Vettä häviää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kyllönen
Matalapaineturbo

Vettä häviää

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Moi,
n. 15000km:n aikana paisuntasäiliöstä hävisi vettä n. 1cm.
Painetta ei kertynyt järjestelmään, kunnes vaihdoin jäähdyttäjänkorkin.
Nyt n. 2000km:n aikana on vesi vajunut kovempaa tahtia.
Vesi ja öljy näyttävät itseltään, eikä käynnistyshäiriöitä aamuisinkaan ole.
Samoin kaikki tulpat näyttävät samanlaisilta.

Voiko olla, että tuon viallisen jäähdyttäjänkorkin vaihtaminen ehjään, ja siten paineen kertyminen järjestelmään, aiheuttaisi suuremman jäähdytysnesteen häviön?
Luulen, että neste häviää jostain liitoskohdasta, tai sitten jäähdyttäjä vuotaa.
Kannentiivistekään ei ole pois suljettu, koska pakokaasu on näyttänyt aika valkoiselta koko tuon 17000km, minkä auto minulla on ollut.
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Käytä testattavana saabin huollossa, paineistavat järjestelmän jolloin pitäisi aika hyvin selvitä mistä vuotaa. Eihän lämmittimen kenno satu vuotamaan, silloin kyllä tuoksahtaisi glykolilta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
timolaasonen
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Minulla samoja ongelmia. Paisuntasäiliö tyhjenee. parkkipaikalla on tosin apukuskin puolella lätäkkö. En ole saanut selville mistä tiputtaa? Korkista? Aina välillä sitten mittaristo varoittaa, että tarkista jäähdyttäjän nesteet. Minulla menekki on suurempi, noin 1000km ja 5cm tippuu pinta.

En tosin tiedä vuotaako suoraan maahan jostain? Voiko järjestelmään jäädä kuumana niin paljon painetta, että sitten vuotaa jostain putken liitoksesta?

Toinen vaihtoehto on, että kannentiiveste on mennyt ja se lätäkkö onkin ilmastoinnin lauhduttimesta valuvaa nestettä?

Täytyypä jatkaa tutkimista...

terv,
Timo
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

timolaasonen kirjoitti:Minulla samoja ongelmia. Paisuntasäiliö tyhjenee. parkkipaikalla on tosin apukuskin puolella lätäkkö. En ole saanut selville mistä tiputtaa? Korkista? Aina välillä sitten mittaristo varoittaa, että tarkista jäähdyttäjän nesteet. Minulla menekki on suurempi, noin 1000km ja 5cm tippuu pinta.

En tosin tiedä vuotaako suoraan maahan jostain? Voiko järjestelmään jäädä kuumana niin paljon painetta, että sitten vuotaa jostain putken liitoksesta?

Toinen vaihtoehto on, että kannentiiveste on mennyt ja se lätäkkö onkin ilmastoinnin lauhduttimesta valuvaa nestettä?

Täytyypä jatkaa tutkimista...

terv,
Timo
Olisiko sieltä vesipumpun tienoilta joikin liitos mennyt, vuotopaikka sopisi hyvin kuvaukseesi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Aiheesta keskusteltu hieman eri muodossa alempana...mutta voisin veikata että vuotaa lämmityslaitteelle menevä putki tai letku.

Itsellä vuotaa kanssa repsikan puolelle lätäkön ja huoltamolla kun kävin niin auto ylös ja tutkimaan ja löytyihän sieltä vuotava liitos.

:arrow: Pitää nyt katsoa koska ehtii korjaamaan... :?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Wege
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Wege »

Omassa ysidonassa (2.3T -91) jäähdytinnestettä kului kanssa pikkuhiljaa; vuotoa ei löytynyt ulospäin joten jakopäärempan yhteydessä kun kansi oli pajalla todettiin kannessa olevan hiushalkeama imukanavaan.
Oireena tästä oli satunnaisesti pötpötystä kolmella sylinterillä käynnistettäessä.
Ongelma korjautui jäähdytinpaikkaus mössöllä (jauhe) ja kohta on 2 vuotta
mennyt ilman nestelisäystä! :D
Tietty noita paikkauspulvereita/litkuja vastaan/puolesta löytyy monenlaista koulukuntaa, minulla ei ole kuin hyviä kokemuksia.
saab_9000_t
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Saappini hävitti myös vettä, joskus harvoin oli lätäkkö parkkipaikalla..
Hain vikaa kauan ja hartaasti ja lopulta syylliseksi paljastui vesipumppu.

Pumppuun oli iskenyt ihmeellisen vika, kun pyöritti pumppua käsin löytyi kohta jossa se alkoi tiputtaa akselin välistä ja toisessa asennossa oli täysin tiivis. Kun auton ajoi parkkiin niin joskus pumppu jäi vuotavaan kohtaan ,mikä aiheutti sitten noita mysteerisiä lätäköitä.
Make9000T
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Make9000T »

Juuh, edellisessä ysitonnarissani ongelma oli vesipumpun kulunut laakeri. Sieltähän se lirkki. Jos kunnolla on mennyt, niin eikun hihnapyörästä kiinni ja vähän heiluttelee. Saattaa huomata väljyyden.
Vastaa Viestiin