900:n kaasarin säätöä Pirkanmaalla/Hämeessä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"

900:n kaasarin säätöä Pirkanmaalla/Hämeessä

Viesti Kirjoittaja SS »

Löytyykö Valkeakoskelta tai lähimaastosta (Hml-Tre) asiantuntevaa säätäjää Saabin kaasarille? Kyseessä on vm. 89 Saab 900 Pierburgin kaasarilla.

Päästöt pitäisi saada kohdalleen niin, että auto vielä kulkisi hyvin :)
jannes
"Turbo"

Re: 900:n kaasarin säätöä Pirkanmaalla/Hämeessä

Viesti Kirjoittaja jannes »

SS kirjoitti:Päästöt pitäisi saada kohdalleen niin, että auto vielä kulkisi hyvin :)
Pierupurkin saa säädettyä "korvakuulolta", kaasarin pohjasta 8 mm:n hylsyllä ja lyhyellä räikällä. Aukipäin kääntämällä seos rikastuu eli kulku paranee ja päinvastoin. Kannattaa painaa mieleen tai kirjoittaa ylös kierrosmäärä, ensi alkuun suosittelen puolta kierrosta.

Kaasari-Saabille on eri säädöt katsastukseen ja normaaliajoon. Ainakin mun edellinen kävi normaalisti niin rikkaalla, ettei olis ollut mitään toivoa leimaan. Ennen katastusta käänsin ruuvia n.kierroksen kiinni päin ja aina oli hyvät arvot. Tosin auto ei kylläkään kiihtynyt nykimättä... Heti kun leima oli paperissa, seos rikkaammalle.

Rikas seos ei riko konetta ja se ainakin omalla ajotyylilläni tiputti n.litran kulutusta ja ajo oli mukavaa kun auto kulki tasaisesti. Eihän siihen tehoja tuu lisää, mutta auton reagointi kaasuun paranee.

Oletko muuten tarkistanut kalvon kunnon? Se vaikuttaa myös kukemiseen. Motonet myy kalvoja n. 2 euron kplhinnalla. Itse vaihdoin joka kevät/kesä kalvon, koska se ei konkurssiin vienyt hintansa puolesta. Myös neula kuulemma pitäis vaihtaa joskus. Itse en yhteenkään vaihtanut, vaikka oli yli 300tkm takana.
-JanneS-
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
SS
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitokset vinkeistä!

Kulkupuoli olisi nyt suht ok, mutta päästöt isot. Täytynee käydä varmuuden vuoksi ruuvauttamassa päästöt kohdalleen jossain nyrkkipajassa niin saa kerrasta leiman. Ja jos ei kulje säädön jälkeen niin nyt osaan ruuvata ne takaisin.

Kalvon vaihdosta on aikaa muutama vuosi, täytynee vaihtaa tuo varmuuden vuoksi. Neulaa ei ole tietääkseni vaihdettu, kilometrejä on takana 250 tuhatta.
meverkko
"Hölösuu"
Viesti:

HML lähistöltä löytyy

Viesti Kirjoittaja meverkko »

No Hämeenlinnan läheltä löytyy ainakin.

Katinalan auto (lähellä Parolaa). puh. 0500-454975

Urpinen myöskin purkaa saabeja (lähinnä kai 900 ja 9000 malleja) ja ainakin minun autoihini on usein löytynyt suoraan hyllystä hyviä purkuosia.

Suosittelen!

Vuosi sitten säädätin 900c -88 Pierburgin ja ainakin tehoja tuli lisää ja kulutus pysyi silti samana. Meni katsastuksestakin heittämällä.

Perstuntumalta voisin sanoa että tehoja tuli lisää about 10 heppaa (myönnetään, kaasari oli aiemmin liian laihalla).

Pystyy puhelimessa kertomaan aika tarkkaan oireitten perusteella vian, korjaustavan ja kustannukset. Luettelisi varmaan tarvittavat työkalutkin jos kysyisi!

Miika
MikkoA
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Itse olen Hämeenlinnassa Mummolassa vieraillessani käyttänyt joskus Autokorjaamo Martti Grönin pajalla autoani. Puh nro: 036822123 Soraharjankatu 30.
Sieltä on löytynyt ainakin noppaan apua aina tarvittaessa.

-Mikko
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
SS
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitokset vinkeistä ja varsinkin tuosta Katinalan autosta! Täytynee kysellä tuolta.
Vastaa Viestiin