Ajattelinpa vastailla näin uudehkon Saabistin näkökulmasta, varsinkin kun samat kysymykset olivat syksyllä mielessäni.
Olen ajellut nyt lokakuun alusta asti '00 Aerolla, jonka kävin vaatimattomasti 600km päästä hakemassa. Vähän tuli pikainen tarve, kun henkeen ja vereen VAG-miehen harrastekäyttiksestä alkoi loota renaamaan ja päätin tehdä hommasta koko talven projektin ja lisätä samalla vaihteiden määrää. Emäntä oli saanut kasvatuksensa Saabistiksi, joten päätin olla mieliksi - varsinkin kun bensafarkun hommaamisesta oli jo tovi keskusteltu. Aero oli oikeastaan ainoa vaihtoehto, koska perusmallit eivät aiheuta kovinkaan hirveästi tunteita, joita kuitenkin auton omasta mielestäni pitäisi herätellä. Ko. Aero oli paljon ajettu (nyt 364tkm), mutta lähes kaikki oleellinen vaihdettu laatikkoa, sekä ahdinta myöten. Loput kuluvat osat, kuten uuden sytkäkasetin, apulaitehihnan ja muuta hilpettä hoidin sitten itse, kuten myös tekemättömän myyntifiksauksen. Viinaohjelma ja hieman lisää tehoa koodattiin lähes välittömästi.
Kohta olen kymppitonnin tuolla vehkeellä päästänyt, eikä pahempaa sanottavaa ole. Varsin mukava laivahan tuo on, varsinkin talvikäytössä. Menee viinalla lähes dieselin kustannuksilla pitkää matkaa ajellessa ja voimaakin meinaa olla. Iskarit ja jarrut pitää vielä uusia, jonka jälkeen tuo lienee hyvinkin kohtuullisessa kuosissa, varsinkin auton hankintahinta huomioiden. Jos koneeseen tulee jotain isompaa, niin tehdasuuden saa mielestäni sellaisella hinnalla, ettei isompia koneen avauksia kannata edes miettiä.
Kaikissa autoissahan on huollettavaa ja näin autojen loppukäyttäjänä tämä on arkea. Vaihdetaan osakokonaisuuksia uusiin ja parempiin sitä mukaa kun niitä kuluu - mielellään ennen kuin jättävät tielle. Ikuista autoa ei ole olemassa, edes Toyotaa. Mielestäni kaikissa autoissa on 300tkm tauti, jossa kaikki kuluvat osat ovat viimeistään loppu ja/tai vaihdettu useampaan kertaan. Korjausten jälkeen uskaltaa ajella sitten toisen samanlaisen. Aerolla varsinkin, kun korissa ei ole varapyöräkotelon pohjaa lukuunottamatta mitään pahaa sanottavaa.
Suosittelisin vahvasti Aeroa perusmallien sijaan, mutta tuohon hintaluokkaan voinet varata tonnin-parin remontit, jos hyvän haluat. Onhan se kivaa ajella autolla, joka on maksanut aikanaan kahden perusauton verran ja valmistettukin sen mukaan.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)