Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mikeben
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2016 12:51
Paikkakunta: Raahe

Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Viesti Kirjoittaja Mikeben »

Tervehdys !

Kyselisin siis kokemuksia Saab 9000..
Auto on siis.. Automaatti, 390tkm mittarissa, vm-89, 2litran turbolla..

Perus huollot tehty autoon aina että leimalle mennyt entisellä omistajalla ollut 20vuotta eli historiaa tietoon tullut autosta..

Elikkäs eniten kiinnostaa kuinka nuissa 80luvun tonnareissa kestää turbot/automaattilootat. :)
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kaksi tuon ikäistä turbotonnaria on ollut. Pahin riesa oli ruoste ja automaatissa mielipuolinen kulutus kaupunkiajossa. Kuusi tonnaria ja niistä neljä 80-luvulta eli olen tykännyt. Yhtään turboa en ole saanut rikki.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Vuotta vanhemman tonnarin joskus omistin ja sillä oli ajettu 550 tkm ilman turbo- tai vaihdelaatikkoremppaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Viesti Kirjoittaja jus »

Jottei menisi liian ruusuiseksi, niin minun 9000 T16A -87:ssä ensimmäinen turbo loppui ensimmäisellä omistajalla jo 100tkm tienoilla ja vaihteistokin peruskunnostettiin joskus ennen 300tkm. Liekö firmakäytössä saanut rajua koh Itse olen ajanut 200tkm ja vaihtanut turbon. Vaihteistoon vaihdoin kaksi varaajan jousta, mutta muuten on sen osalta menty öljynvaihdoilla. Vielä kulkee kivasti, joka päivä tulee kilometrejä lisää eikä jalkoihin jäädä.

Ruoste nämä autot liikenteestä poistaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9000CD2.3TA vm-91
Osat mitkä vaihdoin kun auto oli minulla.
DI-Kasetti,ilmamassamittari,ABS-boksi,kannentiiviste,3kpl vetoakseleita,vaihdelaatikko
muutama matolaatikko ( ennen vaihdelaatikon vaihtoa ),vetolevy/jakolevy tms..,
jarrulevyt taakse,nokkaketju,lämmityslaitteen moottori,ilmastoinnin kompressori,sisäilman haistelija,
moottorin kumityynyt.
Eli aika helpolla päästi tämä yksilö..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Viesti Kirjoittaja mestari »

88 teknisiä murheita ollut 162tkm---ja nyt 282 tkm
pensanpaineen säädin jakotukkiin
moottorin ylätukikumi
moottorin alatukikumi
virranjakajan pyörijä varmuuden vuoksi
kampiakselin stefa ja o renksu
syyläri,
valorele
lämppärin kenno
lämml vastus kolmeen kertaan
virtalukko
ovenkahva
käyttöhihna ilman kiristinpyörää koska tossa mallissa se on ikuinen valurautanen
tollasia tuli mieleen heti kärkeen
jarrut tosin meni 13 vuotta sitten piti uusia levyt ja palat
Viimeksi muokannut mestari, Pe Helmi 19, 2016 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Kokemuksia Saab ysitonnarista?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ollu isompia kulueriä seuraavis

2.0t cc:t 2 kpl jotka olleet 450-550tkm välillä mulla
- 86 manuaali jossa etupyöränlaakerit, etujarrulevyt, kaikki jarrupalat, kässärin vaijeri, termari muttei juuri muuta
- 87 automaatti laatikkkkoremppa, urahihna katkes , turbo muttei juuri muuta

- cd -94 2.3T automaatti noin 475tkm hommattu lämppärin kenno, jakopääremppa, map-anturi, alipaineletkuja ja annoin pois kun koneesta kk- ja kampuranlaakereita hajos noin 500tkm kohdalla

- cs-93 2.3T manuaali steg 2 ollu koko ajan hankittaes 255tkm ja nyt 297tkm ajettu (jätetty kaikki viriä koskevat muutokset listasta pois)
öljylauhdutin, tp-ketju poisto ja öljysihti putsaus, termari, alipaineletkut, magneettiventtiili, by-pass, tuulilasi, nopeusmittari, srs-vikoja boxi ja spiraali ennen muutosta bagittomaksi, ecun fettejä uusittu, etutukivarren heloja, etu- ja takakallistusvakaajien kaikki helat, etupyörän laakerit, abs anturi, ruiskulämpötila-anturi, etulokarit, takavalot, etu-umpio, venakopan tiiviste, valoreleitä, moottorin etu- ja ylätukikumit, bensapumppu, hitsausta vähän siellä täällä jne
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin