Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Uudessa hankinnassa 9-5 2,0t M5 kuuluu metallinen kolina kun starttaa ja joskus kun lähtee ykkösellä liikkeelle. Kolina kuulostaa siltä kuin pakoputki ottaisi pohjaan tai apurunkoon kiinni kun kone heiluu. Vääntötukeen vaihdettu polyuretaanipuslat, mutta ei auttanut kolinaan. Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta. Voisko huono vasen moottorituki olla syypää?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Siis vaihdettiinko kaikki puslat vai ainoastaan väännötuki? Itselläni syy oli apurungon puslat (6kpl). Et kertonut paljon autolla on ajettu, itselläni oli 200 000km mittarissa. Vasen tuki tai oikea tuki voi myös olla rikki.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja koistha »

oletko katsonut ovatko ohjaustehostimen kierukan kiinnityskumit ehjät? Jos ne ovat sököt, niin silloin voi syntyä tuollainen metallinen kolahtelu, tosin äänen pitäisi silloin tulla keulan suunnalta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Vaihdoin ainoastaan väännöntuen puslat, kun olivat aika haperot. Muut moottorituet ovat alkuperäiset. Autolla ajettu 285 tkm. Kolaus on sellainen metallinen räminä joka kuuluu vain kun kone notkuu ääriasentoihin. Esim. startatessa kuuluu kerran klonk ja jos lähtee liikkeelle niin että antaa vähän liian vähän kaasua että moottori pääsee tärisemään niin kuuluu myös. Kuulostaa kuin pakoputki ottaisi koriin . Muuten on hiljainene tyhjäkäynnillä ja ajossa.

Eikös apurungon puslat rämise myös kuoppiin ajettaessa? Tämä on nimittäin todella hiljainen eikä kolise yhtään vaikka olisi tiessä epätasaisuuksia. Pitää tarkistaa sen kierukan puslat. Kuulostaa tosin kyllä enemmän kuin liittyisi moottorintukiin ja, että pakoputki pääseee osumaan apurunkoon tai pohjaan koska moottri liikkuu liikaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Keulan paino lepää iskaritolppien varassa, eikä apurungon. Näinolen töyssyissä vialliset apurungon (takimmaiset) puslat harvemmin aiheutavat kolinaa.
Mikäli takimmaiset puslat paskana, niin apurunko pääsee heilumaan ~1cm edestakaisin takareunastaan juurikin moottorin kiertoliikkeissä (jotata myös momenttitukikin ottaa vastaan) ja apurunko pääsee elämään yli rajojen kolahtaen auton pohjaan tai niihin kolmio pelteihin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ok, kiitos Hook. Kai se olis sitten noita apurungon puslia uusittava. Hitonmoinen homma vaan. :(

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=173169
Tuossakin puhutaan samanlaisista oireista ja syy onkin juuri apurungon puslat.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Hookin kanssa nuo vaihdettiin mun autoon. Uretaaniset menee helpommin kuin orkkikset. Aikaaa taisi mennä 4-5 tuntia kun vaihdettiin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Hmm, en tiedä liittyykö yhtään samaan asiaan mutta itse olen huomannut moottorijarrutuksen ja kiihdyttämisen välillä ratissa sellaisen lievän täräyksen. Ääntä ei kuulu mutta käsiin tuntuu kolaus, mistä lie se tulee? Vääntötuen puslan jo vaihdoin taannoin.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Voipi tulla tuosta samasta vaivasta, eli apurunko heilahtaa koriin kiinni ja Ohjaus akseli on tuossa koriin törmäävässä apurungossa kiinni.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin