Mun 99 käy huonosti kylmänä :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Mun 99 käy huonosti kylmänä :(

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mun kaksi marjaa, mustikka ja mansikka, niin erilaiset luonteeltaan. Tuo ruskee (ilmeisesti se mansikka) on ihanteellisen helppo ajettava etenkin kaupungissa ja käy kylmänäkin kuin unelma. Maantienopeuksissa tosin ravistaa...

Niin ja sitten tuo vihreä. Kulkee tien päällä kuin unelma. Vakaa ja hyväkulkuinen. Mutta kaupungissa kylmänä yskähtelee pahasti ja tuntuu, että yskä vain pahenee. Paukkuu putkessa niin, että pakoputken tiivistekin jo vuotaa. Ensimmäinen puoli kilometriä todella tuskainen, vaikka lämppärissä oli tänäkin aamuna. Tuntuu, että tehotkin on kateissa, kunnes kone lämpiää kunnolla. Lämpimällä koneella ja etenkin maantienopeuksissa kulkee kuitenkin kuin unelma edelleen.

Tehty seuraavaa:
1) Kaikki sytkäosat vaihdettu (virranjakajan kansi, pyörijä, kärjet, tulpat, tulpanjohdot)
2) Sytytyksen ennakko säädetty (tosin kotikonstein lampulla)
3) Kaasarin kansi avattu ja tarkistettu, että kalvo on ehjä ja öljyä on. Kaasari on kyllä kumman nokinen.
+) Kokeiltu on säätämättömiä tuplakaasareita, mutta tilanne oli entistä pahempi...

Tämän perusteella on ehkä vaikea lähteä vielä arvioimaan, mutta heittäkää edes parhaita arvauksia, mistä tätä vois lähteä vielä parantamaan. Myös pahimmat uhkakuvat tervetulleita...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No puolahan tuosta ekana tulee mieleen.Mitenkäs virranjakajan alipaine kello?Jos ei ota ennakkoa niin voi olla kylmälle koneelle liikaa.Lämpimänäkö toimii auto normaalisti?Oletko kondensaattorin vaihtanut?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mullahan kans oireili satku kylmänä , vikaa etsin ja uusin kaikki muut , paitsi puolan , kunnes täältä neuvottiin puola vaihtamaan ja vot , rupes toimiin myös kylmänäkin.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Virranjakajan alipainekello vaikuttaa imutestillä olevan kunnossa (puhummehan samasta komponentista?). Puolaa en ole vielä älynnyt ryhtyä vaihtamaan. Pitääkin tutkia varastoa, jos sieltä vaikka sattuis vaihtokampe löytymään...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vaihtoehdot alkaa olemaan vähissä, kyllä se siitä jari, kohta sun ällä hyrisee taas kuin uusi :)

tulee tuosta yks vanha vitsi mieleen, kun joku puolalainen poliitikko joutui linnaan sanottuaan tien poskessa ääneen vääriä sanoja (auto hyytyi ja kaveri totesi että "Puolan johto on vaihdettava") :lol:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lucaf kirjoitti:vaihtoehdot alkaa olemaan vähissä, kyllä se siitä jari, kohta sun ällä hyrisee taas kuin uusi :)

tulee tuosta yks vanha vitsi mieleen, kun joku puolalainen poliitikko joutui linnaan sanottuaan tien poskessa ääneen vääriä sanoja (auto hyytyi ja kaveri totesi että "Puolan johto on vaihdettava") :lol:
:lol: :lol: :lol:

Jari:Onhan sulla se toinen auto mistä voit osia lainata kokeiluun :wink:
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tomaatti kirjoitti:Jari:Onhan sulla se toinen auto mistä voit osia lainata kokeiluun :wink:
Mä mietin just samaa (eli vaihdan puolat keskenään, niin sitten tuo ruskee äyskäröi kylmänä ja ravistaa maantiellä ja vaimo on mielissään :oops: ). Harmi, että nuo autot kohtaa toisensa vasta iltamyöhällä ja aamulla pitäisi jo ainakin toisen olla ajossa...

Tosin minulle tarjottiin jo (toimivaa) puolaa eikä nuo niin kalliita tunnu olevan varaosanakaan (n. 20 euroa) ja toisaalta itseltänikin varmaan löytyy varastosta...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tomaatti kirjoitti: Jari:Onhan sulla se toinen auto mistä voit osia lainata kokeiluun :wink:
toi on muuten kahden samanlaisen auton omistamisen hienous. en enää pysy laskuissani kun mietin paljonko osia olen kasinelosten ysiysieni konehuoneissa vaihtanut ristiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Reetu kirjoitti:Mullahan kans oireili satku kylmänä , vikaa etsin ja uusin kaikki muut , paitsi puolan , kunnes täältä neuvottiin puola vaihtamaan ja vot , rupes toimiin myös kylmänäkin.
Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemusta, miten kaasarikoneen viallinen bensapumppu alkaa oireilemaan (siis ennen kuin lakkaa pumppaamasta tyystin :D ) ja voisiko se aiheuttaa samanlaisia kylmäkäyntiongelmia?

Omani vanha (tarvike)pumppu pitää sammutuksen jälkeen korvin kuultavaa "töp-töp-töp" -ääntä ja olen miettinyt voisiko tuo falskata sen verran, että laskee bensaa takaisin tankkiin tms ja pumppaisi siksi(kin) huonosti heti startin jälkeen.

Vai unohdanko pumpun ja menen kiltisti ostamaan sen uuden puolan? :?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla on bensapumppuongelmat olleet sellaisia, että käynnistyy huonosti jos on seissyt pitkään, mutta kun saa käyntiin ei mitään ongemia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Puola on nyt vaihdettu, muttei sillä tuntunut vaikutusta olevan. Mitenkäs tuo kondensaattori sitten, miten se oireilee?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

jariha kirjoitti:Puola on nyt vaihdettu, muttei sillä tuntunut vaikutusta olevan. Mitenkäs tuo kondensaattori sitten, miten se oireilee?
Kärjet ei kestä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:Puola on nyt vaihdettu, muttei sillä tuntunut vaikutusta olevan. Mitenkäs tuo kondensaattori sitten, miten se oireilee?
Eikös rikkinäisellä konkalla tanssi kärjissä kipinä, näin ainakin kuupassa teki :? :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

vilpertti kirjoitti:
jariha kirjoitti:Puola on nyt vaihdettu, muttei sillä tuntunut vaikutusta olevan. Mitenkäs tuo kondensaattori sitten, miten se oireilee?
Kärjet ei kestä.
Mut vaikuttaa se käyntiin millään tavalla? Kun ongelmana on tuo huono käyntisyys kylmänä...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

jariha kirjoitti:
vilpertti kirjoitti:
jariha kirjoitti:Puola on nyt vaihdettu, muttei sillä tuntunut vaikutusta olevan. Mitenkäs tuo kondensaattori sitten, miten se oireilee?
Kärjet ei kestä.
Mut vaikuttaa se käyntiin millään tavalla? Kun ongelmana on tuo huono käyntisyys kylmänä...
Käsittääkseni käynnin katkomista voi esiintyä mikäli kondensaattori on oikosulussa.

EDIT: Konkathan on halpoja. Itse ruukaan vaihtaa heti (kuten myös jakajan kannen, tulpan johdot, pyörijän, kärjet), kun jonkun pirssin ostan. Jääpähän vanha varalle, eikä tarvitse arvuutella.
Viimeksi muokannut vilpertti, Ti Maalis 29, 2005 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin