Vaihdelaatikon irroituksessa ongelmia

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Vaihdelaatikon irroituksessa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Elikkäs vaihdelaatikko ei halua tulla pois paikaltaan. Vetarit, mittarivaijeri, työsylinteri, vaihdeakseli, vapaakytkimen palikat ja se pultti hytin puolelta on irti. Yleensä on näillä eväillä lähtenyt laatikko muista kajakeista mainiosti. Tuntuu kuitenkin kun sormella koittaa sieltä hytin pultin reijästä, että siellä olisi jonkinlainen kumitulpalla varustettu metallilevy kiinni perässä joka estää laatikon tulemisen pois. Nykyinen peli on -79, muut työstämäni kajakit ollu vanhempia, että onko tuohon malliin ilmestyny joku erilainen kiinnityssysteemi ja millä tuon saa auki?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Muutamia kertoja on ollut tiukassa. Yleensä irrotus on jumittunut siihen, että laatikon öljyproppu ottaa kiinni korissa sen aukon etureunaan, mistä näkyy tuo proppu. Tunkilla ylös ja iloisesti on irronnut. Vain yhden kerran oli kiinnitys "vulkanoitunut" kiinni, jolloin piti porata tuo kumikiinnitysjutska rikki (= irti vaihdelaatikosta) ja vaihtaa ko härpäke toisesta korista.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

On ollut se päässä oleva kumikartiovaimenninkiinnike tosi tiukassa, joskus muistan taljallakin vetäneeni, vai oliko se peräti traktorilla?
Lievempänä keinona voisi auttaa jonkun litkun ruiskutteleminen sinne reikään jalkatilan alaosassa.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

omasta saabista oli myös vaihteisto piukasti kiinni kumissa. koitimme jopa taljalla irroittaa vaihteistoa mutta turhaan. kumi puukolla palasiksi ja johan irtosi. näin ollen olen kannatinkumia vailla. tietääkö kukaan jos uusia on vielä mahdollista saada. :wink: :?:
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ruåttin klubilla taisi olla kumeja vaihto-osana. Tekevät siis vanhoihin rautoihin.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Hyvä että en ole ainut jolla on näitä ongelmia :)

Faija kertoili semmoisen kikan, että sitä kabiinin pulttia otetaan 2/3 verran auki ja sen jälkeen siihen kopautetaan, jolloin pitäisi sen kumikiinnikkeen irroita pultin mukana. Huomenna vaan meikäläisellä lähtö Bulgariaan pariks viikoks joten sen verran viivästyy tää rojekti.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

minulla taitaa olla pari kumikiinnikettä, purkuosia.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Meillä alkoi tänään vaihdelaatikon vaihto ja homma tyssäsi vaihdeakseliin. Raamatussa ohjeena oli irroittaa kartiokastappi, mutta meikäläisellä tämä kartiokastappi olikin kierteinen (molemmat päät kierteiset, kuin ruuvit) ja sitä ei millään ilveellä siitä välistä pois saa. Onko tämä ihan normaalia vai onko tämä jokin hieno neronleimaus entiseltäomistajalta?
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Fundamental kirjoitti:Meillä alkoi tänään vaihdelaatikon vaihto ja homma tyssäsi vaihdeakseliin. Raamatussa ohjeena oli irroittaa kartiokastappi, mutta meikäläisellä tämä kartiokastappi olikin kierteinen (molemmat päät kierteiset, kuin ruuvit) ja sitä ei millään ilveellä siitä välistä pois saa. Onko tämä ihan normaalia vai onko tämä jokin hieno neronleimaus entiseltäomistajalta?
Eikai siinä mitään hienoa oo vaan otetaan toinen pulteista pois ja lyödän tappi poies?? Vai onko siinä enää pultteja?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

ei ole pultteja enää.. eikä niitä tynkä varsia pääse vääntämään :(
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

Siinä kartiotapissa on ihan tarkotuksella kierteet kummassakin päässä, laita se mutteri siihen toisen puolen kierteeseen ja kierrä sitä kiinnipäin kunnes tappi lähtee irti. Samanlainen kartiotappi sais olla 99/900 vaihdevivussakin.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Tuhannet kiitokset Juha!!!!!
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Vielä jos saisin vastauksen, että mitkä ihmeet ne nämä ovat jotka tulivat kytkinpaketin mukana??? Painelaakeriako näiden pitäisi jotenkin pitää paikallaan vai mitä? Kytkin on merkkiä sasch.

Kuva
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Näyttäisi painelaakeerin kiinnityssokilta. Tosin ne on vähän erilaiselta kuin alkuperäiset.
#2277
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Nykyisessä laatikossa ei moisia kiinni ollut laisinkaan. Ja painelaakerikin oli hieman erilainen.. eli jotenkin nuo sokat siihen sitten pitäisi pujottaa..
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Vastaa Viestiin