Saab 9-3 2.0t AT vm. 2001 sammui kesken ajon.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Saab 9-3 2.0t AT vm. 2001 sammui kesken ajon.

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Lähdin kaupasta kotiin päin ja painoin sport asennolla hieman reippaammin kaasua, jonka jälkeen kierrokset laski normaali tasolle jonka jälkeen auto itsekseen lähti kiihdyttämään ja painoin jarrut lukkoon, tämän jälkeen saappi sammui risteykseen. Ajattelin että nyt meni DI-kasetti ja koitin kuitenkin viellä käyntiin. Saab hörähti n. 1-2 sekunniksi käyntiin kovalla tyhjäkäynnillä mutta sen jälkeen sammui ja konehoneesta kuului välillä naksuntaa. Soitin isän kaveriksi työntämään ja työnnettiin saabi sivuun. Kun saab saatu paremmalle paikalle päätin viellä kerran kokeilla saabia käyntiin, tällä kertaa apuvirralla. Saab lähti yhtä hienosti käyntiin kuin puolituntia aikaisemmin kaupan pihalta. Mikä mahtaa olla vikana? Autoon vaihdettu noin kuukausi sitten kampiakselin asento anturi sekä pari kuukautta sitten turbo sekä uusin huohotin päivitys.
Sellaisen huomion olen tehnyt turbon vaihdon jälkeen että kylmällä koneella tulee pakokaasun hajua sisälle, mutta kun koneen lämmöt nousevat, ei tule enään hajuakaan.
Eipä tuolla uskalla aamulla töihinkään lähteä kun ei tiedä mihin se jää liikenteen tukkeeksi. :(
Jäsen #6332
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2.0t AT vm. 2001 sammui kesken ajon.

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Vikaa en osaa kertoa, mutta mikäli konehuoneesta kuuluu/kuului naksuntaa, saattaa naksutuksen lähde olla läppäkotelon "limp home"-solenoidi, joka on laukaissut limp home-vikatilan päälle. Limpin aiheuttaja löytynee vikakoodit lukemalla (ainakin Tech2:lla). Limp home-vikatilasta ja sen resetoinnista löytyy runsaasti kirjoituksia foorumilta.

Auton ollessa "limpissä" voi tyhjäkäynti ja kaasukäytös poiketa kovasti normaalista, sillä kaasuläppää ohjataan tuolloin täysin mekaanisesti poljinvaijerilla, eikä normaalitapaan sähköisesti.
Saabiton Saabisti
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 2.0t AT vm. 2001 sammui kesken ajon.

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Epänormaalia naksutusta se kyllä oli ja moottorinvikavalo paloi kojetaulussa.

Kun auto sitten kuitenkin käyntiin lähti, ei ilmoituksia tullut muutakuin tuulilasin pesunesteen vähyydestä. Auto muutenkin toimi normaalisti tuon 2 kilometrin ajomatkan ajon.

Olisikohan sillä vaikutusta kun painoin kaasua ja juuri kun olin löysännyt kaasusta, automaatti laatikko halusikin vaihtaa vielä isommalle vaihteelle ja tuntui nykäisy. Tämän jälkeen tulikin täyskaasutus ja sammuminen?
Jäsen #6332
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2.0t AT vm. 2001 sammui kesken ajon.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Läppäkotelo lienee nyt limp homessa joten sen restointi ja vikoodin nollaus on edessä.
Voi olla myös että ahtoputken liitos läppäkotelon päällä on ollut löysässä ja nyt itse asiassa irti, tutkipa tarkemmin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 2.0t AT vm. 2001 sammui kesken ajon.

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Mulla ei ole pahemmin tietoa mikä/missä lienee tuo ahtoputki ja läppäkotelo.
Google kuvahaun kautta hieman tsekkailin mutta eipä asia kuitenkaan aivan 100% selvää ole mitäö liitosta lähteä kokeilemaan?

Pienellä testilenkillä auto toimi siis hetki sitten normaalisti. Ei tuntunut tehohäviötä eikä mitään. Aavistuksen pidempi oli startti ennenkuin lähti käyntiin.
Jäsen #6332
Vastaa Viestiin