Sainpa viimein kilvet ruotsista tuotuun ässään, ja lucas-ruiskukin päätti juhlistaa tilannetta sytyttämällä CE-valon.
Eli: tyhjäkäynnillä valoissa kierrokset notkahtaa alaspäin, CE syttyy ja palaa kunnes auton taas sammuttaa. Silloin pysyy sammuksissa hetken, mutta syttyy taas samalla efektillä. Valon sitten palaessa tyhjäkäynti tasoittuu normaaliksi ja käy todella nätisti. Tehotkin tuntuvat olevan täysin tallella.
Kaikki tämä tapahtui lämpimällä koneella äsken, kylmäkäynnistyksessä muutaman päivän seisonnan jälkeen ei poltellut valoa.
Ohjeet vikakoodien lukuun löytyi, mutta sitä varten pitää rakennella kaapeli, eli löytyisiköhän jo noilla oireilla jonkinlaisia valistuneita arvauksia syypäästä? Itse en usko että se on ainakaan ilmamassamittari, mitään limp home-tilaan viittaavaa kun en huomannut. Muut vaihtoehdot lienevät ainakin lämpöanturi, kaasuläpän asento-anturi ja lambda-anturi.. Jotenkin veikkailisin lambdaa.. Liekö tuosta katille mitään harmia, jos lambda ei toimikaan, eli uskaltaako ajella?
Autona siis APC:n ja coolerin kera täyspaineistettu t16 ässä, lucas-ruiskulla ja vuosimalli '91.
Check engine (lucas)
Check engine (lucas)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vika löytyi, lambda-anturin esilämmityksen sulake ei ollut paikallaan (anturi saa myös käyttöjännitteen samaa kautta).
Laitoin sulakkeen paikalleen ja eipä CE ole enää syttynyt. Tyhjäkäyntikin on normaali. Tämäkin ongelma juontaa juurensa siihen, kun kiireessä ennen joulua tein vähän varkaudenestoa ja mm. irrottelin sulakkeita. Oli sitten rasian kannesta kulunut ensimmäiset tekstit pois ja kun sattumalta sytytysjärjestelmän sulake oli samankokoinen ja melkein lambdan vieressä niin nyppäsin väärän sulakkeen irti ja vieläpä tökkäsin takaisinlaittaessa väärään paikkaan joka oli tyhjä varapaikka.. Onpa kumma kun ei lambda toiminut..
Laitoin sulakkeen paikalleen ja eipä CE ole enää syttynyt. Tyhjäkäyntikin on normaali. Tämäkin ongelma juontaa juurensa siihen, kun kiireessä ennen joulua tein vähän varkaudenestoa ja mm. irrottelin sulakkeita. Oli sitten rasian kannesta kulunut ensimmäiset tekstit pois ja kun sattumalta sytytysjärjestelmän sulake oli samankokoinen ja melkein lambdan vieressä niin nyppäsin väärän sulakkeen irti ja vieläpä tökkäsin takaisinlaittaessa väärään paikkaan joka oli tyhjä varapaikka.. Onpa kumma kun ei lambda toiminut..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hyvä, että selvis noin helpolla.jcarlson kirjoitti:Vika löytyi, lambda-anturin esilämmityksen sulake ei ollut paikallaan (anturi saa myös käyttöjännitteen samaa kautta).
Laitoin sulakkeen paikalleen ja eipä CE ole enää syttynyt. Tyhjäkäyntikin on normaali. Tämäkin ongelma juontaa juurensa siihen, kun kiireessä ennen joulua tein vähän varkaudenestoa ja mm. irrottelin sulakkeita. Oli sitten rasian kannesta kulunut ensimmäiset tekstit pois ja kun sattumalta sytytysjärjestelmän sulake oli samankokoinen ja melkein lambdan vieressä niin nyppäsin väärän sulakkeen irti ja vieläpä tökkäsin takaisinlaittaessa väärään paikkaan joka oli tyhjä varapaikka.. Onpa kumma kun ei lambda toiminut..
EI varmaan kannattais tätä sanoa, mutta tuli mieleen vanha sanonta: "virtitys on onnistunut, jos tehot ei laske 30% enempää"
Ei vaineskaan itsekkin on tullu välillä otettua irti bensarelettä, sulakkeita yms. osaa jos on joutunu auton jättämään seisomaan pidemmäksi aikaan. Sitten startatessa onkin ollu ihmettelemistä....
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.