900 cabrio + sensonic, kaikenlaista joutavaa jorinaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"

900 cabrio + sensonic, kaikenlaista joutavaa jorinaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Löytyykös täältä käyttäjiä joilla on vielä tuo sensonic käytössä vai onko jo kaikki ehtineet vaihtamaan tavalliseksi?
Jos vaikka muijalle jossain vaiheessa hankkis 900 cabrio sensonicin :D
Olis ilo ajella niin kauan kuin kestää ja kun ei kestä niin muuttaa normaaliksi.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Heinä 19, 2007 18:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

http://autotalli.fi/crometapp/product/c ... g=79114121

Tuo oli ainakin kondiksessa viime syksynä, kun sen koeajoin.
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"

Joo tuo on se ylihintainen Italiantuonti.. on muuten sama auto kuin meillä mutta 1997 muuttui Aerosta Talladegaksi..
Tarkoitin lähinnä että onko kukaan päässyt näin pitkälle tuolla sensonicilla, ja vastaavasti 200K kilometriin asti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"

Vastaustulvasta päätellen ovat manan majoilla nuo sensonic-järjestelmät, muistan jo vuonna 2000 yhden saabmekaanikon sanoneen että esim. pohjanmaalla oli monet jo muutettu tavallisiksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
deportivo
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Minulle erään liikkeen saabin huoltopäällikkö totesi sensonicin olleen "onneton kokeilu."
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä en omalla hopallani päässyt koskaan 200tkm:iin saakka, kun vaihdoin Sensonicin tavalliseksi. Sitä ennen siihen paloi rahaa 2500 € :cry: Oma vinkkini onkin: jos hommaat Sensonic -Saabin, niin heti kun Check ACS -valo alkaa palamaan, vaihda auto manuaaliksi. Muuten on edessä kalliita ikävyyksiä.

Jos katsot Saabistia numero 50 (vai oliko 51?), niin siinä on esittelyssä meikäläisen auto ja Sensonic -järjestelmä. No kuinka noloa olikaan, hieman tuon jutun jälkeen Sensonic antoi Check ACS -koodin vaihdekepin anturin viasta. Koko vaihdekeppi olisi pitänyt vaihtaa, jotta vika olisi saatu korjattua. Siinä vaiheessa, kun rahaa oli jo palanut Sensoniciin 2500 € ja se kerran antoi Check ACS -koodia ajaessani talvilomalla Helsingistä Kuusamoon (ei muuten mikään kiva fiilis, kun se teki sen matkan puolivälissä :evil: ), meikäläinen tilasi oitis autoon tuon manuaalikonversiokitin.

Olihan se haikeaa erota tuosta Sensonicista. Oli se ihan kiva järjestelmä niin kauan aikaa kun se toimi.

P.S. Jos jonkun Sensonic -pääyksikkö joskus brakaa, mulla on jemmassa täysin toimiva pääyksikkö, jonka voi ostaa kohtuuhintaan (uuden hinta yli 2000 €).

Edit: moni varmaan ihmettelee, miksi en ole vaihtanut "nicciäni", koska autossani ei enää ole tuota Sensonic -järjestelmää :?: :wink: No en ole vaihtanut sen takia, koska jengi (ja myös minä) on tottunut tuohon "nicciini" ja sillä mut yleensä tunnetaan :wink: Kyllähän se joskus ottaa "kupoliin", kun joku kirjoittaa palstalle että "Turbo ex-Sensonic". Please, "älkää lyökö lyötyä" :wink: No tulipahan taas "avauduttua" :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"

Olen edelleenkin pahoillani tuon ikävän tapauksen johdosta :( Juuri sinun juttujesi perustella tuo sensonic-innostukseni syntyikin.. onko muuten ajotyylillä tai vaihdekepin käyttötavalla mitään vaikutusta järjestelmän kestävyyteen? Entä onko sensonicin itsediagnostiikka niin pätevä että se havaitsee kaikki viat, siis voi olettaa sensonicin toimivan täydellisesti silloin kun mikään varoitusvalo ei pala?
Jos vaikka jossain vaiheessa toteuttaisi unelmansa sensonic-cabbesta 8)
Löytyykö sinulta muita ylimääräisiä palikoita siihen sensoniciin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

ng900aero kirjoitti:onko muuten ajotyylillä tai vaihdekepin käyttötavalla mitään vaikutusta järjestelmän kestävyyteen?
Todennäköisesti on. Eli mitä rankempaa käyttöä, sen kovemmalle järjestelmä joutuu. Varsinkin jos autoa on viritetty. Sensonic -kytkin kestää vääntöä noin 370+ Nm, joten jos autoa virittää siitä ylöspäin, niin sitten täytyy varautua vaihtelemaan kytkinlevyjä jonkun verran. Sensoniciin ei nimittäin voi laittaa mitään "kisakytkintä", sillä sen jälkeen se ei enää toimi moitteettomasti.
ng900aero kirjoitti:Entä onko sensonicin itsediagnostiikka niin pätevä että se havaitsee kaikki viat, siis voi olettaa sensonicin toimivan täydellisesti silloin kun mikään varoitusvalo ei pala?
Kyllä tuo diagnostiikkatoiminto toimi todella hyvin. Itse asiassa melkein paremmin kuin Trionic 5:n muu diagnostiikkajärjestelmä. Esim. Sensonic havaitsi kampiakselin asentoanturin vian, kun muu Trionic 5 -järjestelmä ei sitä huomannut.

Tuo Check ACS -valon syttyminen sai aina hiukset nousemaan pystyyn. Tämän jälkeen Sensonic -järjestelmä menee nimittäin ns. varatoiminnolle, jonka avulla auton voi ajaa lähimmälle korjaamolle. Tosin tuo varajärjestelmä ei mielestäni koskaan toiminut moitteettomasti, vaan vaihteita ei vain enää yksinkertaisesti saanut päälle. Tämän takia autoni on kerran hinautettu korjaamolle. Ja nuo viat tuppasivat aina tulemaan silloin (edellisenä päivänä), kun olin lähdössä jonnekin ulkomaan duunimatkalle. Sitten emäntä joutui aina (2-3 kertaa) hommaamaan auton pajalle joko ajamalla (1-2 kertaa, jos oikein muistan) tai hinauttamalla (1 kerran). Sitten homma alkoi v*tuttamaan niin toden teolla, että vaihdatin Sensonicin manuaaliksi.

Mulla on vielä ohjeetkin tallessa PDF:nä tuosta conversioista, mikäli ne kiinnostavat :wink:
ng900aero kirjoitti:Jos vaikka jossain vaiheessa toteuttaisi unelmansa sensonic-cabbesta 8)
Voi olla pidemmän päälle aika kallis unelma :wink:
ng900aero kirjoitti:Löytyykö sinulta muita ylimääräisiä palikoita siihen sensoniciin?
Löytyy. Osa on mulla pahvilaatikossa odottamassa päivää, jolloin joku tarvitsee niitä. Osa on edelleen kiinni mulla autossa, mutta ne on disabloitu (esim. Sensonicin pääyksikkö kojelaudan "takana" rintapellissä) ja niitä voin irroittaa autosta koska tahansa, jos joku sellaisia kaipaa.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"

Kiitokset seikkaperäisestä vastauksestasi, ei muuta kun kesällä sensonicia etsimään, joten tiedät sitten erään joka on kiinnostunut noista osistasi :) Onko muuten itse järjestelmä liian sofistikoitunut vai mikä siitä tekee niin haavoittuvaisen, en oikein netistä löytänyt kunnollisia reportaaseja aiheesta :( Olisiko pohjolan oloilla vaikutusta sähköosien hapettumien, pakkaskelien ym. seikkojen kautta vai onko sensonic tuomittu sudeksi maailmanlaajuisestikin? Jos löytyisi joku alle 50tkm ajettu cabbe niin mahtaisiko kestää nätisti ajellen, virittämättömänä ja kesäkäytössä paremmin?
Olisi järjestelmänä aivan ihanteellinen Hesan ruuhkissa :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

ng900aero kirjoitti:Onko muuten itse järjestelmä liian sofistikoitunut vai mikä siitä tekee niin haavoittuvaisen, en oikein netistä löytänyt kunnollisia reportaaseja aiheesta
No sen, että kun Check ACS -valo syttyy palamaan, kuski on aivan avuton, jos vaihteet eivät kytkeydy päälle. Auto jää siihen paikkaan ja se täytyy hinauttaa pois. Ajattele, jos auto jumiutuisi johonkin Helsingin keskustaan pahimpaan ruuhka-aikaan. Ei taitaisi olla kovin kivaa? :wink:
Sensonic -järjestelmässä kytkintä (ja kytkinlevyä) käyttää hydraulinen pääyksikkö, joka saa tietonsa eri antureilta, joita ovat mm. vaihdelaatikossa oleva vaihteiston asentoanturi, vaihdekepin päässä oleva vaihdekepin asentoanturi, sekä moottorin kierrosluvun ilmoittama kampiakselin asentoanturi (jotta Sensonic tietää oikean vaihtokohdan). Kun yhteenkin näistä antureista tulee häiriö tai vika, Check ACS -valo syttyy palamaan. Jos Sensonic -järjestelmä tämän häiriön tai vian takia hukkaa vaihdelaatikon / vaihdekepin / kampiakselin asentoanturin paikkatiedot, niin sen jälkeen Sensonic ei enää osaa käyttää kytkintä ja vaihteet eivät kytkeydy päälle. Eli kun yrittää vaihtaa vaihdetta, vaihdekepin saa kyllä vapaalle, mutta kytkin ei älyä irroittaa, vaikka vaihdekepillä yrittäisikin laittaa jonkun vaihteen päälle. Ja matka katkeaa siihen :evil:
ng900aero kirjoitti:Olisiko pohjolan oloilla vaikutusta sähköosien hapettumien, pakkaskelien ym. seikkojen kautta vai onko sensonic tuomittu sudeksi maailmanlaajuisestikin?
Kyllä se on "tuomittu" sudeksi ihan maailmanlaajuisestikin. Aluksi kun se tuli markkinoille, sitä hehkutettiin oikein kunnolla. Mulla on vieläkin täällä duunipaikan pöytälaatikossa pari TM:ää vuosilta 1994 ja 1995, jossa käsitellään tuota Sensonic -järjestelmän toimintaa. Mutta sitten kun autoilla oli ajeltu jonkin aikaa, niin "karmea" totuus alkoi paljastua. Saab kehitti hätiin manuaalikonversiokitin, jota he sitten myivät kohtuuhintaan. Mun mielestä oli aika törkeää pyytää lisähintaa 9900 vanhaa markkaa tuosta Sensonic -järjestelmästä ja sitten 5000 vanhaa markkaa sen vaihtamisesta manuaaliksi, kun automaatti maksoi aikanaan 13900 vanhaa markkaa :evil:
ng900aero kirjoitti:Jos löytyisi joku alle 50tkm ajettu cabbe niin mahtaisiko kestää nätisti ajellen, virittämättömänä ja kesäkäytössä paremmin?
Mahdollisesti, mahdollisesti ei. Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin itse menisin heti vaihtamaan Sensonicin manuaaliksi, jos Check ACS -valo syttyisi palamaan. Ainoa poikkeus asiasta on vikakoodi "tilapäinen käyttöhäiriö", joka korjaantuu nollaamalla Sensonicin vikamuisti Tech 2:lla. Akunnapojen irroitus ei riitä nollaamaan Sensonicin vikakoodia.
ng900aero kirjoitti:Olisi järjestelmänä aivan ihanteellinen Hesan ruuhkissa :)
Joo, edellyttäen, että sillä osaa ajaa. Kun itse ostin tuon auton, olin ekana päivänä Simonkadun ruuhkassa ylämäessä Foorumin vieressä. Jos Sensonicissa jättää vaihteen liian pitkäksi aikaa päälle (vaihteet 3,4 ja 5), moottori sammuttaa itse itsensä, jotta kytkin ei kuumenisi liikaa. Mulle kävi juuri näin. Noloa :oops: Sitten jos pitää 1. tai 2. vaihdetta liian pitkään päällä niin, että jalka on jarrupolkimella, niin kytkinlevy kuluu. Samoin tapahtuu, jos lähtee toistuvasti liikenteeseen 2. vaihteella (esim. talven liukkailla). Lisäksi mäkilähtö on osattava täydellisesti, jos ei halua käyttää käsijarrua. Nimittäin sillä hetkellä, kun jalan hellittää jarrulta (oli vaihteena vapaa, 1. tai 2. vaihde), auto lähtee luisumaan taaksepäin, ellei ehdi painamaan kaasua 1. tai 2. vaihteen ollessa päällä niin, että vaihde kytkeytyy päälle ja päästään liikkeelle.

Se hyvä puoli tuossa Sensonicissa oli mäkilähdöissä, että autoa ei saanut lainkaan sammumaan lähdettäessä liikkeelle, koska kytkin osasi luistattaa niin, että auto lähti pehmeästi liikkeelle. Tosin tämä kytkimen luistatus sitten pidemmän päälle söi kytkinlevyä ja kun se oli kulunut tarpeeksi, täytyi se uusia.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"

Pitääpä hieman kehua Sensonicia, on toimiessaan aivan mahtava keksintö, käyttää kytkintä yllättävänkin sivistyneesti, ja mäkilähdöt hoituvat aika kivuttomasti joko käsijarrulla (riippuen siitä kuinka lähellä takana oleva auto on) tai jarrulla, no problem.

Taidan pitää auton vakiotehoisena ainakin niin kauan kuin Sensonic on toiminnassa, luulen että saattaisi kestää vakiotehoilla viritettyä pidempään (tai sitten ei :D).

Kaiketi maailmanhistoria tuntee jo reilusti ajettujakin Sensoniceja joten eihän tuosta tiedä kuinka kauan kestääkään vielä, autolla on ajettu nyt 112tkm eikä kytkinlevykään tunnu vielä kuluneelta.

Vaihteet täytyy kytkeä kunnolla päälle tai sensonic huomauttelee niistä erityisesti liikkeelle lähdettäessä, mikä onkin yksinomaan hyvä asia, esim. pakin huolimaton päällekytkentä saa aikaan rataspakan kuluman ja pakin hyppimisen pois päältä kuten faijani autossa (tonnin remontti).

Onneksi noita Sensoniceja on purettu pois jo niin paljon että varaosia voisi kuvitella löytyvän ihan kiitettävästi :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

ng900aero kirjoitti:Onneksi noita Sensoniceja on purettu pois jo niin paljon että varaosia voisi kuvitella löytyvän ihan kiitettävästi :D
Joo, ainakin meikäläisen hyllyistä :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"

Turbo Sensonic kirjoitti: Joo, ainakin meikäläisen hyllyistä :wink:
Mitäs iloa siitä siellä hyllyssä on, kipin kapin asentamaan takaisin paikoilleen :lol:

Pitäisi vaihtaa vielä vaihteisto- ja moottoriöljyt, taidan kohtuuttoman laiskana saabistina käydä merkkihuollossa vaihdattamassa ainakin lootan liemet, muistaakseni täyttöaukko oli aikas hankalassa paikassa, samoin kuin tarkistusaukkokin?

Samoin tehostimen/sensonicin nesteet pitäisi vaihtaa, kuten myös jarrunesteet (ja kiekot + palat), Saksassa vaihdatin termarin merkkihuollossa ja olivat onnistuneet saamaan sen tiivisteen myttyyn, eipä ihme kun alkoi tiputtelemaan Letkulla jäähdytinnestettä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"

Nyt on cabbe sensonic katsastettu hyväksytysti (inssillä oli suuria vaikeuksia sensonicin kanssa, ei meinannut osua jarrutesteriin eikä iskaritärisyttäjään, eikä nosturillekaan mennyt ihan ensimmäisellä yrittämällä :D), piti hetken aikaa keskustella inssin kanssa ennenkuin uskoi ettei vaatimustenmukaisuustodistusta tarvita, tosin jätti tylysti noteeraamatta konepellin E-hyväksyntätarran.
Sensijaan suostui huomioimaan italialaisen rekisteriotteen päästö- ja melutiedot. Eli tuo katsastustouhu on vieläkin aika epäselvää.

Autossa ei ollut mitään huomautettavaa lukuunottamatta kampiakselin hihnapyörän puoleista stefaa jossa on pientä alkavaa vuotoa (ei korjauskehotusta), pitänee vaihtaa lähiaikoina ettei pääse sotkemaan pohjaa, asfaltille ei ole vielä tiputellut pisaraakaan.
Minkä merkkisiä stefoja löytyy Motonetistä, olen itse ostanut kyseisen stefan aina merkkiliikkeestä mutta tuskin valmistajalla on mitään merkitystä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti: Minkä merkkisiä stefoja löytyy Motonetistä, olen itse ostanut kyseisen stefan aina merkkiliikkeestä mutta tuskin valmistajalla on mitään merkitystä?
Ainakin Motonetin tonnariin myymät stefat on millin-pari kapeampia kuin Saabin orkkikset ja muutenkin "rimpuloita". Tonnarin kyseessä ollessa ostan tästä lähin orkkiksia (Motonetin stefan pussissa luki jopa, että "made for Ford" :lol:) :evil:
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin