Potilaana vuoden 2008 9-3 SC 1.9tids manuaali.
Kesken ajon auto yhtäkkiä alkoi vauhti hiipumaan, ei vastannut kaasuun ollenkaan. Aiemmin ei mitään oireita. Auto jäi käymään tyhjäkäyntiä rynkyttäen, vaikka kaasun painaisi pohjaan ei mitään tapahdu.
Hinausauto toi auton kotiin, ja hieman on autoa keretty tutkimaan.
Kun auto on käynnissä, tulee imusarjan päältä savua. Voimakas pakokaasun käry myös. Läppien tanko nähtävästi myös kadonnut, läppiä kun kääntelee niin liikkuvat todella löysästi. Kampiakselin asentoanturin vaihdoin, mutta ei ollut apua. Vikakoodin antoi nyt myös nokka-akselin asentoanturista, voisi sen kokeilla vielä vaihtaa. Muita vikakoodeja ei ole. Esid näyttää moottori tyhjäkäynnillä polttoaineen paineeksi n.350bar, lienee ok.
Egr venttiili näyttää tuoreelta.
Mikähän ihme tähän tuli? Voiko olla jako pielessä vai ecu rikki?
9-3 1.9tids käy rynkyttäen eikä vastaa kaasuun
9-3 1.9tids käy rynkyttäen eikä vastaa kaasuun
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 9-3 1.9tids käy rynkyttäen eikä vastaa kaasuun
Eiköhän siitä imusarjan päältä tulevasta savusta kannata liikkeelle lähteä. Eli jos läppien tanko puuttuu, niin sieltähän läpiviennistä on avoin yhteys imusarjaan.
Uutta/ehjää imusarjaa, tai sitten läppien poisto ja tulppaus. Joka tapauksessa tarvitsee imusarjan irroittamisen joka on melko työläs operaatio. Siinä yhteydessä ei jakopää enää ole sitten iso homma, eli jos jakopää kannattaa siinä kohtaa tehä kun tulee melkein osien hinnalla.
Uutta/ehjää imusarjaa, tai sitten läppien poisto ja tulppaus. Joka tapauksessa tarvitsee imusarjan irroittamisen joka on melko työläs operaatio. Siinä yhteydessä ei jakopää enää ole sitten iso homma, eli jos jakopää kannattaa siinä kohtaa tehä kun tulee melkein osien hinnalla.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 1.9tids käy rynkyttäen eikä vastaa kaasuun
Olen suunnitellut että otan imusarjan irti nyt viikonloppuna. Mutta voiko imusarjan läppäongelma aiheuttaa auton totaalisen halvaantumisen?
Joskus aiemmasta ttid ysikolmosesta ecu hajosi, mutta silloin auto ei käynnistynyt ollenkaan.
Joskus aiemmasta ttid ysikolmosesta ecu hajosi, mutta silloin auto ei käynnistynyt ollenkaan.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 9-3 1.9tids käy rynkyttäen eikä vastaa kaasuun
No sieltä kun on avoin yhteys ulkoilmaan, niin lienee kai ihme että moottori ylipäätään käy, jos imusarjassa on niin iso vuoto jokaisen läpän läpiviennin kohdalta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm