Hei,
Saab (Og-9-3, 2.0, vm.2003) jätti emännän tielle tuossa viime lauantaina. Oli koittanut käynnistellä pidemmän aikaa, mutta tuloksetta. Akun varaus ehti elvytyksen aikana tyhjentyä merkittävästi. Syyksi selvisi lopulta rikkoutunut bensapumppu, joka vaihdettiin uuteen. Tilalla on nyt etanolin kestävä AEM 320 RE85 mallinen pumppu ja sille tehdyt modaukset tehty "ämpäriin".
Pumppu toimii hienosti ja auto liikkuu, mutta siitä seurasi seuraavanlaiset ongelmat:
ABS valo vapaa
Huutomerkki valo palaa
Brakes valo palaa
Nopeusmittari ei toimi
Digitaalinen trippimittari ei toimi
SID ei näytä keskikulutusta eikä keskinopeutta
Mitä tehty:
Vaihdettu bensapumppu
Herätelty auto toisen auton akulla oikeaoppisesti (Sähkölaitteiden herkkyys otettu huomioon)
Ladattu jonkinverran akkulaturilla
Ajettu noin 100 km lenkki akun latautumisen vuoksi
Sulakkeet tarkistettu
Irroitettu akun kaapelit vikakoodien nollautumisen toivossa
Mitattu akun jännite yleismittarilla joutokäynnillä sekä kaasua antaessa.
SID ei näytä mitään vikakoodia, plink äänet tosin kuuluu kun matkaan lähtee ja CHECK OK teksti tulee joka kerta.
Miten asian kanssa edetä? Vikaa ei tunnu löytyvän ja tuntuu kummalta, että tyhjästä nuo olisi ilmestynyt. Onko syynä akun varauksen laskeminen ja siitä seuranneet oikkuilut? Onnistuuko noiden nollaus Techillä tai vastaavalla laitteella? Eihän nuo ajoon vaikuta, mutta harmittaa silti. Etenkin nopeusmittari olisi kiva saada toimimaan.
Mikä neuvoksi?
Ps. Tuhannet kiitokset vielä sille foorumilaiselle joka laittoi tekstiviestillä ohjeita bensapumpun vaihtoon ja hankintaan
Bensapumpun hajoaminen ja korjauksen jälkeiset viat
Bensapumpun hajoaminen ja korjauksen jälkeiset viat
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Re: Bensapumpun hajoaminen ja korjauksen jälkeiset viat
Toisen takapyörän ABS-anturi selittäisi kaikki viat kun auto ei saa nopeustietoa. En nyt valitettavasti muista, kumpaa pyörää tuohon käytettään. Oisko remontin yhteydessä jotain voinut irrota tai hajota?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Bensapumpun hajoaminen ja korjauksen jälkeiset viat
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Mitään tuohon liittyvää ei ole kyllä irroitettu/fiksattu ja kaikki toimi hienosti vielä ennen tuota akun tyhjentymistä ja pumpun hajoamista. Voisiko tuo akun tyhjentyminen selittää vian vai onko tässä hankittava uusi anturi? Paljonko tuollaisella kilkkeellä on hintaa ja onko jollakin ollut kokemuksia noiden korjaamisesta? Jostain muistan lukeneeni, että sijaitsisi oikean takapyörän tienoilla.
Helsingin alueen Tech ihmiset saavat myös ilmoittautua jos silloin selviäisi lisää kyseisestä viasta. Juhannus toki painaa tässä päälle, joten ymmärrän jos halukkuutta Saabin ropaamiseen ei ole
Mitään tuohon liittyvää ei ole kyllä irroitettu/fiksattu ja kaikki toimi hienosti vielä ennen tuota akun tyhjentymistä ja pumpun hajoamista. Voisiko tuo akun tyhjentyminen selittää vian vai onko tässä hankittava uusi anturi? Paljonko tuollaisella kilkkeellä on hintaa ja onko jollakin ollut kokemuksia noiden korjaamisesta? Jostain muistan lukeneeni, että sijaitsisi oikean takapyörän tienoilla.
Helsingin alueen Tech ihmiset saavat myös ilmoittautua jos silloin selviäisi lisää kyseisestä viasta. Juhannus toki painaa tässä päälle, joten ymmärrän jos halukkuutta Saabin ropaamiseen ei ole
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Re: Bensapumpun hajoaminen ja korjauksen jälkeiset viat
Aivan satavarma en ole, että menikö juuri og 9-3 abs-antureitten johtojen reitti tankin päällä aika lähellä bensapumpun kantta. Voi olla että muistan väärin, mutta se selittäisi jarruongelmat jos joku johto olisi ottanut vähän kipeää bensapumpun vaihdon yhteydessä.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Re: Bensapumpun hajoaminen ja korjauksen jälkeiset viat
Menee kyllä jossain siinä lähistöllä. Ja takaa vasemmalta ottaa signaalia.Jonteri kirjoitti:Aivan satavarma en ole, että menikö juuri og 9-3 abs-antureitten johtojen reitti tankin päällä aika lähellä bensapumpun kantta. Voi olla että muistan väärin, mutta se selittäisi jarruongelmat jos joku johto olisi ottanut vähän kipeää bensapumpun vaihdon yhteydessä.
Re: Bensapumpun hajoaminen ja korjauksen jälkeiset viat
Kiitokset vastauksista! Muutama Techin omaava saabisti otti yhteyttä ja koitetaan vikoja selvittää.
Jottei asiat menisi liian mukavasti niin tänään syttyi moottorin vikavalo Kaikki tuntuu toimivan ja OpenSid näyttää vain vikakoodien lukumääräksi yhden joka oli aiemmin. Nyt harmittaa..
Jottei asiat menisi liian mukavasti niin tänään syttyi moottorin vikavalo Kaikki tuntuu toimivan ja OpenSid näyttää vain vikakoodien lukumääräksi yhden joka oli aiemmin. Nyt harmittaa..
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003