9000 apc ezk sun muut???
9000 apc ezk sun muut???
Eli olen siirtämässä tuollaista saabin Lh jettiä n.-88 vuoden turbosaabista, ja tarvisin tietoa tarviiko tuo ruisku boksi apc boksin mukaansa, käsitykseni mukaan tarvii koska kierrosluku ja kampiakselin asento tunnistimet tulee apcn kautta. onko näin vai ei???
Viimeksi muokannut Jussisalo, Ti Elo 16, 2005 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kerro onko ruisku LH 2.2 vai 2.4 ja onko sytytys virranjakajalla perinteinen Hall-anturillinen vaiko DI/APC.
Eikös tuollaisessa "n. 88"-turbotonnarissa ole Hall-anturi virranjakajassa. Ainakin minun 87:ssani on.
Eikös tuollaisessa "n. 88"-turbotonnarissa ole Hall-anturi virranjakajassa. Ainakin minun 87:ssani on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Olettaisin että on LH 2.2 kyseessä, '88 vuosimallissa on virranjakaja ja erillinen APC poislukien CD turbo jossa on DI+APC (DI ja APC purkit erikseen), sitten '89 lähtien on myös CC turbossa DI ja järjestelmänä on tällöin molemmissa DI/APC (DI ja APC yhdistetty, APC digitaalinen).
Jos kyseessä on perinteinen jakajasytty ja erillisellä APC:lla taikka DI+APC niin ruiskua ei kiinnosta APC pätkääkään eikä ne tiedä toisistaan mitään joten sitä ei tarvitse miettiä. Jakajasytkällä ei myöskään turbomalleissa ole kampiakselin asentotunnistinta ja kierroslukutieto tulee pääteasteelta. Johdotus saattaa kiertää APC-boksin kautta (en muista), mutta ei se sitä purkkia mihinkään tarvitse eikä myöskään sen kanssa juttele.
Joidenkin tietojen mukaan DI/APC juttelee LH-jetin kanssa ainakin katittomissa malleissa, mutta tälle tiedolle ei ole vielä varmennusta kun on tuo oma DI/APC katiton tonnari vielä niin uusi etten ole ehtinyt purkaa bokseja esille.
Eli toisinsanoen riippuu siitä tarkemmasta vuosimallista ja siitä onko autossa suorasytytys vai virranjakaja ja tällöinkin vielä siitä että kummantyyppinen suorasytkä.. DI+APC:ta esiintyy vain '88 CD turbossa.
Jos kyseessä on perinteinen jakajasytty ja erillisellä APC:lla taikka DI+APC niin ruiskua ei kiinnosta APC pätkääkään eikä ne tiedä toisistaan mitään joten sitä ei tarvitse miettiä. Jakajasytkällä ei myöskään turbomalleissa ole kampiakselin asentotunnistinta ja kierroslukutieto tulee pääteasteelta. Johdotus saattaa kiertää APC-boksin kautta (en muista), mutta ei se sitä purkkia mihinkään tarvitse eikä myöskään sen kanssa juttele.
Joidenkin tietojen mukaan DI/APC juttelee LH-jetin kanssa ainakin katittomissa malleissa, mutta tälle tiedolle ei ole vielä varmennusta kun on tuo oma DI/APC katiton tonnari vielä niin uusi etten ole ehtinyt purkaa bokseja esille.

Eli toisinsanoen riippuu siitä tarkemmasta vuosimallista ja siitä onko autossa suorasytytys vai virranjakaja ja tällöinkin vielä siitä että kummantyyppinen suorasytkä.. DI+APC:ta esiintyy vain '88 CD turbossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
APC on lyhenne sanoista automatic petrol contol (tai jotain sinnepäin)Jussisalo kirjoitti:Autossa on normi jakaja sytytys, ei kattia, mutta tää ihme apc on...
mitä tämä apc järjestelmä sitten ohjaa sytytystä? entä mikä ihme on tuo ezk???
Eli koneessa on nakutus anturi jonka perusteella säädetään ahtopaineita.
Eli käyttää polttoaineen oktaaniluvun hyväksi.
EZK sytkä on virranjakajalla (jakaa vain kipinän oikealle pytylle) varustettu sytytyslaitteisto. Eli jakaja on muuten tyhjä.
En nyt muista mistä tuo lyhenne on kotoisin.

Automatic Performance Control (APC) ohjaa vain ahtopainetta, ei sytytystä.
9000 ja 900 i16 vapareissa on ollut EZK-sytytystä. Lyhenne tulee saksasta (jotain elektronisch zündung blahblah
). Säätää nakutusanturin ja kampiakselin asentoanturin avulla ennakkoa, jakaja on tosiaan tyhjä. Ikäänkuin perinteisen jakajasytkän ja suorasytytyksen välimuoto.. Kipinä on elektronisesti ohjattu mutta jakaja ja puola silti vielä annostelee sen.
9000 ja 900 i16 vapareissa on ollut EZK-sytytystä. Lyhenne tulee saksasta (jotain elektronisch zündung blahblah

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
eli täytyy myöntää että olen aivan pihalla tällähetkellä koko systeemeistä ja huomenna saan jopa jo oikean sähkökaavion toivottavasti tuohon...
Nyt kuitenki pientä päätäni vaivaa taas pari asiaa
eli kun ainakin mulla on tuo ilmeisesti hall-anturi (ko?) tuolla jakajan kannen alla, ja tämä antaa sytkälle tietoa, mutta kuulemma se kertoo myös ruiskulle jotenkin koneen käyntinopeuden. miten? tarviiko mun sovittaa vielä saabin sytkä omaani.
ilmeisesti tuo ezk ei kuulu koko autooni
koska tämä on turbo vehjes.
Ps. mulla on siis tarkoituksena sovittaa tämä saabin ruisku omaan harraste autooni (ei valitettavasti saab) eli miten se siis toisin sanoen onnistuu helpoiten? ja mitä kaikkia osia tarvin saabista.
ruisku oli ilmeisesti siis lh 2,2 ei siitäkään selvää varmuutta mutta kertokaa miten erottaa niin tiedän senkin.
:D:D
Nyt kuitenki pientä päätäni vaivaa taas pari asiaa

eli kun ainakin mulla on tuo ilmeisesti hall-anturi (ko?) tuolla jakajan kannen alla, ja tämä antaa sytkälle tietoa, mutta kuulemma se kertoo myös ruiskulle jotenkin koneen käyntinopeuden. miten? tarviiko mun sovittaa vielä saabin sytkä omaani.
ilmeisesti tuo ezk ei kuulu koko autooni

Ps. mulla on siis tarkoituksena sovittaa tämä saabin ruisku omaan harraste autooni (ei valitettavasti saab) eli miten se siis toisin sanoen onnistuu helpoiten? ja mitä kaikkia osia tarvin saabista.
ruisku oli ilmeisesti siis lh 2,2 ei siitäkään selvää varmuutta mutta kertokaa miten erottaa niin tiedän senkin.

EZK = Elektronische Zündung mit Klopfkontrolle = Nakutusanturilla varustettu elektroninen sytytys
LH 2.2:ssa ohjausboksin liittimessä on 25 napaa ja tyhjäkäyntimoottorissa 3 napaa (paitsi vm. 85 ei tyhjäkäyntimoottoria vaan lisäilmaluisti)
LH 2.4:ssä 35 ja 2 napaa
LH 2.4.1:ssä (2,3i) 35 ja 2 napaa
LH 2.4.2:ssa 35 ja 3 napaa
Jos ruiskuasennusta suunnittelet, niin tämä varmaan kannattaa lukea aika tarkkaan:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Eiköhän niitä sytytyspulsseja voi tarjota ruiskuboksille sytytyksen pääteasteelta samasta mistä menee kierroslukumittarille tai sitten puolan ykkösnavalta.
LH 2.2:ssa ohjausboksin liittimessä on 25 napaa ja tyhjäkäyntimoottorissa 3 napaa (paitsi vm. 85 ei tyhjäkäyntimoottoria vaan lisäilmaluisti)
LH 2.4:ssä 35 ja 2 napaa
LH 2.4.1:ssä (2,3i) 35 ja 2 napaa
LH 2.4.2:ssa 35 ja 3 napaa
Jos ruiskuasennusta suunnittelet, niin tämä varmaan kannattaa lukea aika tarkkaan:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Eiköhän niitä sytytyspulsseja voi tarjota ruiskuboksille sytytyksen pääteasteelta samasta mistä menee kierroslukumittarille tai sitten puolan ykkösnavalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mielenkiintoista...mites LH 2.4 käyttäytyy -87 sytkän kanssa jossa alipainekello ohjaa ennakkoa? Itselläni päivitetty versio vaparista turboksi (-91 CD) varustettu ezk:lla mutta ahtojen noustessa ennakko ei muutu -->signaali kampuralta. Vaihdan ton toisen sytkän. Onko 86-89 vapareiden ja turbojen sytytys bokseissa eroja?