut kyseisen auton huonoon käyntiin talvipakkasilla.
Pääsin monen käynnistysyrityksen jälkeen viimein liikkeelle, ja hurautin huoltsikalle ostamaan kaasutinspriitä. No, ei muuta kuin auto parkkiin huoltsikan pihalle ja sisälle hakemaan kyseistä nektaria. Tarkoitus oli mennä sitten tankkaamaan ja lisätä samalla kertaa tankkiin spriitä.
Autopa ei suostunut millään käynnistymään enää siinä pihalla. Pakarista kuului myös epäilyttäviä pamahduksia. Yht'äkkiä kuului julmetunmoinen kosaus, ihan kuin pieni ydinpommi olisi räjähtänyt selän takana. Samalla paikalle tuli jostain joku "asiantuntija", joka sanoi että nyt on kyllä autosta virranjakajan kansi halki. Oli kuulemma tyypillä ollut joskus samanlaisia pamahduksia omassa autossaan rikkinäisen virranjakajan seurauksena.
Avasin konepellin ja tutkin virranjakajan. Kansi oli ihan kunnossa mutta pyörijä oli ihmeen mustunut. Putsasin kuitenkin virranjakajan kosteudenpoisto-sprayllä, varmuuden vuoksi. Tämän jälkeen startti onnistui heittämällä, mutta pakoputki oli haljennut (takapönttö), ja ääni sen mukainen.
Loppupäätelmä: Auto oli seissyt vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella pahimmilla lumisateilla, ja hautautunut lumen ja paskan peittoon useiksi päiviksi. Lisäksi pakoputki sijaitsee "tien puolella", joten on mahdollista että aura on heittänyt jonkun kiven tjsp putkeen, joka sitten on aiheuttanut oireina auton huonon käymisen ja käynnistyvyyden.
Jatkossa lienee viisainta talvisin tulpata pakari pidempien kadun varrella tapahtuvien seisontojen ajaksi, tai sitten säilyttää autoa vähemmän aggressiivisesti auratun kadun varrella. Viimeeksi mainutussa tapauksessa on autolla tietysti suurempi riski joutua rosmojen toimien kohteeksi, mutta se on toinen tarina.
Pääsin monen käynnistysyrityksen jälkeen viimein liikkeelle, ja hurautin huoltsikalle ostamaan kaasutinspriitä. No, ei muuta kuin auto parkkiin huoltsikan pihalle ja sisälle hakemaan kyseistä nektaria. Tarkoitus oli mennä sitten tankkaamaan ja lisätä samalla kertaa tankkiin spriitä.
Autopa ei suostunut millään käynnistymään enää siinä pihalla. Pakarista kuului myös epäilyttäviä pamahduksia. Yht'äkkiä kuului julmetunmoinen kosaus, ihan kuin pieni ydinpommi olisi räjähtänyt selän takana. Samalla paikalle tuli jostain joku "asiantuntija", joka sanoi että nyt on kyllä autosta virranjakajan kansi halki. Oli kuulemma tyypillä ollut joskus samanlaisia pamahduksia omassa autossaan rikkinäisen virranjakajan seurauksena.
Avasin konepellin ja tutkin virranjakajan. Kansi oli ihan kunnossa mutta pyörijä oli ihmeen mustunut. Putsasin kuitenkin virranjakajan kosteudenpoisto-sprayllä, varmuuden vuoksi. Tämän jälkeen startti onnistui heittämällä, mutta pakoputki oli haljennut (takapönttö), ja ääni sen mukainen.
Loppupäätelmä: Auto oli seissyt vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella pahimmilla lumisateilla, ja hautautunut lumen ja paskan peittoon useiksi päiviksi. Lisäksi pakoputki sijaitsee "tien puolella", joten on mahdollista että aura on heittänyt jonkun kiven tjsp putkeen, joka sitten on aiheuttanut oireina auton huonon käymisen ja käynnistyvyyden.
Jatkossa lienee viisainta talvisin tulpata pakari pidempien kadun varrella tapahtuvien seisontojen ajaksi, tai sitten säilyttää autoa vähemmän aggressiivisesti auratun kadun varrella. Viimeeksi mainutussa tapauksessa on autolla tietysti suurempi riski joutua rosmojen toimien kohteeksi, mutta se on toinen tarina.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Luulisin että bensa syttyi putkessa.Varmaan on sahattaessa päässyt ainetta putkeen.Onhan noita äänenvaimentimia tullu itsekkin nuorempana jopa tahalleen rikottua.Eli ajaessa virrat pois ja kaasupoljinta pumppaamalla kaasarikone antaa kiihdytyspumpun kautta ainetta putkeen.Sitten vaan virrat takaisin kaasupohjassa ja pönttö on entinen.
Re: -88 900 i räjäytti putkensa
Miltäs huoltsikalta kävit hakemassa?Karjay kirjoitti: Autopa ei suostunut millään käynnistymään enää siinä pihalla. Pakarista kuului myös epäilyttäviä pamahduksia. Yht'äkkiä kuului julmetunmoinen kosaus, ihan kuin pieni ydinpommi olisi räjähtänyt selän takana.
Nimittäin toissapäivänä Tapiolan Essolla pamahti punainen pystykeula aika komeasti

Hullu räjähdys putkesta...
Olin nurkan takana seuraamassa tapahtumaa, pikkasen pelästyi kun pamahti

Heh, tuleepa mieleen tapaus kun olin yksi kesä entisellä i8:lla käymässä kaupassa. Ostokset ostettuani kävelin parkkipaikalle ja aloin starttailemaan saabia, ei millään suostunut käynnistymään. Jonkin ajan siinä sahattuani saab jysäytti heti kunnolla pakoputkesta. Juuri taakse parkkeerannut mies säikähti aikamoisesti.Karjay kirjoitti:
Käpylän Essolta. Kyllä siinä sai hävetä kun se niin töräytti. No, vahingosta ehkä viisastuu. Onneksi ei ollut liiemmin "vanhaa kalustoa" ympärillä, olisi varmaan tullut siinä monelle äkkilähtö slaagin muodossa
Täytyy sanoa että siinä tilanteessa hieman nolostutti

Vieläkun siihen joku se*at kuski tuli ilkkumaan

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7776
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Siis kakkonen pykälään,kytkin alas, virrat pois, kaasu poljin pohjaan, kytkin poljin ylös, moottori jarrutus ( ilman virtaa ) jonkin ajan kuluttuatomaatti kirjoitti:Luulisin että bensa syttyi putkessa.Varmaan on sahattaessa päässyt ainetta putkeen.Onhan noita äänenvaimentimia tullu itsekkin nuorempana jopa tahalleen rikottua.Eli ajaessa virrat pois ja kaasupoljinta pumppaamalla kaasarikone antaa kiihdytyspumpun kautta ainetta putkeen.Sitten vaan virrat takaisin kaasupohjassa ja pönttö on entinen.
virta avaimesta virrat päälle...ja pam...( kokeilu sitten omalla vastuulla )
Niin ruisku autoissa tämä ei sitten toimi, ja jos autossa on KATTI ( en tarkoita kissaa ) parasta jättää kokeilematta..

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Sain muuten vielä samana päivänä tuon auton korjaamolle, ja takaisin ajoon seuraavana päivänä. Herttoniemestä löytyi oivallinen pakoputkikorjaamo, joka veloitti putken takaosan vaihdosta ja työstä yhteensä 70 €.
Harmillinen juttu sinänsä, sillä auton leima menee umpeen tammikuun lopussa, jonka jälkeen se siirtynee tuon t8:n varaosa-autoksi. Mitään kovin suuria investointeja ei näin ollen oikein enää tuohon viitsisi tehdä.
Molemmissa takalokareissa olevat mehevät reiät ja mukavasti ajossa koliseva irtiruostunut takaoikea reaktiotanko eivät oikein innosta edes kokeilemaan kepillä jäätä.
Harmillinen juttu sinänsä, sillä auton leima menee umpeen tammikuun lopussa, jonka jälkeen se siirtynee tuon t8:n varaosa-autoksi. Mitään kovin suuria investointeja ei näin ollen oikein enää tuohon viitsisi tehdä.
Molemmissa takalokareissa olevat mehevät reiät ja mukavasti ajossa koliseva irtiruostunut takaoikea reaktiotanko eivät oikein innosta edes kokeilemaan kepillä jäätä.
GM 900 se 2.0t -97 RE85