Automaatista..?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Automaatista..?
No niin, taas kaivataan tietoa. ( ZF Laatikko )
Vaihdelaatikon kupeeseen tuleva turbon paineletku...???
Mikä tarkoitus tällä on..?
Vaihdelaatikon kupeeseen tuleva turbon paineletku...???
Mikä tarkoitus tällä on..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
loota haistelee reijän kautta moottorin vääntömomenttia:
modulaatiopaine muodostaa simuloinin moottorin vääntömomentista,johon käyttöelementtien vaihtamistoimenpide pitää sovittaa!
moottorin pienellä vääntömomentilla vallitsee käyttöelementtien kytkeytymisessä matala kytkeytymispaine,kun taas sulkeutumispaine on korkea moottorin vääntömomentin ollessa suuri.
koska moottori voi saavuttaa suuren vääntömomentin matalalla kierosluvulla,on modulaatiopaineen tehtävänä vahvistaa käyttöelementtien
sulkeutumispainetta myös tässä vaiheessa!
modulaatiopaine muodostaa simuloinin moottorin vääntömomentista,johon käyttöelementtien vaihtamistoimenpide pitää sovittaa!
moottorin pienellä vääntömomentilla vallitsee käyttöelementtien kytkeytymisessä matala kytkeytymispaine,kun taas sulkeutumispaine on korkea moottorin vääntömomentin ollessa suuri.
koska moottori voi saavuttaa suuren vääntömomentin matalalla kierosluvulla,on modulaatiopaineen tehtävänä vahvistaa käyttöelementtien
sulkeutumispainetta myös tässä vaiheessa!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Mielestäni tämä lainaus ZF-korjaamokäsikirjasta ei (ainakaan suoraan) selitä ruiskun ja turbon laatikon toiminnan eroa, modulaatioventtiilihän on molemmissa laatikoissa.ecopower kirjoitti:loota haistelee reijän kautta moottorin vääntömomenttia:
modulaatiopaine muodostaa simuloinin moottorin vääntömomentista
Virtauskaaviossa "Asento D 4-vaihde, täyskaasu, turbomoottori" näkyy alasvaihtoventtiiliin 4-3 (21) vaikuttava paine, jota ei muissa kuvissa näy. Liekö tuo sitten se ahtopaine?
Ainoa kohta missä vianhakutaulukossa mainitaan ahtopaine on "Moottori ryntää ylikierroksille alaspäinvaihtamisessa 4-3" -> Väärä ahtopaine. Liian matala. -> Tarkasta paineletku
Sopisiko tässä arvata, että ahtopaine estää vaihtamasta neloselta kolmoselle tilanteessa, jossa ilman ahtopainetta jo vaihdettaisiin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No niin tämä letku siis vaikuttaa aivan ilmeisesti tuohon vaihto
tilanteeseen...( nykäys )
Kun tonnari tekee seuraavaa...
Kylmänä vaihtaa pirskatin nätisti ylös ja alas päin..
Kun moottori tai keli on lämmennyt niin vaihdot muuttuvat teräviksi..!!
Oliskohan tässä letkussa jotain häikkää..?
tilanteeseen...( nykäys )
Kun tonnari tekee seuraavaa...
Kylmänä vaihtaa pirskatin nätisti ylös ja alas päin..
Kun moottori tai keli on lämmennyt niin vaihdot muuttuvat teräviksi..!!
Oliskohan tässä letkussa jotain häikkää..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Kyllähän sen pitäisi vaihtaa nätisti lämpimänäkin ylös ja alas, vaikka ajelisit rauhallisesti niin ettei ahtoja tule. Taas arvaus: ei ole tuosta letkusta johtuva vika.9000CD23T kirjoitti:Kylmänä vaihtaa pirskatin nätisti ylös ja alas päin..
Kun moottori tai keli on lämmennyt niin vaihdot muuttuvat teräviksi..!!
Oliskohan tässä letkussa jotain häikkää..?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Voisiko tuo öljyn viskositeetti muuttua noi rajusti.
Vai olisiko moottorin kumityynyt jotenkin vialliset..?
Kylmänä kumi olisi jäykkänä, kun taas lämpöisenä veltompi..?
No tuo oli taas oma teoria....
Vai olisiko moottorin kumityynyt jotenkin vialliset..?
Kylmänä kumi olisi jäykkänä, kun taas lämpöisenä veltompi..?
No tuo oli taas oma teoria....

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tuota tuota niinhän se vaihtaakin...!jus kirjoitti:Kyllähän sen pitäisi vaihtaa nätisti lämpimänäkin ylös ja alas, vaikka ajelisit rauhallisesti niin ettei ahtoja tule. Taas arvaus: ei ole tuosta letkusta johtuva vika.9000CD23T kirjoitti:Kylmänä vaihtaa pirskatin nätisti ylös ja alas päin..
Kun moottori tai keli on lämmennyt niin vaihdot muuttuvat teräviksi..!!
Oliskohan tässä letkussa jotain häikkää..?
Mutta ei sitä aina voi niin rauhallisesti ajella, ja pitäisihän sen toimia
siedettävästi ahtojenkin kanssa...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Eikös se pyri vaihtamaan nopeammin kun kuormitetaan. Sinä nyt vaan kuormitat niin kovaa, että vaihtaa tosi nopeasti9000CD23T kirjoitti:Tuota tuota niinhän se vaihtaakin...!
Mutta ei sitä aina voi niin rauhallisesti ajella, ja pitäisihän sen toimia
siedettävästi ahtojenkin kanssa...?

Minulla ainakin 3-4 vaihto tuntuu menevän sitä nätimmin, mitä kovempaa polkee - sikäli kun nyt viime kesältä muistan.
Oletko kokeillut toista vastaavaa autoa ja verrannut vaihtamisia? Kuinka kovasti se sitten tökkii lämpimänä vaihdoissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla oli vastaavanlaista probleemaa viime talvena ja vielä keväälläkin. Kylmänä vaihdot sujuivat käsittämättömän sievästi, mut ku kone ja laatikko lämpes, niin alkoihan vaihdot tuntumaan. Varsinkin 3-4 vaihto rytkäsi aika rajusti, mutta vaihdot olivat teräviä millä hyvänsäkin vaihteella.. Uudet öljyt oli laatikossa, joten öljystäkään en vikaa lähtenyt hakemaan. Ajossa laatikko reagoi ärsyttävän herkästi kaasun painallukseen ja heitti helposti pienempää silmään. Jossain vaiheessa sitten aloin tutkimaan kickdown vaijerin säätöä ja säätöhän oli aivan päin peetä
Otin ja säädin vaijerin ja lähdin kokeilemaan vieläkö laatikko toimii. Yllätys oli melkoinen, kun hoksasin nykivien vaihtojen kadonneen
Nyt pelittää todella pehmeästi eikä pistä pienempää jos vähän joutuu poljinta painamaan alemmas. Kannattaa siis tarkistaa toi vaijeri, mikäli et sitä vielä ole tehny...

Otin ja säädin vaijerin ja lähdin kokeilemaan vieläkö laatikko toimii. Yllätys oli melkoinen, kun hoksasin nykivien vaihtojen kadonneen

Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minun tonnarissa on sellainen silikon letku joka lähtee imusarjan putkesta
( alumiininen putki ) heti turbon jälkeen, ja tämä letku menee laatikon
oikeaan yläkulmaan.
Kaaviokuvista selvisi että tämä alipaine/paine tekee vastapainetta
näille vaihtoventtiileille, jotenkin se tästä letkusta vaistelee vääntöä
tai jotai muuta sellaista.
( alumiininen putki ) heti turbon jälkeen, ja tämä letku menee laatikon
oikeaan yläkulmaan.
Kaaviokuvista selvisi että tämä alipaine/paine tekee vastapainetta
näille vaihtoventtiileille, jotenkin se tästä letkusta vaistelee vääntöä
tai jotai muuta sellaista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#