Tein tuossa viime viikon puolella mäkistartin peruutusvaihteella takaperin alamäkeen, koska akku oli päässyt tyhjenemään kun olin virrat päällä muutaman minuutin parkissa (joku vie liikaa virtaa tai 5v vanha akku on jo tiensä päässä, ei ole kuitenkaan nyt tämän ketjun pointtina pohtia sitä).
No, mäkistartti peruuttaen ei ehkä ole ideaali tapa, mutta en siinä muita keinoja keksinyt (jälkiviisaana olisin voinut ottaa akun irti ja mennä viereiseen kirjastoon lataamaan akkua, koska akkulaturi on mukana autossa).
Olin parkissa sellaisessa kohdassa, että ei olisi oikein muuten pois päässyt kuin pakilla mäkistartilla. Googlasin pikaisesti, että eihän mäkistartissa pakilla ole mitään syitä miksi ei kannata tehdä. Aiemminkin on onnistunut ykkösellä työntämällä käyntiin (vaikka parempi taitaisi olla kakkosella, ykkösessä ja pakissa ei kai ole synkroja?). Lähdin sitten kokeilemaan pakki silmässä kytkin pohjassa, auto valumaan ja virrat päällä. Kytkintä nostamalla auto lähti käyntiin, mutta piti ikävää rahisevaa/kolisevaa ääntä, joten sammutin heti. Nyt vaihdekeppi liikkuu todella jähmeästi. Aluksi luulin ettei vaihteet mene sisään, mutta kyllä kaikki ilmeisesti menevät sisään. Tuntuu, että kepin liikerata on kuin siirtynyt ylhäältä katsottuna kuin oikeaan alareunaan...
Akussa ei toki ollut virtaa uuteen starttiin, joten nyt olin jumissa maksullisella parkkipaikalla ja sain onneksi apurin kanssa toisella autolla hinattua omani pois. Vaihteen sain vapaalle ja kytkin oli pohjassa, mutta hinauksen aikana kuului silti pientä narinaa aina kun oltiin liikkeellä. Ääni ei ole sellainen ulvova ääni joka tulee ykkösellä tai pakilla ajaessa.
Odotellessani apuria, ihmettelin, mitäs nyt ja laitoin auton vaihteelle ja yritin työntää, auto liikkuu ja pitää naksuvaa ääntä. Eteenpäin taisin myös kokeilla jollain vaihteella ja auto liikkuu...
Nyt auto on kotiparkkiksella ja olen sen verran testaillut, että vaihteet menee päälle ja esim. vaihteen saa pakille ja avaimen ulos, mutta liike on jähmeää. Akun olen saanut lataukseen, mutta en ole uskaltanut käynnistää autoa, ääni oli sen verran ikävä. Katsoin konehuoneen puolelta yläkautta, että vaihteenvaihtajan (vai miksikä sitä kutsutaan) tanko liikkuu, eli vaihteita vaihtaessa tangon näkyvillä oleva kiiltävä osuus kasvaa ja pienenee.

Taustatietona sanottakoon, että jo jonkin aikaa (parisen vuotta) auto on (varsinkin pakilla) "tömähtänyt" jos ei kytkintä käyttele todella hellävaraisesti. Eli jos lyö kytkimen pohjaan, auto tömähtää, aiemmin ei ole näin tehnyt ja kunnossa oleva auto ei varmaan niin tekisikään. Samoin kai muistaakseni jos liikkuu pakki sisässä ja päästää kaasulta, tömähtää. Ykkösellä tätä taitaa myös tapahtua, muilla vaihteilla ollaan niin kovissa nopeuksissa ettei ilmene.
Onkohan tämän tömähdyksen aiheuttaja joku moottorin/vaihteiston tuenta vai joku vaihteenvaihtajan löystymä?
Mikähän tämän vaihteisto-ongelman syy voisi olla ja miten sitä lähteä selvittämään? Käytettävissä on asfaltoitu ja katettu autopaikka sekä tunkki ja pukit...