Virtalukko, mikä rikki?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
rosmo82
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Helmi 21, 2013 12:16
Paikkakunta: Pirkkala

Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja rosmo82 »

Rupesi tuo virtalukko reistaamaan ja viimein jämähti jumiin, onneksi kotipihassa!!!!
Eilen purin lukon, nyt on lukon sylinteri kädessä ja avain ei pyöri suuntaan eikä toiseen. Puhdistettu on yön maannut tärpätissä ja aamulla paineella puhtaaks, sen jälkeen reilusti CRC:tä, mutta silti jumissa!! Onko tuolle sylinterille mahdollista tehdä mitään? Tai mistä noita sais sitten ostettua? Joka paikka tarjoaa vain pohjaa.

Voikos autolla ajella nyt? Kun vilautta avainta tuolle tunnistimella ja ruuvimeisselillä käymään, kuinka tuo ratti lukko toiminta?

Auto on OG 9-5 vm.01
Saab 9-5 Wagon 2.0t vm.01
Saab OG 900 vm.88
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Voipi ajella. Ei ole rattilukkoa, vaan pakkilukko :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Vuosi sitten otin tuon virtalukon irti ja ennakoivana huoltona putsasin sitä kun oli pientä takeltelua ajoittain, sitä ronkkiessa sehän meni sitten totaali jumiin.
Reilu tunti avaimen kanssa kääntelyä ja rassausta sekä pari pulloa crc:tä myöhemmin alkoi toimimaan ja on toiminut kuin junan vessa.
Näiköhän jumitus laukeaisi jos malttais avaimen ja crc:n kanssa rassata?
rosmo82
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Helmi 21, 2013 12:16
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja rosmo82 »

Voihan tuo olla että rupeaisi pelaamaan kun CRC:tä uittaisi muutaman litran.

Tuo rattilukko ei ole sitten kummemmin yhteyksissä virtalukkoon?
Saab 9-5 Wagon 2.0t vm.01
Saab OG 900 vm.88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja jus »

Nouseeko sylinterin keskiosa ylös kun avaimen vetää ulos? Todennäköisesti kääntyy vain kun keskiosa on ylhäällä. Syynä kuluneet haitat, yläasennossa kääntyminen onnistuu sen takia, että runko-osaan on kulunut yläasennon kohdalle viisteet. Jos saat yhden kerran kääntymään, niin älä käännä enää takaisin nolla-asentoon, van pura lukkosylinteri haittojen uusimista varten, varo ettei purkaessa osia lennä tavoittamattomiin. Tai vie lukkosepälle.

Rane viilaisi kuluneiden haittojen ulkonevat päät matalammaksi. Voi olla ettei sen jälkeen enää avain pysy lukossa ja lukko kääntyy millä vaan avaimella.

Kuva Kuva

Vasemmanpuoleisessa kuvassa näkyy miten kuluneiden haittojen päät tulevat ulos sylinterin sisäosasta, vaikka pitäisi olla ihan pinnan tasalla kun avain on paikallaan. Oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy kuluneiden haittojen aiheuttamat viisteet sylinterin runko-osassa. Avain ei käänny, jos haitat eivät ole noiden viisteiden kohdalla, ylä-asennossa.

Tampereella Aseman Lukko ilmeisesti noita osaa hoidella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5838
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

rosmo82 kirjoitti:Tuo rattilukko ei ole sitten kummemmin yhteyksissä virtalukkoon?
Saab 9-5 (og9-5) autossa ei ole rattilukkoa ollenkaan.

Ajoneston virkaa (rattilukon vastine) OG9-5:ssa hoitaa pakkilukko. Avainta ei virtalukon kunnossa ollessa saa lukkopesästä pois jos peruutusvaihdetta ei ole kytketty.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja Makwe »

rosmo82 kirjoitti:Rupesi tuo virtalukko reistaamaan ja viimein jämähti jumiin, onneksi kotipihassa!!!!
Eilen purin lukon, nyt on lukon sylinteri kädessä ja avain ei pyöri suuntaan eikä toiseen. Puhdistettu on yön maannut tärpätissä ja aamulla paineella puhtaaks, sen jälkeen reilusti CRC:tä, mutta silti jumissa!! Onko tuolle sylinterille mahdollista tehdä mitään? Tai mistä noita sais sitten ostettua? Joka paikka tarjoaa vain pohjaa.

Voikos autolla ajella nyt? Kun vilautta avainta tuolle tunnistimella ja ruuvimeisselillä käymään, kuinka tuo ratti lukko toiminta?

Auto on OG 9-5 vm.01
Uusi sylinteri naitettuna autosi avaimiin maksaa noin 200€ marmorilta ja procarista.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
rosmo82
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Helmi 21, 2013 12:16
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja rosmo82 »

KIITOS avuista Tampereella Asemanlukko hoiti homman, kolmisen tuntia ja 70€.
Saab 9-5 Wagon 2.0t vm.01
Saab OG 900 vm.88
akema
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 08:45
Paikkakunta: Ii

Re: Virtalukko, mikä rikki?

Viesti Kirjoittaja akema »

Oman virtalukon lähiaikoina putsanneena voisin sanoa että ei sieltä sylinterin sisältä saa
sitä moskaa pois muuten kuin purkamalla sen kokonaan osiksi ja pesemällä sitten.
Pieniä jousia siellä on 8 + 1 + 1 ja niitä ei kannata hukata :-)
Kasatessa hitusen rasvaa sopiviin paikkoihin ja johan taas pelaa.

Yritin itsekkin pariin kertaa ihan liottamalla ja paineilmalla sitä putsata mutta
kun ei puhdasta tullut niin meni purkuhommiksi.
-----------------------------
Vastaa Viestiin