Iskarit vaihtoon

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Niin se vaan on, että etupää kolisee täälläkin. Oireet viittaavat pitkälti tälläkin foorumilla paljon parjattujen Sachsin iskareiden antautumiseen. Auto on siis 2006 SC normialustalla ja automaatilla, ajettu kohta 200tkm. Nyt kysymys kuuluukin, että mitä (muuta) tilalle ja mitä pitää muistaa jos/kun homman meinaa tehdä itse?

Mulle järkeviä vaihtoehtoja en ole löytänyt oikeastaan kuin kaksi: Bilstein B4 tai Koni FSD. Täältä:
http://www.neobrothers.co.uk/advanced_s ... condition=
tai täältä:
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 89_208_618

Onko muita vaihtoehtoja? Hintaluokka saisi olla tuo, mitään madalluksia en tässä ole hakemassa, vaan ainoastaan kolinaongelman korjaamista sekä kohtuullista alustan jämäköittämistä. Onko kokemusta kannattaisiko Koneista maksaa tuo parisataa enemmän..?

Kannattaako samassa yhteydessä vaihtaa myös jouset? Etupään jouset on kylläkin vaihdettu viime keväänä (vasen oli poikki), joten lähinnä takajouset mietityttää. Vetokoukkua ei ole.

Entä onko jotain muuta "kulutusosaa" (puslia, koiranluita tms.) mitä kannattaisi vaihtaa samalla kertaa..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja karg »

Koiranluut vaihtoon, jos vaikuttavat vähänkin väljältä. Iskareiden yläpäässä olevat kääntölaakerit kannattanee samalla uusia, kun iskarit vaihdetaan. Raidetangon päiden kunto on hyvä samalla tarkistaa. Takana jos puuhastelee, niin sieltä väljistyy useimmiten ne "bumerangit".

Itelläni meni takajouset myös vaihtoon. Reilu 200tkm ajetut ei enää olleet ihan parhaassa iskussa.

Jos autossa on xenon-valot, kannattaa huomioida vasemman puolen alatukivarsissa (edessä ja takana) kiinniolevat tasotunnistimet, kun tukivarsia irroitellaan.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

FSD:t lienee mukavin vaihtoehto tällä hetkellä. (Pehmein kyyti ilman nypytyksiä)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Originaalit lienee hyvässä tarjouksessa. Kestihän ne sullakin noin 200 tkm.
Vaihtoon ilman muuta kaikki liittyvät osat.
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Nojoo, ajattelinkin, että 200tkm voipi olla jousille riittävästi (ei tosin tietoa ovatko alkup. vai ei). Tällaiset tuli vastaan jostain forumin toisesta ketjusta:
http://www.aze-tuning.de/product_info.p ... 9-02-.html

Oiskos noista mihinkään? Hinta koko setille kun olis n. sama kuin pelkille alkup. takajousille... Tulkitsinko oikein, et näillä tulis vain tuollanen maltillinen 20mm droppi normikorkeuteen? B4:n sanotaan olevan vain orginaaleille jousille, joten tippuiskos nuo pois laskuista näitten Lesjöforsien myötä..?

Ja juu, xenonit on. Täytyypä olla tarkkana noiden tunnistimien kans. Kääntölaakerit uusittiin keväällä jousien vaihdon yhteydessä. Huoltomies yritti tällöin säästää mun rahaa ja jätti iskarit vaihtamatta, kun alla olleet näyttivät vielä hyviltä...
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja timpetti »

TeeS kirjoitti:...

Oiskos noista mihinkään? Hinta koko setille kun olis n. sama kuin pelkille alkup. takajousille... Tulkitsinko oikein, et näillä tulis vain tuollanen maltillinen 20mm droppi normikorkeuteen? B4:n sanotaan olevan vain orginaaleille jousille, joten tippuiskos nuo pois laskuista näitten Lesjöforsien myötä..?
...
Noita madallettuja autoja pitkälti katselleena ja tehtailleena voin sanoa, että tuo 20mm pudotus ei vaikuta iskarien toimintaan juurikaan tai aiheuta niiden hajoamista.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

TeeS kirjoitti:Nojoo, ajattelinkin, että 200tkm voipi olla jousille riittävästi (ei tosin tietoa ovatko alkup. vai ei). Tällaiset tuli vastaan jostain forumin toisesta ketjusta:
http://www.aze-tuning.de/product_info.p ... 9-02-.html

Oiskos noista mihinkään? Hinta koko setille kun olis n. sama kuin pelkille alkup. takajousille... Tulkitsinko oikein, et näillä tulis vain tuollanen maltillinen 20mm droppi normikorkeuteen? B4:n sanotaan olevan vain orginaaleille jousille, joten tippuiskos nuo pois laskuista näitten Lesjöforsien myötä..?
Mulla on nuo Bilsteinin Sprinttien (B8) kaverina ja toimii hienosti.
Auto ei todellakaan madallu enempää kuin pikkuisen väsähtänyt -10mm madaltava tehtaan sport-alusta, mutta on omasta mielestäni tarpeeksi tukeva ja ennen kaikkea ei liian matala.
Nuo Lesjöt on kuitenkin jo kohtuullisen jämäkät jouset, että ainakin huonot vakio alustan iskarit saattaa antautua äkkiä lisää. Noista B4:sta en osaa sanoa noiden jousien kanssa, mutta B6 ja B8 Bilsteineista toimii varmasti hyvin ja Konin sport sekä FSD.
Sitä lähinnä ajattelen, että riittääkö ulosjouston vaimennus pitemmän päälle, eli tuleeko sellainen hallitsematon pomppu fiilis varsinkin keula puolella etenkin äkkitilanteissa jarrutus --> väistö jne. jne. --> pysyykö rengas tiessä?
Voi olla että omaan liiankin varovaisen näkökannan tähän asiaan ja asiahan tietysti selviää kun kokeilee, mutta liian jäykkä jousi iskariin nähden on aina se vaarallisempi yhdistelmä.
Viisaammat kertokoot lisää.
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Hmm.. juuri tuollanen setti (B8:t + lesjöforsit) löytyiskin näköjään ihan ok hintaan tuolta partsforsaabilta. Menee arpomiseks B8:t vs. FSD:t :)

Jos madallus oiskin vaihtoehto, niin mites tuo Eibach vs. Lesjöfors -kisa? Samaisella PFS:llä kun ois tarjolla myös B8:t + Eibachit 60€ lisähinnalla. Madallusta tulis kyllä vielä sentti lisää...

Niin, tällanen madallus pitää siis muutoskatsastaa? Vaikka ois vain tuo 20mm..
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Eibach on laatumerkki, niinkun vaikka H&R.
Itse kokeilin / kokeilen noita Lesjön jousia juuri tuon maavaran säilymisen takia.
Sittenpähän näkee miten kestävät! :mrgreen:
Se täytyy myös muistaa että nuo Bilsteinin yksiputkiset voi olla vähän arempia hajoomaan kovalla pakkasella jos heti ekoilla metreillä rysäyttelee kuoppiin.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Täytyy vielä täydentää omia kirjoituksia kun muutamat on tainneet pettyä näiden Lesjön jousien kanssa kun madaltanutkaan tarpeeksi. Huomioitavaa siis, että uudesta vakio alustasta ilmoittelevat nuo madallukset, ei jo kuoleutuneesta 200tkm ajetusta...

Sitten nuo Bilsteinin sprintit. Ne ei täristä pienessä jääröykky nimismiehenkiharassa juurikaan sen enempää kuin tehtaan sport-alusta, mutta sitten kun mennään vaikka satasta, niin vaimennus ei paljon pehmene verrattuna vaikka taajamanopeuksiin ja kaikkihan ymmärtää että silloin joustoliikkeet on jo aika paljon nopeampia ja terävämpiä isommissa heitoissa.

Emäntä esim. kommentoi että aika kovan tuntuinen alusta, vastasin että katsoppas taas vastaavasti käyttämiäsi kaarrenopeuksia ja muutenkin.. :D

Ja nämä jälkikommentit siis sen takia että ei tule pettymyksiä jos innostuu asiasta yhden mielipiteiden perusteella. :wink:
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Iskarit vaihtoon

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Itse kyllä uskallan kehua tuota alkuperäistä sport alustaa!
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin