Releen navat?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Osaakos kukaan sanoa, mikä noista kolminapaisen releen kirjaintunnuksista vastaa tutumpia numeroita. Kirjaimet ovat B, L, E ja kyse on tavallisesta kytkentäreleestä. Kukaan ei tunnu tietävän, eikä viitsi enää ottaa enempää savuja arpomalla. Pitäisi olla vastaavuus 87, 85 ja 30 navoilla.
Onkos ainoa konsti avata rele, josko sitten joku siitä osaisi sanoa jotakin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Osaakos kukaan sanoa, mikä noista kolminapaisen releen kirjaintunnuksista vastaa tutumpia numeroita. Kirjaimet ovat B, L, E ja kyse on tavallisesta kytkentäreleestä. Kukaan ei tunnu tietävän, eikä viitsi enää ottaa enempää savuja arpomalla. Pitäisi olla vastaavuus 87, 85 ja 30 navoilla.
Onkos ainoa konsti avata rele, josko sitten joku siitä osaisi sanoa jotakin.
Earth, eli maa ja numero 85

30 jatkuva virta akulta sulakkeen kautta ja 87 se josta menee kytkettävälle kohteelle syöttövirta.. mitkähä enkunkieliset lyhenteet ois niille, ei äkikseltää tuu mielee.
Jos veikkasi Light, eli L on numero 87


E=Earth, L=Load ja B=Battery
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

On se kumma, kun pyytää apua Volvon loikkarin releen kytkentään, sen saa Saab -foorumilta. :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5498
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ei varmaan semmosta aito-ruotsalaista autoa ole, jota ei foorumin voimin kuntoon saadaan :D .
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vaan eipä löytynyt näin selvää tietoa sen paremmin ruotsalaiselta kuin muiltakaan Volvo -foorumeilta. Täältä se on apu ennekin löytynyt joka asiaan. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Hehe.. no nuo relleet suhteellise heleppoja kun tullu niitte kanssa pelauduttua.. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juu, kytkentä meni ihan kohdalleen, eikä savua tullut, mutta, mutta semmoinen kummastuttaa, kun kyseinen rele on myyty nimenomaan loikkarin kytkentäreleenä ja se on kuitenkin vilkkurele. Itse asiassa mulla on kaksi samanlaista ja molemmat vilkkuja ja molemmat hommattu juurikin loikkaria varten. Kun kokeilin irtoakulla niitä, niin hienosti vinksuttivat, mutta äkkiä voisi ajatella, että olisi aika nykivää meno, jos se tuolla tavalla katkoo loikkarin ohjausvirtaakin. Ruotsalainen firma väitti kovasti, että kyseistä relettä käytetään moniin tarkoituksiin.....vai onko tuo vain ruotsalainen näkemys asiaan. :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Niin.. osha se hupaisaa kytkee vaikka töötin johdon väliin vilkkurele. :D ei tarvii ku pitää pohjassa niin kuuluu vain TÖÖT..TÖÖT..TÖÖT! :lol:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Humoorimielessä voisi ajatella että sylikkäin matkustavat ruotsalaiset nauttivat juurikin nykivästä menosta...


Tuo rele käyttää solenoidiventtiiliä, en nyt muista miten suuret virrat siinä on kyseessä, mutta ihan tavallinen valorele varmaan riittää.

Noiden loikkareiden kanssa on sitten sellainen homma, että siinä pitää olla tarpeeksi kierroksia kun ylivaihdetta käytetään, muuten ne luistavat, vekotin kun toimii niin että siinä akselissa jolla voima tulee loikkariin sisään on epäkeskolimppu, joka käyttää öljypumppua ja tuon pumpun voimalla tehdään vaihtaminen, joku paremmin noihin Laycock-planeettavaihteisiin perehtynyt varmaan osaa kertoa paljonko vaihteessa pitää olla kierroksia että se jaksaa pitää vaihteen päällä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo solenoidiahan se käyttää, mutta ei kai kuitenkaan vilkkurele käy siihen tarkoitukseen.
# 419 Vesa Pohjalainen
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Releen navat?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

ippe kirjoitti: Noiden loikkareiden kanssa on sitten sellainen homma, että siinä pitää olla tarpeeksi kierroksia kun ylivaihdetta käytetään, muuten ne luistavat, vekotin kun toimii niin että siinä akselissa jolla voima tulee loikkariin sisään on epäkeskolimppu, joka käyttää öljypumppua ja tuon pumpun voimalla tehdään vaihtaminen, joku paremmin noihin Laycock-planeettavaihteisiin perehtynyt varmaan osaa kertoa paljonko vaihteessa pitää olla kierroksia että se jaksaa pitää vaihteen päällä...
Omassa 740:ssä oli sellainen vika ettei loikkari toiminut ollenkaan, vaikka solenoidi naksahti päälle. Syynä oli se, että loikkarin 2 hydraulimäntää päästi läpi. Männät sain wanhasta 240:n laatikosta, koko loikkarimöykkyä ei pystynyt vaihtamaan kun 740:ssä pääakseli paksumpi.
Mäntähuollon jälkeen loikkari kytkeytyi 40km/h vauhdissa, eli silloin oli jo pumpun tuotto
riittävä.

Tuo loikkarihan on siinä mielessä tarkka öljystä, ettei saa olla liian liukasta koska suoraveto menee kartiokytkimen (ja ylivaihde planeettapyörästön) kautta ja kartio voi luistaa väärillä öljyillä.
Vastaa Viestiin