Miten saan jumissa olevan jarruletkun irti?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Miten saan jumissa olevan jarruletkun irti?

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Jarruletkut edessä ovat haprastuneet ja ne pitäsi saada irti. Ovat vaan niin sairaan lujassa, koska ovat ruostuneet paikoillaan varmaan vuodesta 90 asti.

- Kärsiikö noita pultteja kuumentaa, jotta lähtisi irti?

- Onko muita hyviä vinkkejä?
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

rost offia REILUSTI ja yritä huomenna uudestaan. pitäis toimia...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Samat neuvot kuin ilmausnipan kanssa pätee, paitsi pitkän hylsyn asemesta työkaluksi sopii avolenkkiavain.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=11220

Myöskään samalla tavalla ei pääse lyömään päähän kuin nippaa pääsee.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12541

Jos joutuu oikein kovasti lämmittämään, niin letku saattaa plopsahtaa nipasta irti lämmittäessä, kannattaa varoa ettei tule silmille. Jarruneste on myös palavaa ainetta, tulee aika sankka harmaa sauhu...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kyllä lämmöllä yleensä irtoaa pultti kuin pultti.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

jarruletkujen metalliosat

Viesti Kirjoittaja stara »

Availin just tossa 89 mallin letkuja, oli avainväli ruostunut niin paljon että ei enää oikein tunnustanut vakiokokoja. 2 kpl 14 mm kita- avainta löi tyhjää ( ja olis taatusti tehny saman jarruputkiavaimellekin).
Minulla oli siis jarru jo irti ja pöydällä. Kiersin raakasti auki sellaisilla isoilla pihdeillä , se letkun metalliosa on niin UMPIrautaa ( vain parin millin reikä nesteelle) , jotta kestää vääntää toisin kuin nippa.

niiden letkun tuennan mutterien kanssa ei sitten juuri kannata tapella, laikalla vaan vanhat pois. ( siis jos sellaiset kiusaa)
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Sain vaihdettua. Aikansa kun kolisteli ja ihmetteli, niin selvisi paikat, josta kannatti lähteä yrittämään. Loppujen lopuksi ei ollutkaan niin paha homma kuin aluksi sain vaikutelman...Kampiakselin stefan vaihto olisi sitten seuraava juttu...saapi nähdä kuinka suuritöinen juttu sekin on...
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

se on aika kiva juttu, ja jos oikein alkaa tökkimään niin helisemässä on amatööri. se on sellainen kisällitutkinto- koe, sen kun suorittaa, niin voi pitää itseään suapistina.
Kantsii tosiaa utsia palstoilta jippoja jemekseen etukäteen.
stara
Vastaa Viestiin