Rutinaa etupäässä -> vetoakselin vaihto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Rutinaa etupäässä -> vetoakselin vaihto?

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto on saab 900 Combi vm.85 ajettu reilut 350 000 km.
Edestä on ryhtynyt kuulumaan rutinaa, joka kuuluu oikealle käännettäessä kovempaa ja vasemmalle käännettäessä hiukan vaimeammin.

- Ilmeisesti vetoakselit (ulommat?) on menossa?
Kuinka kauan uskaltaa ajaa ennen kuin jättää tielle? Joskus jossain muussa automerkissä kävi niin, että vetarit meni vaihtoon vasta kun rutisi suoraan ajettaessa...

- Onko paras tapa todeta vetareitten kunto ajelemalla ympyrää veto päällä ja ratti ääriasennossa vuorotellen molempiin suuntiin ja kuunnella rutiseeko molemmat vai vain toinen?

- Ilmeisesti muuta vaihtoehtoa (esim. öljy / rasva) ei ole kuin vetareitten vaihto?

- Kannattaako ajatella vaihtavansa käytetyt vetarit jos sellaiset sattuisi esim. romikselta tai täältä löytämään?
Viimeksi muokannut tkrakas, Pe Touko 20, 2005 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ulompi vetari naksuttaa ennemminkin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos se ei ole mennyt vielä ihan totaalisen paskaksi, niin voisi olla mahdollista tehdä budjettiratkaisu. Puhdistaa vetonivelen, uusii suojakumin ja vaihtaa vasemman ja oikean paikkaa. Tämä niksi siis toimii yhtälailla ulompien kuin sisempienkin nivelten kanssa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Näyttää siis menevän ulommat nivelet vaihtoon...

Ääni kuuluu siis pääasiassa vain kun ohjauspyörä on käännetty aivan ääriasentoon ja ajetaan veto päällä. Ääni on sellainen vaimeahko, mutta selkeä nak-nak. Kauankohan tuolla uskaltaa ajaa ennen vaihtoa?

Katselin netistä hiukan romuttamoiden hintoja noista vetareista ja huomasin, että pyyntihinnat ovat 30e - 70e / kpl ! Motonetistä saa tarvikeosana 52e ja Löbrona 70e. Eli onkohan romiksilla väärä käsitys osan arvosta 8O :roll: ?
Ja kannattaako ylipäätään laitattaa käytetyt?

Olisikohan viisasta vaihdattaa samalla myös etupyörien laakerit?

Ja onko kenelläkään viisata jotain pajaa täällä Kainuussa tai likellä, joka hoitaisi homman? Yksi AD-korjaamo Kajaanissa on, joka väittää omaavansa erikoisosaamista Saabbeihin, mutta olen todistanut tapauksia, joissa ko.paja on päinvastoin saanut auton heikompaan kuntoon kuin sinne vietäessä :wink: :roll: !
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä sen uskaltaa jopa ihan paukkeeksi päästää ennen kuin on vaaraa että välille jättää, siis tietysti jos vähän varoen ajelee....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ukkon 900iivarilla ajettiin niin kauan että rutisi jo suorallakin ja kääntäessä jo suorastaan ruohi. :D
Irtonaisena ei meinannu saada käsin taivuteltua...

Käytettyä en viitteis laittaa jossei saa jostain tosi halvalla, tuossa on kumminkin sen verta töitä ja muutenkin sotkusta touhua.

Kannattaa nyt ekaks kattoo että kumi on ehjä ja ehkä myös kurkata että siellä sisällä on rasvaa. Saattaa mennä tuolleen vielä kymmeniä tuhansia tai sitten laukee ekaan rivakkaampaan lähtöön.
Ei kyllä voi olla vielä kauhean paha jos on epäselvää kumpi puoli rutisee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

tkrakas kirjoitti:
Katselin netistä hiukan romuttamoiden hintoja noista vetareista ja huomasin, että pyyntihinnat ovat 30e - 70e / kpl ! Motonetistä saa tarvikeosana 52e ja Löbrona 70e. Eli onkohan romiksilla väärä käsitys osan arvosta 8O :roll: ?
Ja kannattaako ylipäätään laitattaa käytetyt?

Romuttamoita ei tueta :evil: Nykyään uuden saa melkein samaan hintaan, joten jos ei itellä ole vanhaa toimivaa panna kehiin niin silloin semmosta ei kannata rahalla enään hankkia (tai 5€ jos varmasti ehjä maksaa)
Olisikohan viisasta vaihdattaa samalla myös etupyörien laakerit?
Jos niissä ei tunnu mitään vikaa olevan niin ei kannata
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Siitä kuinka pitkälle kestää ajaa niin itsellä rapsutusta kuului lopussa jo suoraan ajaessa. Tämän tosin huomasin jääradalla ajaessa jolloin oli muutenkin armoton veto päällä :twisted:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

siis jos ei suoraan ajaessa, tai kaarteessa ilman vetoa ja peruuttaessa pyörät linkussa kuulu, niin puolelta toiselle vaihdolla voi päästä vielä näkymättömiin. Siis jos on nuuka. :D Ite varmasti kokeilisin tuota puolelta toiselle vaihtoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Sama vika Rahikaisella. Pari kuukautta sitten vaihdettiin oikean puolen vetarin suojakumi, kun huomasin öljynvaihdossa, että oli revennyt. Näytti siltä, ettei ollut kauaa falskannut, vaan turha luulo. Huomasin viikko sitten, kun oli pyörät linkussa oikealle, että pieni nak-nak kuuluu kun hiljaa ajaa. Ympyrää sitten vetelin ja kuuntelin, mutta ääni kuului vain hiljaisessa vedossa.

Tänään pyysin asentajaa kokeilemaan ja hän vahvisti epäilyni. Oikean vetoakselin ulompi nivelhän se siellä naksuttaa. Mun ajoilla arveli menevän vuoden päivät, ennenkuin tarvitsee vaihtaa. Vaihdan sitten, kun ääni alkaa häiritä. Nyt tarttee olla pyörät aivan ääriasennossa, että saa äänen kuulumaan. Ja kyllä sinne vaihtuu sitten aikanaan Löbron-nivel, turha nuukuus on pahasta, menee vaan homma kohta uusiksi.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vanhempieni 900S -92:sta tosiaan vaihdoin nekin suojakumit. Siilloin, kun kesärenkaita vaihtaessani huomasin suojakumin olevan rikki, täytin sen kumin grafiittirasvalla ja pyöräytin muovipussin ympärille ilmastointiteipillä höystettynä. Eipä ollut nivel mennyt miksikään usean viikon ajon aikana, kun muovipussi suojasi niveltä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Aika pitkään saa sellasella naputtavalla nivelellä ajella ennekuin hajoaa. Mulla meni melkein puoli vuotta. Lopussa alko hirttää kiinni ja tempoi ohjausta. En saanu akselin päässä olevaa mutteria auki, halkes yksi hylsy ja murtu lenkki jatkoputken kanssa yrittäessä. Korjaamolla saivat pulttipyssyllä auki, tosin aika pitkään meni siinäkin.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kaveri ajeli kuupalla kuutisen vuotta metelöivällä murroksella, viimeiset kaksi vuotta se ajeli vapaalla rullaten mutkat. :lol:

Minun ajolla ei ole kyllä yksikään rutiseva murros kestänyt pariakaan kuukautta, joskin ei ne välillä uudetkaan kestä kuin sen ajan.. :roll: :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mä vaihdoin kolme vuotta sitten käytetyt , mut hyvät vetarit eikä naksuta vieläkään , tuli silloin purkuun entinen satku poliisi josta otin nuot.
Vastaa Viestiin