Ahdot hukassa kannen vaihdon jälkeen.
Ahdot hukassa kannen vaihdon jälkeen.
k-jet T8 Saabiini vaihdettiin uusi kansi kun vanha pääsi halkeamaan. Työ tehtiin merkkihuollossa, mutta autosta hävisi ahtopaineita. Nyt ei jaksa enää nostaa kuin 0,3-0,4 bar 3-5 vaihteella. Ahdot nousee kyllä aivan normaalisti 0,7 bar tienoille 2-vaihteella, mutta korkeammilla kierroksilla viisari tipahtaa aivan kuin apc-laatikko puuttuisi peliin. Sen jälkeen paineet vain aaltoilee. Mikä mahtaa olla vikana? Kaikki letkut on tiiviisti paikoillaa ja magneettiventtiilinkin johto on hyvin kiinni. Voisiko seokset tai sytytys olla vinksallaan? Eikö niillä ole aika suuri merkitys ahtojen kanssa?
Varmista vielä, että imusarjan alla olevan nakutusanturin liitin on kunnolla kiinni. Kymmeniä muitakin tarkistettavia asioita, mutta tuosta on ainakin helppo lähteä. Minulta oli ko. liittimen lukitusmekanismi murtunut ja aina kun liitin ei enää ottanut kontaktia ollenkaan asettelin sen vaan sitten takaisin ja sain jälleen täydet paineet käyttöön. (jos siis autossa on APC??)
Lämpimämpää ilmaa koneeseen --> nakuttaa (herkemmin) --> apc laskee ahtoja. Vakio ahdoilla ei kyllä pitäisi nakuttaa, vaikka olisi kuumatkin kelit. Tehtaan säädöt ovat siis sellaiset, ettei APC normaalitilanteessa laske ahtoja käytännössä koskaan.
Nakutusanturin kokonaan katki oleva liitos ei saa tuota ahtojen aaltoilua mielestäni mitenkään aikaan, pätkivä liitos ehkä. Tuo paineiden sahaaminen ylös alas liittyy omien kokemuksien mukaan usein nakutukseen (apc luulee/kuulee nakutusta). Viisaammat varmaankin osaavat sanoa mikä muu tuon ahtojen sahaamisen voisi aiheuttaa.
Olisikohan sytkän ajoitus mennyt pieleen, sopisi hyvin kansirempan yhteyteen. Merkkiliikkeessä pitäisi kyllä tarkistaa ajoitus kuten myös seokset tuollaisen rempan jälkeen. Magneettiventtiilin vierestä menevä sytytyskaapeli voi myöskin aiheuttaa häiriöitä.
Nakutusanturin kokonaan katki oleva liitos ei saa tuota ahtojen aaltoilua mielestäni mitenkään aikaan, pätkivä liitos ehkä. Tuo paineiden sahaaminen ylös alas liittyy omien kokemuksien mukaan usein nakutukseen (apc luulee/kuulee nakutusta). Viisaammat varmaankin osaavat sanoa mikä muu tuon ahtojen sahaamisen voisi aiheuttaa.
Olisikohan sytkän ajoitus mennyt pieleen, sopisi hyvin kansirempan yhteyteen. Merkkiliikkeessä pitäisi kyllä tarkistaa ajoitus kuten myös seokset tuollaisen rempan jälkeen. Magneettiventtiilin vierestä menevä sytytyskaapeli voi myöskin aiheuttaa häiriöitä.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Lämpimät ilmat eivät aiheuttaneet ahtojen sahaamista ennen remppaa, vaikka välijäähyä ei olekaan. Joten ilmaston lämpeneminen ei luultavasti vaikuta asiaan.
Täytyy mennä vissiin tarkistelemaan noita johtojen liittimiä jos niistä joku olisi vähän irrallaan. Aika hassua vain että huono kontakti pudottaisi ahdot aina kun kuorma kasvaa. Jospa jokin sytkäjohto olisi liian lähellä nakujohtoa...
Kiitos neuvoista!
Täytyy mennä vissiin tarkistelemaan noita johtojen liittimiä jos niistä joku olisi vähän irrallaan. Aika hassua vain että huono kontakti pudottaisi ahdot aina kun kuorma kasvaa. Jospa jokin sytkäjohto olisi liian lähellä nakujohtoa...
Kiitos neuvoista!