99 vm 84 ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Köngäs
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 22, 2013 18:50

99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Köngäs »

Alkas ideat olla vähis jote kysellää täältä lisää.

Saabi sammu keske ajon syynä virranjakajan kanteen tullut reikä uudella kannella kuitenki matka jatkui muutaman kilometrin jonka jälkee sammu.

Ostin uuden kannen ja pyörijän ja sain käyntii mutta jo 100 metrin ajon jälkeen jokin rutisi ja auto sammui. Hetken yritin käynnistää eikä edes luvannu. Eilen sitte otin jakajan kanne irti ja huomasin että pyörijä hajonnut vaikka kannessa ei osuma jälkiä näkynyt.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

Laita ehjä pyörijä. Sytytysosat kestävät jatkossa pidempään, kun korjaat moottorin etukiinnityksen jäähdyttimen alta. Tai ajat konepelti auki.

EDIT: tuolla albumin lopussa on kuvia siitä etukiinnityksestä: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
Köngäs
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 22, 2013 18:50

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Köngäs »

eli jos laitan uuden pyörijän ja ajan pelti auki kunnes uusin kiinnityksen niin pitäisi kyetä ajamaan pidempiäkin matkoja
Köngäs
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 22, 2013 18:50

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Köngäs »

Pyörijä uusittu ja saabi yritti käynnistyä kunnes startti hiljeni. Käynnistäes akun jännite kuitenki laskee vaikka startti ei pyöri.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisko akku vähän väsähtänyt, laita lataukseen. tai kokeile naapurin autosta lainata apuvirtaa käynnistyskaapelien avulla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Köngäs
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 22, 2013 18:50

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Köngäs »

Kaapeleilla kokeiltu mutta ei käynnisty. Virtalukon releelle asti tulee jännite mitta ei sit pidemmälle. Käynnistäessä ilman kaapeleita jännite laski 7.3
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vaihtaisin uuden akun - 7.3V on vähän turhan matala käynnistysjännite... Eukon tonnarista petti akku talvella kaupan pihaan, eikä lähtenyt apuvirralla käyntiin - akku oli niin sökö, että apua antavan tonnarin jännite romahti.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

oon ihmetelly että mikä ihme meidän peltotuplissa on,niin täältä löytyi selvitys muihin "oireisiin" paitsi siihen että rupes yskiimään ja huohottamaan(johtuukohan siitä että/jos jäähdytin osuu jakajan kanteen jne?)

En usko että tuossa meidän tupliksessa on hajonnut se moottorinkiinnitys(edellisessä hajos),koska jäähdyttimen korvakot on ratkennu ja se on letkujen varassa...

Toimi oikein kun ajoin ilman konepeltiä(en vielä silloin tiennyt tästä viestiketjusta),mutta kun pakitin ja lähin eteenpäin niin sammui ja rupes yskiin ja huohottaan,mutta taas kylmänä lähti käyntiin ja toimi oikein. Eli kysymys kuuluu "johtuuko yskiminen/huohotus tuosta ettei syttö ole kohallaan vai että on jossain vakavempaakin?"
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

s.koutonen kirjoitti:oon ihmetelly että mikä ihme meidän peltotuplissa on,niin täältä löytyi selvitys muihin "oireisiin" paitsi siihen että rupes yskiimään ja huohottamaan(johtuukohan siitä että/jos jäähdytin osuu jakajan kanteen jne?)

En usko että tuossa meidän tupliksessa on hajonnut se moottorinkiinnitys(edellisessä hajos),koska jäähdyttimen korvakot on ratkennu ja se on letkujen varassa...

Toimi oikein kun ajoin ilman konepeltiä(en vielä silloin tiennyt tästä viestiketjusta),mutta kun pakitin ja lähin eteenpäin niin sammui ja rupes yskiin ja huohottaan,mutta taas kylmänä lähti käyntiin ja toimi oikein. Eli kysymys kuuluu "johtuuko yskiminen/huohotus tuosta ettei syttö ole kohallaan vai että on jossain vakavempaakin?"
tuplis rupes toimiin kun sito jäähyttimen kiinni ja vaihto jakajankannen ja pyöriän. Huohotuskin loppui eli se varmaan johtu siitä sytytyksestä! kiitos neuvoista
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 vm 84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Virranjakajan kannen ja pyörijänhän se moottori keuliessaan rikkoo, jäljet näkyy yleensä konepellin sisäpuolelta mihin on virranjakaja osunut. Voisiko keuliva moottori nostaa jäähdyttimenkin pois paikaltaan? Äkkiähän sen kiinnityksen eheyden tarkistaa etupuskurin takana oleviista aukoista kun muistaakseni näkyy 13mm mutterilla oleva kiinnitys.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin