Olikos se näin?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Olikos se näin?

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Saiko tuota vaihekepin liikettä säädettyä pienemmäksi siten että vetää rattipylvästä taaemmas vai oliko siihen joku muu säätö.

Ongelma tuli kun vaihdoin toisen vaihdelaatikon niin kepukka liikkuu entistä enempi mutta vaihteet menevät kyllä päälle mutta liikerata liian iso.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8160
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

mitäs luulet

Viesti Kirjoittaja mestari »

tietääkö se keppi mikä loota siellä on.?
eli lootan sisällä siirtohaarukoitten liian iso säätö/säätämättä jättäminen
aiheuttaa ton ei kepakko
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Mulla ittellä on vähän samantyyppisiä ongelmia. Eka ei menny pakki ollenkaan päälle kun vaihoin uuden lootan. Ohjausakselia siirtämällä pakki kyllä löyty mutta laatikosta kuuluu aika infernaalinen ujellus kun ei pykälät mene ihan perille asti.

Pystyykö noi siirtohaarukat säätää kun kone ja laatikko on kiinni? Olisko jotain tarkempaa ohjetta?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olikos se näin?

Viesti Kirjoittaja nero4 »

[quote="olli siekkinen"]Saiko tuota vaihekepin liikettä säädettyä pienemmäksi siten että vetää rattipylvästä taaemmas vai oliko siihen joku muu säätö.

Kyllä se jotenkin niin meni. suurimman vaihteen ollessa päällä välystä pitäisi olla 7-12 milliä jos muistan oikein. Jos ei auta niin sitten täytyy säätää ne siirtohaarukat sieltä laatikon takana olevista ruuveista.

Kirja sano haarukoiden säätämisestä näin: Tarvittaessa säädetään haarukoiden akselit siten ettei niihin kohdistu päittäisvoimia vaihteiden ollessa kytkettynä. Jokaisessa vaihdeasennossa pitää siirtokytkimen ja hammaspyörän välin olla jotakuinkin yhtäsuuri.
Ilmeisesti kone ja laatikko pitää olla irti näyttää melko ahtaalta se paikka.
On se vaan hurja peli
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1021
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Voi olla tekemätön paikka siirtohaarukoiden säätö nostamatta lootaa pois. Laatikon kanteen pääsee vielä käsiksi, mutta ne päädyssä olevat säätöruuvit on aika ahtaassa paikassa.
Vaihdekepin liikeradat saa kai lyhyemmiksi kääntämällä vaihdeakselin ristinivelhässäkän toisin päin :?:
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Tuo Mikko_H:n mainitsema nivelen kääntö pitänee paikkansa. Olen kokeillut kilpapelia , jossa kääntö oli tehty ja vaihdekepin liike taisi olla lähes puoliintunut alkuperäiseen verrattuna.
Kimmo #1373
Vastaa Viestiin