Moottori oli aiemmin autossa A, joka oli minulla ajossa. Syksyllä 2012 lämpömittari alkoi roikkua alhaalla ja sid näytti lämmöiksi reilut 70 astetta maantieajossa. Lämpömittari alkoi sitten heittäytyä toisinaan pois pelistä kokonaan anturin vikakoodin kera, joten laitoin siihen uuden Motonetistä ostetun anturin. Lämmöt oli edelleen alakantissa, joten vaihdoin merkkitiskiltä hankitun termarin. Lämpöihin ei tullut vieläkään muutosta.
Auto A seisoi vuoden, mutta nyt kone on vaihdettu autoon B, ja lämpöongelma siirtyi sitten myös tähän autoon. Vaihdoin tällä kertaa tarviketermarin eikä kone lämpene täyteen lämpöön vieläkään maantieajossa. Pikkunopeuksissa mittari sitten kipuaa pikkuhiljaa normaalilukemiin. Viisarin ollessa normaalilukemissa termarikotelon pintalämpötila pintalämpömittarilla mitattuna pyörii 87-91 asteessa, joten lämpöanturin luulisi olevan OK.
Paisuntasäiliössä ei ole painetta, vain pieni tsupsaus kuuluu kun korkin avaa käyntilämpöisenä. Jotenkin tuntuu, että pitäisi suhahtaa enemmän. Vaihdoin toisen käytetyn korkin ja sama homma. Korkki auki ei kierroksillakaan tule kuplaa paisariin. Kun koneessa on edelleen kierroksia ja korkin käyttää hetken aikaa kiinni, avatessa nestepinta tahtoo nousta ja vajota sitten pulputtaen normaaliin tasoon. Outoa.
Lohkolämmitin kusee ilmeisesti nestettä hiukan ulos kun lohko on kostea sen alapuolelta. Paljoa se ei kuitenkaan vuoda kun paisarista ei 1500 km ajolla pinta juurikaan laskenut. Vaihdan kuitenkin vastuksen, kun liitinkin on kärsinyt eikä johto kestä siinä enää kiinni.
Tulipahan melkoinen sepustus viasta, mutta oma järki ei enää riitä tähän. Miten kannenpulttien tiukkuus varmistetaan oikeaoppisesti? Lohkolämmittimen vaihdon jälkeen näkee, kasvaako paine järjestelmässä. Mutta vaikuttanekko pienen pieni vuoto lämpöihin. Hyviä ideoita tähän mysteeriin otetaan vastaan
