rr kirjoitti:Paikalliselta Neste huoltikselta ostin hanasta hydrauliikkaöljyä, joka kustansi 2 euroa litra. Hyvin tuntuu toimivan, eikä edes vuoda

Odotappas talvea...
Normi ISO VG 32 tai 46 on aivan liian jäykkää tehostimen nesteeksi ja VI on liian matala. Jos nesteessä on säästettävä niin Shelliltä saa Aeroshell Fluid 41:stä neljän litran päniköissä, hinta muistaakseni n. 20€ alv0%. Myös Fluid 31:stä voi käyttää, mutta 41:ssä on parempi VI ja 31:n palamattomuus on autossa sivuseikka.
Tavallisista hydrauliöljyistä esim Esson Univis HVI 13 kelpaa hyvin, mutta HVI 26 on turhan tuhtia tavaraa. Tavalisten hydrauliöljyjen huono puoli tehostimessa on että niiden ominaisuudet eivät säily korkeissa lämpötiloissa (elikkäs öljyt menevät pilalle, lisäaineet katoavat yms), lentokonenesteiden ominaisuudet taas säilyvät verrattain hyvin vielä yli 100C käyttölämpötiloissa.
Tehostin ei tiedä sitä mitä purkin kyljessä on lukenut, eli Saab-neste ei ole ainoa oikea. Oikeastaan mikä tahansa mineraaliöljypohjainen tai synteettinen hiilivetypohjainen neste käy kunhan VI ja viskositeetti ovat oikeita ja neste sietää hyvin korkeita lämpötiloja.
... ja vaikka lentokonenesteistä puhuttiin niin kukaanhan ei sitten työnnä Skydrolia tehostimeen ja sen jälkeen ihmettele miksi vuotaa, eihän?