99 Turbo T8 moottorin historiikki?
99 Turbo T8 moottorin historiikki?
Terve,
Voisitteko kertoilla mitä eroa vuosimalli vuosimallilta on 99:n T8 turbo koneessa. Alkaen -79? Milloin APC:t, ruiskujärjestelmien erot, jne.
Ja saako esim. -79 konetta päivitettyä vastaamaan esim. -84 moottorimallia, lisäämällä/korvaamalla jotain kilkkeitä.
99 asteen kuumeessa... t.Koo
Voisitteko kertoilla mitä eroa vuosimalli vuosimallilta on 99:n T8 turbo koneessa. Alkaen -79? Milloin APC:t, ruiskujärjestelmien erot, jne.
Ja saako esim. -79 konetta päivitettyä vastaamaan esim. -84 moottorimallia, lisäämällä/korvaamalla jotain kilkkeitä.
99 asteen kuumeessa... t.Koo
Viimeksi muokannut a9000, Ke Elo 17, 2005 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99 turbo on ollut aina B-koneella ja taisipa siinä olla ensimmäisenä ahtopaineensäätö. Itse moottorin ahtaminen ja sitä myön mahdollisesti ahtopaineensäätö tuli sisaryhtiö Scanialta. Koko turbotus lähti käyntiin vuosina -73-74 eli B-moottorin tultua markkinoille (Saab turbo-kirjasta). Tulleessaan 99:n ahtopaineensäätö oli mullistava 12 kertaa sekunnissa tapahtuvalla säädöllä, kun nykyään Trionicci paukuttaa jotain toimintoja 2000 kertaa sekunnissa (Trionicista enemmän tietävät voi kertoa onko kyseessä paineensäätö). Ja sen aikaisella tekniikalla vastaavatehoisen vaparin olisi pitänyt olla vähintään R6- tai V6-moottori. Go Saab!
Jotain legendaa olen kuullut, että 99:stä olisi tehty H-moottorilla oleva turboversio. Projektina varmasti ollut. Ja miksi ei olisi sillä onhan 99:stä tehty proto Trumpan V8-koneella, josta löytyy kuvia mm. em. Turbo-kirjasta.
EDITtiä. Lisätieto on aina paikallaan. Joten lähdin etsimään tietoa/kuvaa siitä V8 99:stä ja sen verran löytyi jo, että niitä on tehty 48 kappaletta.
Jotain legendaa olen kuullut, että 99:stä olisi tehty H-moottorilla oleva turboversio. Projektina varmasti ollut. Ja miksi ei olisi sillä onhan 99:stä tehty proto Trumpan V8-koneella, josta löytyy kuvia mm. em. Turbo-kirjasta.
EDITtiä. Lisätieto on aina paikallaan. Joten lähdin etsimään tietoa/kuvaa siitä V8 99:stä ja sen verran löytyi jo, että niitä on tehty 48 kappaletta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
H-kone ysiysiin tuli mallivuoden loppupuolella -81, eli kasiykkösiä on tehty H-koneella. Taitaa vaan olla aika vähän, eli taas kannattaa laittaa talteen jos osuu kohdalle
Satkuun tuli APC -82, paitsi että automaattiin myöhemmin... -83
Turboja H-koneella on tehty omissa talleissa

Satkuun tuli APC -82, paitsi että automaattiin myöhemmin... -83

Turboja H-koneella on tehty omissa talleissa

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Itselläni oli 99-81vm .Oli h-kone mutta jotain b-aika kauttakin siinä oli mm etupyörännavat oli vanhaa perua,en tiedä liittyykö nuo asiat toisiinsa.
Edit : eikös turbot jääny 99 pois 80vuonna 81 ei liene kellään?
Edit : eikös turbot jääny 99 pois 80vuonna 81 ei liene kellään?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
turbokoneista
Ööh, peruskysymys: Mitä eroa on B-koneella ja H-koneella..?
Tuota historiikkia kyselen siksi, että olisi tyrkyllä -79 mallinen turbokone - ja mietin että saisiko siitä muokattua sääntökelvollisen ja kilpailukykyisen koneen satkuun, jolla vois sitten joskus ehkä mahdollisesti osallistua Saab 900 rataluokkaan, kun on semmoinen sporttinen satku rakenteilla.
Rataluokan säännöissä mainitaan APC:n modifioinnista, siksi APC asiaa kyselin... Tietäiskö joku noista rataluokan kiemuroista, ja minkälaisista koneista siellä (B/H/jne.) on kysymys. Mielelläni kuulisin siis lisää myös noista muokkausmahdollisuuksista( ei-APC --> APC = ?)
Kiitoksia jo vastanneille! Asia tulee eteen tässä aikasta pian, miettiessä että ostaakko tuo kone vaiko eikö.
t.Koo

Tuota historiikkia kyselen siksi, että olisi tyrkyllä -79 mallinen turbokone - ja mietin että saisiko siitä muokattua sääntökelvollisen ja kilpailukykyisen koneen satkuun, jolla vois sitten joskus ehkä mahdollisesti osallistua Saab 900 rataluokkaan, kun on semmoinen sporttinen satku rakenteilla.
Rataluokan säännöissä mainitaan APC:n modifioinnista, siksi APC asiaa kyselin... Tietäiskö joku noista rataluokan kiemuroista, ja minkälaisista koneista siellä (B/H/jne.) on kysymys. Mielelläni kuulisin siis lisää myös noista muokkausmahdollisuuksista( ei-APC --> APC = ?)
Kiitoksia jo vastanneille! Asia tulee eteen tässä aikasta pian, miettiessä että ostaakko tuo kone vaiko eikö.
t.Koo
dimebak kirjoitti:99 turbo on ollut aina B-koneella ja taisipa siinä olla ensimmäisenä ahtopaineensäätö. Itse moottorin ahtaminen ja sitä myön mahdollisesti ahtopaineensäätö tuli sisaryhtiö Scanialta. Koko turbotus lähti käyntiin vuosina -73-74 eli B-moottorin tultua markkinoille (Saab turbo-kirjasta). Tulleessaan 99:n ahtopaineensäätö oli mullistava 12 kertaa sekunnissa tapahtuvalla säädöllä, kun nykyään Trionicci paukuttaa jotain toimintoja 2000 kertaa sekunnissa (Trionicista enemmän tietävät voi kertoa onko kyseessä paineensäätö). Ja sen aikaisella tekniikalla vastaavatehoisen vaparin olisi pitänyt olla vähintään R6- tai V6-moottori. Go Saab!
Jotain legendaa olen kuullut, että 99:stä olisi tehty H-moottorilla oleva turboversio. Projektina varmasti ollut. Ja miksi ei olisi sillä onhan 99:stä tehty proto Trumpan V8-koneella, josta löytyy kuvia mm. em. Turbo-kirjasta.
EDITtiä. Lisätieto on aina paikallaan. Joten lähdin etsimään tietoa/kuvaa siitä V8 99:stä ja sen verran löytyi jo, että niitä on tehty 48 kappaletta.
Setällä on -82 99:ssä vanhemmat etunavat ja h-kone.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001