Ohjaustehostimen öljystä
Ohjaustehostimen öljystä
Vaihdoin öljyt irroittamalla säiliöstä paluuletkun. Uutta öljyä lisäsin säiliöön samalla kun vanha öljy valui hiljalleen paluuletkusta lattialla olevaan pulloon. Vaihtuukohan öljy tällä konstilla kokonaan?
Öljynä käytin Saab:in omaa öljyä. Öljy oli uutena väritöntä. Muutaman sadan kilometrin jälkeen öljyn väri muuttui kellanruskeaksi. Muuttuukohan öljyn väri käytössä vai värjäsiköhän vanhan öljyn jäänteet?
Öljyn vaihdolla huomasin olevan vaikutusta ohjaustuntumaan. Vanhalla öljyllä ohjaus oli liian kevyt / herkkä, jolloin tien pienetkin epätasaisuudet saivat auton vaeltelemaan ja vaatimaa jatkuvia korjausliikkeitä . Uudella öljyllä ohjaus muuttui jonkin verran jäykemmäksi ja tahmeammaksi, joilla oli hyvin positiivinen vaikutus suuntavakavuuteen. Auto kulkee nyt hyvin vakaasti eikä esim. lumipalteen ylitys tunnu missään . Ennen öljyn vaihtoa ohjaustuntuma oli samantapainen kuin kuplavolkkarilla jossa on viallinen ohjausiskunvaimennin. Toimiikohan ohjaustehostinsysteemi / öljy myös iskunvaimentimena joka vakauttaa ohjausta?
Auto on 900i 16v -89
Öljynä käytin Saab:in omaa öljyä. Öljy oli uutena väritöntä. Muutaman sadan kilometrin jälkeen öljyn väri muuttui kellanruskeaksi. Muuttuukohan öljyn väri käytössä vai värjäsiköhän vanhan öljyn jäänteet?
Öljyn vaihdolla huomasin olevan vaikutusta ohjaustuntumaan. Vanhalla öljyllä ohjaus oli liian kevyt / herkkä, jolloin tien pienetkin epätasaisuudet saivat auton vaeltelemaan ja vaatimaa jatkuvia korjausliikkeitä . Uudella öljyllä ohjaus muuttui jonkin verran jäykemmäksi ja tahmeammaksi, joilla oli hyvin positiivinen vaikutus suuntavakavuuteen. Auto kulkee nyt hyvin vakaasti eikä esim. lumipalteen ylitys tunnu missään . Ennen öljyn vaihtoa ohjaustuntuma oli samantapainen kuin kuplavolkkarilla jossa on viallinen ohjausiskunvaimennin. Toimiikohan ohjaustehostinsysteemi / öljy myös iskunvaimentimena joka vakauttaa ohjausta?
Auto on 900i 16v -89
Tuo öljy on kai saabin pullossa hydrauliikka öljyä,saabin huoltomiehen mukaan.Eli semmosta kirkasta.
Vanhaa ei kai oikein saa pois jos ei sitten kokeilisi nyt vaihtaa uudelleen.
Monet vaihtaa siten että imee vanhat pois ja uudet sisään ja pyörittää ohjausta ees takas ja sama uusiksi.
Ei se väri haittaa mitää.
Vanhaa ei kai oikein saa pois jos ei sitten kokeilisi nyt vaihtaa uudelleen.
Monet vaihtaa siten että imee vanhat pois ja uudet sisään ja pyörittää ohjausta ees takas ja sama uusiksi.
Ei se väri haittaa mitää.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Kun tossa vuosi sitten asensin tehostimen tohon omaan iivariini, niin laitoin säiliöön paluuletkun liittimeen korvatulpan ja laitoin paluuletkun muovipulloon. Sitten otin sytytyksen pääteasteen liittimen irti ja bensareleen. Täytin säiliön nesteellä ja pyöritin konetta startilla samalla, kun pyöritin rattia eestaas. Tein semmosia 5-10sekunnin starttailuita ja välillä lisäsin öljyä säiliöön. Käytännössä niin kauan, että säiliöön meni about litra öljyä ja "tyhjästä" järjestelmästä tuli vanhaa likaisen väristä öljyä about puolisenlitraa. Olen ollut tosi tyytyväinen tohon tehostimeen. Eipä harmita yhtään, että tuli hankittua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikäli ehostajassa on alkup. Saabin öljy, sinne EI SAA laittaa ainakaan ATF -öljyä. Ne sekoittuu kyllä keskenään, mutta seoksesta tulee siirappia. Ohjaus menee jäykäks eikä palauta kunnolla. Tästä on nimittäin omakohtaista kokemustaDyhWe kirjoitti:Aiheeseen liittyen kysyisin että mites kun ei tiedä mitä on tehostimeen työnnetty ni voikos niitä öljyjä heittää sekaisin vai pitääkö vanhat valuttaa ulos? Parashan oisi tietty vaihtaa kaikki kerralla, mutta se ainainen budjettivaje
Paras keino on tyhjentää koko järjestelmä aikaisemmissa viesteissä kerrotuilla tavoilla. Järjestelmään menee n. litra öljyä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Tämä toimii tietty toisinkinpäin. Mulla ei ole tietoa mitä litkua teharissa on nyt. Ostin pullon saabbin omaa lientä ja ajattelin vaihtaa nesteet. En kuitenkaan uskaltanut vielä työtä aloittaa juuri tämän sekoittumisongelman vuoksi. Mitähän pitäis tehdä?jannes kirjoitti:Mikäli ehostajassa on alkup. Saabin öljy, sinne EI SAA laittaa ainakaan ATF -öljyä. Ne sekoittuu kyllä keskenään, mutta seoksesta tulee siirappia. Ohjaus menee jäykäks eikä palauta kunnolla. Tästä on nimittäin omakohtaista kokemusta
Paras keino on tyhjentää koko järjestelmä aikaisemmissa viesteissä kerrotuilla tavoilla. Järjestelmään menee n. litra öljyä.
Litkun väristä ei voi kai mitään päätellä...
Tiehotin pitää nesteet sisällään ja tarkoitus olisi se sellaisena pitää jatkossakin
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Teemulle:
Suosittelen tyhjentämään koko systeemin (ohjeet varmaan löydätkin ) ja sen jälkeen täyttämään sen oikealla öljyllä. Pikkujäämät ei haittaa, tietystihän systeemin läpi vois ajaa jotain myrkkyä, mutta mitä siitä tykkää tiivisteet?
Toisaalta voi kysyä, että miksi korjata sellaista, joka ei ole rikki? Eli jos tehostin pelaa oikein, kannattaako vaihtaa öljyjä?
Suosittelen tyhjentämään koko systeemin (ohjeet varmaan löydätkin ) ja sen jälkeen täyttämään sen oikealla öljyllä. Pikkujäämät ei haittaa, tietystihän systeemin läpi vois ajaa jotain myrkkyä, mutta mitä siitä tykkää tiivisteet?
Toisaalta voi kysyä, että miksi korjata sellaista, joka ei ole rikki? Eli jos tehostin pelaa oikein, kannattaako vaihtaa öljyjä?
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
Joo toisaalta ohjaustehostimen öljylle ei ole määritelty vaihtoväliä. Ainakaan mistään lukemastani kirjasta en ole sellaista löytänyt.
Korjaamokirjassakaan (Saab huolto-ohjelma M1992) ei ole muuta kohtaa kuin: tarkistus ja tarvittaessa lisäys.
Täytynee tehdä niin, että tyhjennän systeemin ja teen originaalitehostinöljyillä huuhtelulenkin. Päivän pari ja taas uudet.
Sitten ainakin tietää mitä siellä on sisällä
Korjaamokirjassakaan (Saab huolto-ohjelma M1992) ei ole muuta kohtaa kuin: tarkistus ja tarvittaessa lisäys.
Täytynee tehdä niin, että tyhjennän systeemin ja teen originaalitehostinöljyillä huuhtelulenkin. Päivän pari ja taas uudet.
Sitten ainakin tietää mitä siellä on sisällä
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.