Kolinaa takapäästä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
devil
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 16:50

Kolinaa takapäästä

Viesti Kirjoittaja devil »

Mihinköhän viittaa vika. Ajaessa tasaisella baanalla ei kuulu mitään mutta epätasaisella kuuluu "kolinaa" takaosasta. Auto vanha (vm. 85), mutta vähän ajettu (89 tkm) 900i. Iskarit ja jouset vaihdettu taakse joskus viime syksynä. Vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!
Saab 900i
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

tarkastappa ne ylätuennat sieltä taka-akselistosta.
en tiedä mikä niiden oikea nimitys on, mutta ne on semmoset rautatangot taka-akselista taaksepäin. näkyvät lokasuojan kautta helpoimmin.
tuppaavat ainakin niissä vanhemmissa ruostumaan irti ja pitävät semmosen pirullisen kolinan. huomaa pahimmassa tapauksessa myös siten että rengas liikkuu eteen-taakse suunnassa turhan helposti... esim potkimalla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Reaktiotangot... Kulma ylös, pyörä irti ja katso, onko tangot yhä kiinni.. T8:sta on mulla toisen kiinnitykset pettäneet ja komiasti napsuilee siellä akselia vasten möykyissä. Lisäksi auto kaartaa itsestään vasemmalle, mutta vielä ei ole varmistunut, onko tuo reaktiotangon syytä.

Kandee myös ottaa pakarin päästä kiinni ja vähän ravistella. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ja jos se vika on sielä, ja joutuu hitsailemaan, niin kannattaa varmistua, että sen hitsaa oikeaan kohtaan takasi..
itelläni oli 99 joka söi puolet enemmän takarenkaita kuin eturenkaita.
tuli vissiin ite hitsattua :roll:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo, kandee mitata, että molemmat takanavat on suhteessa samassa kohtaa pyöräkotelossa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tarkista pokoputken/takapöntön kiinnitykset. Itsekkin ehdin kerran pelästyä, takpäästä kuuluvaa kolinaa, niin huomasin että takapönttö hakkasi pohjaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Ja sitten vielä iskareitten kiinnityskohta yläosassa. Repeytyy joskus irti kun pehmenee tarpeeksi.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jarrusatulatkin voi kalkattaa. Varsinkin jos on palat lopussa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Veikkaisin sitä, että takajousi ei ole oikein paikoillaan niissä tukikumeissaan ja pääsee hiukan elämään. Ainakin madallusjouset ku tuli hieman vääriin asentoihin niin ääni oli julmettua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
devil
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 16:50

Kiitokset

Viesti Kirjoittaja devil »

viesteistä. Kolina ei ole iso mutta tutkin/tutkitutan tilanteen. Ääni jotenkin viittaa ehdotetuista jousien kolinaan, mutta mutta...
Kiitokset vielä kerran ja aurinkoista kevään odotusta kaikille Saabisteille!
Saab 900i
MikkoR
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Elo 19, 2004 19:52
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja MikkoR »

Jorma kirjoitti:Ja sitten vielä iskareitten kiinnityskohta yläosassa. Repeytyy joskus irti kun pehmenee tarpeeksi.
Huomasin että mulla on tossa paikassa iskarin reikä kulunut pitkulaiseksi. Iskarin yläpää liikkuu poikittain jonkin verran. Voiko tota paikkaa vaan hitsata niin ettei iskari enää heilu vai pitääkö vaihtaa rautaa?

Meneekö muuten leimasta läpi tolla vialla?
Vastaa Viestiin