Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.

Joko laki on muuttunut, tai mies valehteli, mutta:

"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"

Auto on vm. '90 ja katsastusmies tiesi tämän.
Olen aina ymmärtänyt että tuollainen pykälä koskee vain uudempia autoja.
Mikä eteen, valehteliko katsastusmies vai olenko minä nyt yhtäkkiä kriminaali?
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olet kriminaali, kiitos v*tun hienon lainsäädännön. Käytännössä tarkoittaa sitä, että etsi fiksumpi katsastusasema jossa menee läpi.. :roll:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

EI EI kriminaali, kriminaalit varastelee, EI varustele autoja :lol:
9-3.1972
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Hitto... Kohta joutuu jo purkamaan koko moottorin ja vaihtamaan toisen tilalle joka kerta katsastusta varten.
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

TurboJanne kirjoitti:Hitto... Kohta joutuu jo purkamaan koko moottorin ja vaihtamaan toisen tilalle joka kerta katsastusta varten.
Tuo on mielessä käynnyt 8)
9-3.1972
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tai sitten kori paaliin ja nostaa virimoottorin vanhempaan koriin. :twisted:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

älä kerro

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

mitään, että olet virittänyt. Jos kerrot, täytyy muutoskatsastaa ja sillon tarvii paperin päästövastaavuudesta. 30.06.1987 ja vanhempi, ei ongelmia.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mites automallin oman virisarjan asentaminen? Sitä vaan, että mahdollisesti laitan Turbooni sen 185hp Saabin virisarjan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tuskinpa tuo nyt meininkiin vaikuttaa, ainahan ahdetun chippauksessa on kyseessä moottorinvaihto katsastusviranomaisten puolesta (kun ei voi muutoskatsastakkaan). Eipä tuosta virityksestä kannata vain paljoa pölistä. Sen verran viturallaan tuo lainsäädäntö on, etten voi paljoa virittäjiä nyt kriminaaleinakaan pitää. Heh, niinkauan kuin mankkuvenan poiskytkeminen tai poisottaminen (ei tarpeellista) varmistaa auton "vakioksi" ei ole huolen häivää. Saahan sitä laittaa pakoputkia vähän paksummastakin tavarasta...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuo vähäpäästöisyysmerkintä rekisteriotteessa on kyllä todella ihana asia :(

Aikoinaan suunnittelin S*erran moottorin vaihtamista muutaman pykälän tuoreempaan, eli 2,0i DOHC 8v => Scorpion 2,3i DOHC 16v. Kaikkien rakentelua rajoittavien pykälien perusteella ihan käypä homma:

Moottorin iskutilavuus/paino => ei rajoita, Sierraa on tuotu maahan 2,8i V6 - moottorilla.

Moottorin teho => ei rajoita, tehokkain mallisarjaan kuuluva moottori on Cosworthin 2,0i 16V Turbo, +200 heppaa.

Saastemääräyksetkin periaatteessa OK, vaihdettava moottori ois ollut muutaman vuoden alkuperäistä tuoreempaa vuosimallia.

Mutta EI, eihän se nyt mitenkään passaa tuollainen VIRITTELY! Eihän vähäpäästöistä Sierraa ole koskaan valmistettu tuolla vielä vähäpäästöisemmällä Scorpion 2,3 moottorilla!

Huoh...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
M.p.
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 16:49
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M.p. »

En voi muuta sanoa ku että suomi on vittumainen maa virittelijöille... Mä ainakin ostan vanhemman mallisen niin saa virittää ongelmitta :twisted:
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Eipä noista softavirityksistä ainakaan kannata sen kummemmin meteliä katsastuksessa pitää - minä en ainakaan näe mitään lisäarvoa mahdolliselle vaivalloiselle ja kalliille muutoskatsastukselle.

Ja polttoaineen hinnassa on sen verran paljon veroa, että kyllä siinä tulee näitä kivoja päästöveroja makseltua ihan tarpeeksi.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Niinpä.. mielellänihän minäkin uudemmalla satkulla ajaisin(kun koreja ja papereitakin omistan), mutta kun jostain kumman syystä on tarkoituksenmukaista harsia tuota vm.83 jurpoa vuosi toisensa jälkeen kasaan... :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Ongelma: Olen juuri käyttänyt paljon rahaa auton koriin (sekä ostaessani että maalauttaessani uudelleen) eli korinvaihto ei tule kysymykseen.

Toisekseen, vaikka jättäisin tuon peruspaineille, tehoa on silti melkein 230 heppaa (dynossa mitattu) eli katsastaja kyllä huomaa...
Ja entäs kun avataan konepelti? Kisaturbo, ruisku vaihdettu, peltisarja, irtohukkis, monster-cooleri jne.

Sitten vielä tämä: paljon rahaa autossa kiinni -> sattuu onnettomuus.
Vakuutusyhtiö voi vedota siihen, että laiton viritys... :evil:
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

No voithan esim ottaa jostain ei vähäpäästöisestä korista runkonumerot ja laittaa omaan autoosi...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin