Tyhjäkäynti tasaiseksi
Tyhjäkäynti tasaiseksi
Auttakaa "mummoa" lumessa! Eli,900 8v kat -90,tyhjäkäynti vaeltaa normaali kierroksista melkein sammumispisteeseen ja takaisin,oli kone kylmä taikka lämmin...ja on jatkuvaa.
Sijaitsee pakoputkessa, 16v turbossa on heti ahtimen jälkeen, 8v vaparin katista en osaa tarkkaan sanoa. Pakoputkessa kuitenkin välillä pakosarja-katalysaattori asustelee. Seurailemalla putkea pitäisi löytyä. Toimintaa voi testata vaikkapa yleismittarilla. Taaskin vähän hankala selittää kun tuttu on vain tuo t16:ssa oleva 3-johtoinen lambda, joten tämä ohje pätee siihen (ja varmaan mihin tahansa muuhun 3-johtoiseen anturiin).
Eli 3 johdosta yksi on maa, toinen on 12 volttia joka on esilämmitysvastuksen ja anturin käyttöjännite ja kolmas on anturin signaali. Mittaamalla jännitettä signaalin ja maan välillä pitäisi arvon olla välillä 0-1V (0 rikas 1 laiha) ja vaihdella jatkuvasti tällä välillä n. kerran sekunnissa. Jos lukema on jumittunut johonkin tiettyyn arvoon tai vaihtuu hyvin hitaasti, on anturi vaihtokunnossa. Samoin jos sieltä tulee jotain ihan kummallista signaalia.. Taaskaan en osaa tarkemmin sanoa, missä kohden tuossa 8v katillisessa sijaitsee lambdan ohjausyksikkö, mutta sinne pitäisi kuitenkin anturilta johdot mennä. Niiden johtojenkin kunto on syytä tarkistaa.
Eli 3 johdosta yksi on maa, toinen on 12 volttia joka on esilämmitysvastuksen ja anturin käyttöjännite ja kolmas on anturin signaali. Mittaamalla jännitettä signaalin ja maan välillä pitäisi arvon olla välillä 0-1V (0 rikas 1 laiha) ja vaihdella jatkuvasti tällä välillä n. kerran sekunnissa. Jos lukema on jumittunut johonkin tiettyyn arvoon tai vaihtuu hyvin hitaasti, on anturi vaihtokunnossa. Samoin jos sieltä tulee jotain ihan kummallista signaalia.. Taaskaan en osaa tarkemmin sanoa, missä kohden tuossa 8v katillisessa sijaitsee lambdan ohjausyksikkö, mutta sinne pitäisi kuitenkin anturilta johdot mennä. Niiden johtojenkin kunto on syytä tarkistaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tässä lueskelin vanhoja aiheita....
- Siinä lambda anturissa on kaksi samanväristä ja yksi musta johto, joka oletettavasti on maa. Mutta mistä voi tietää, että kumpiko noista samanvärisistä menee sille esilämmitysvastukselle ja kumpi on itse signaalijohto. Auton päässä myös on kaksi samanväristä ja yksi erivärinen johto.
- Siinä lambda anturissa on kaksi samanväristä ja yksi musta johto, joka oletettavasti on maa. Mutta mistä voi tietää, että kumpiko noista samanvärisistä menee sille esilämmitysvastukselle ja kumpi on itse signaalijohto. Auton päässä myös on kaksi samanväristä ja yksi erivärinen johto.
Hiukan epäilen lambdan rikkoontumista (itsellä samainen malli).
Omastani meni lambaada rikki niin aiheutti vain päästöjen kohoamista ja heikkoa käynnistyvyyttä.
Tyhjäkäynti kat mallissa soutaa uutenakin (siis vuonna 90..)
Mutta tietysti sammua ei saisi..
Ilmavuodot??
Määränjakajan ilmalautanen liikkuuko hyvin??
Ohjauspaine venttiili , komponentti joka säätää lambdan ja tahtiventtiilin avulla seosta?? Vaatii painemittausta tuon tarkistus.
Joka tapauksessa omassani on se paksumpi lambdan johto (vihreä omassani?? Noh yksinäinen johto kuitenkin ja on sellaisen kumi suojan sisällä. ) mallia abiko. Siitä mittaat.
2 muutajohtoa on lämmityksen, ja ovat pikaliittimellä varustettu kuten monet muutkin johdot konehuonees.
Omastani meni lambaada rikki niin aiheutti vain päästöjen kohoamista ja heikkoa käynnistyvyyttä.
Tyhjäkäynti kat mallissa soutaa uutenakin (siis vuonna 90..)
Mutta tietysti sammua ei saisi..
Ilmavuodot??
Määränjakajan ilmalautanen liikkuuko hyvin??
Ohjauspaine venttiili , komponentti joka säätää lambdan ja tahtiventtiilin avulla seosta?? Vaatii painemittausta tuon tarkistus.
Joka tapauksessa omassani on se paksumpi lambdan johto (vihreä omassani?? Noh yksinäinen johto kuitenkin ja on sellaisen kumi suojan sisällä. ) mallia abiko. Siitä mittaat.
2 muutajohtoa on lämmityksen, ja ovat pikaliittimellä varustettu kuten monet muutkin johdot konehuonees.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä