Ostettu: Saab 900c vm 1989

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Ostettu: Saab 900c vm 1989

Viesti Kirjoittaja karg »

On sitten ehta peli.. käy ja kukkuu hyvin, joskin hiukan on ruoste päässyt raiskaamaan. 415700km ajettu, 5 vaihdetta, ohjaustehostin, keskuslukitus, takaniskatuet, takaspoileri ja keskikonsoli. Ja mitäs tämä maksoikaan?

100€ !!! :P

Tämä kun maksettaan työkaverin kanssa puoliks kuten muutkin kulut, niin eipähän paljon ahdista. Erittäin sopiva kaupunkiautoksi bensankulutuksen puolesta automaattivaihteisen Saabin tai Nissanin sijaan 8)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostettu: Saab 900c vm 1989

Viesti Kirjoittaja okaalto »

karg kirjoitti:On sitten ehta peli.. käy ja kukkuu hyvin, joskin hiukan on ruoste päässyt raiskaamaan. 415700km ajettu, 5 vaihdetta, ohjaustehostin, keskuslukitus, takaniskatuet, takaspoileri ja keskikonsoli. Ja mitäs tämä
5-vaihdetta mä ymmärrän vielä, mut noi muut on jo luksusta :D
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Kyllä, vaimon vastaava peli ilman takaniskatukia, spoileria ja keskikonsolia tuntuu karvalakkiversiolta ;) Spoilerikin on ehtaa Saab-laatua, jotta joku luksusmalli taitaa olla kyseessä :lol:
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

karg kirjoitti:Kyllä, vaimon vastaava peli ilman takaniskatukia, spoileria ja keskikonsolia tuntuu karvalakkiversiolta ;) Spoilerikin on ehtaa Saab-laatua, jotta joku luksusmalli taitaa olla kyseessä :lol:
Saattaapa hyvinkin olla luksusmalli :wink:
1989 nimittäin oli myynnissä jokin "juhlavuodenmalli". Taisivat olla kaikki 900c -malleja.
Isän satku on juurikin tuollainen '89 900c combicoupe ja varusteita löytyy nuo mainitsemasi ja lisäksi metalliväri ja heijastinpaneeli takana.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Ostettu: Saab 900c vm 1989

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Onko sulla kuvaa laittaa siitä keskikonsolista?
laita kimble@jyu.fi
Jos vaikka rupeis omaa -89 satku varustamaan muutenkin kun koneehuoneen osalta :)

t.Koo
karg kirjoitti:On sitten ehta peli.. käy ja kukkuu hyvin, joskin hiukan on ruoste päässyt raiskaamaan. 415700km ajettu, 5 vaihdetta, ohjaustehostin, keskuslukitus, takaniskatuet, takaspoileri ja keskikonsoli. Ja mitäs tämä maksoikaan?

100€ !!! :P

Tämä kun maksettaan työkaverin kanssa puoliks kuten muutkin kulut, niin eipähän paljon ahdista. Erittäin sopiva kaupunkiautoksi bensankulutuksen puolesta automaattivaihteisen Saabin tai Nissanin sijaan 8)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Se keskikonsoli on mielestäni samanlainen kuin noissa Saabeissa yleensä on. Muinaisessa -91 -mallisessa 900i16 Saabissani oli ainaskin samanlainen keskikonsoli ja vastaavia olen nähnyt useita. Se siis alkaa kojelaudan alareunasta, siinä on pari erikokoista säilytyslokera ja hässäkkä jatkuu vaihdekepille asti ja ennen vaihdekeppiä on semmoinen muovihaitari, joka tosta yksilöstä on kylläkin lähtenyt joskus irti. Just nyt ei ole kuvia autosta, mutta koitan räpsiä niitä piakkoin. Autoa kun säilytetään firman parkkihallissa ja sinne on 85km matkaa, niin täytyy erikseen muistaa ottaa kamera mukaan kun menee töihin ;) Tosta vaan ei jaksa lähteä kuvailemaan..
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Kori ja sisustus samanlainen kuin kuin sen ikäluokan ruiskuissa, kaikki viistokeulia (tosin tuossa jokunen aika sitten törmäsin sekasikiöön jossa oli pystärin keula, mikä lie...). Vakiona lienee ohjaustehostin, keskuslukitus ja kromilistat ikkunoissa sekä kromiset ovikahvat.

Sitten on yksilöitä joihin on lisäilty extraa mahdollisesti jo tiskillä eli mm. takaluukun heijastinpaneelia yms. hilpettä.

Olkoonkin sitten yhdellä Pierburgin kaasuttimella ja sen sata heppaa, mutta hemmetin luotettavia pelejä nuo ovat kuulemankin mukaan olleet.
#2274
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

HM kirjoitti:Vakiona lienee ohjaustehostin, keskuslukitus ja kromilistat ikkunoissa sekä kromiset ovikahvat.
Keskuslukkoa ei ilmeisesti ole kaikissa.
9-5 2,3t -03
#2514
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei ainakaan omassani 90vm 2d sedanissa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

900i kirjoitti:Ei ainakaan omassani 90vm 2d sedanissa.
Juu mut se ei ole 900c

Voi olla että olen väärässä mutta männävuosilta olisi vahva kuva siitä että ceessä keskuslukitus tuli vakiona.
#2274
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Montoya kirjoitti:
HM kirjoitti:Vakiona lienee ohjaustehostin, keskuslukitus ja kromilistat ikkunoissa sekä kromiset ovikahvat.
Keskuslukkoa ei ilmeisesti ole kaikissa.
Niin, puhun tässä -90 mallin 900i:stä, jossa ei ole keskuslukkoa. C-mallista en tiedä.
9-5 2,3t -03
#2514
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Mulla on ollut vuoden -87 loppupuolelle käyttöönotettu 900c. Siinä ei ollut mitään varusteita, ei ohjaustehostinta, keskuslukkoa, tms...
Malli oli vinokeula, käsijarru otti takapyöriin, mutta muuten auto oli varmaan tosiaankin sen ajan "hinnat alkaen-malli". Eli käsitykseni mukaan siihen on uutena saanut itse valita lisähinnasta haluamansa varusteet.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Vuoden 1989 juhlamallista on kyse. Noissa vanhemmista en tiedä mutta hyvin ymmärrettävää ettei varusteita vakiona ole. Itseasiassa olen elänyt siinä tiedossa että nämä vanhemmat olisivat vain pelkkiä ysisatasia ilman C:tä.
#2274
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

HM kirjoitti:
Olkoonkin sitten yhdellä Pierburgin kaasuttimella ja sen sata heppaa, mutta hemmetin luotettavia pelejä nuo ovat kuulemankin mukaan olleet.
No minulla on ollut juurikin tuollainen "luxus" c = juhlamalli. Neliovinen tehostettu ja keskuslukotettu.

Varsinainen vika siinä on ollut kertallee jumittanut luisti ja lämppärin hana. Palloniveliä yms kuluvia osia on vaihdettu, muttei varsinaisesti korjattu.
Ajettu sillä on 203.000 ja on ollut meillä kätännössä uudesta asti. On ollut todella hyvä auto, varmasti hintansa väärtti. Raketti se ei eol, muttei sillä jaloissakaan ole. Lämmin ja turvallinen perheauto.
# 419 Vesa Pohjalainen
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Samoin on omaani vaihdettu lähinnä tavanomaisia kuluvia osia. Virranjakajan HALL aiheutti loppuaikoina satunnaista sammumista ja tarkempi diagnoosi oli se että HALL-anturille, jakajan sisällä menevät johtimet olivat vuosien liikkumisen jälkeen lauenneet. Vetonivelen joutui vaihtamaan autoa ostettaessa suojakumen oltua rikki ja nivelen syötyä hiekkaa.

Yksi huoltotoimenpide mitä itse pidän tärkeänä tuon kaasutinkoneen kanssa on ilmansuodattimen vaihtaminen ajoissa ja aina uuteen (ja myös sellaiseen joka istuu kunnolla ämpäriin, suodattimen tavallaan voi painaa putken "huulta" vasten ämpärin kannessa ja se pysyy siinä. Samoin alempi irtopohja pysyy kiinni suodattimessa). Markkinoilla näyttäisi olevan jotain halpissuodattimia jotka eivät istu kunnolla, aiheuttaen sen että kaasutin imee osittain suoraan ulkoilmasta ja ei ole mikään ihme jos kaasuttimeen kurkatessa siellä on siitepölystä hyttysiin tavaraa.

Tukkoinen ilmansuodatin aiheuttaa sen että kaasutin alkaa vetämään huohotuksen kautta ylimääräistä öljyä ja kaasuja kaasuttimen imupuolelle, jolloin kaasutin karstoittuu vähitellen. Tuo taas sitten aiheuttaa kaasuttimen toimintaan yhtä sun toista, sitä jumittamistakin. Normaali huohotus tapahtuu kun nippelit on balanssissa, sitä pienempää huohotusletkua pitkin suoraan imusarjaan.
#2274
Vastaa Viestiin