Mitsun ahtojen kestävyys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mitsun ahtojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tulipas mieleen että Garretin TO3:nen vakio laakereilla on speksattu 1.2baarin ahdoille asti.

Onkohan moista nyrkkisääntöä olemassa mitsuille?


T. Pasi

Mitsujen kartat menevät yleensä vähintään 2.7 painesuhteelle, eli tämän perusteella voisi olettaa että 1.6bar nyt ainakin.
99T-museopeli
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Mitsun ahtojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Passi kirjoitti:Tulipas mieleen että Garretin TO3:nen vakio laakereilla on speksattu 1.2baarin ahdoille asti.

Onkohan moista nyrkkisääntöä olemassa mitsuille?


T. Pasi

Mitsujen kartat menevät yleensä vähintään 2.7 painesuhteelle, eli tämän perusteella voisi olettaa että 1.6bar nyt ainakin.
Kartat mitsun TD04 malleilleille piirretty vähintään 2.7 painesuhteelle, joten voisi olettaa että 1.6bar nyt ainakin kestää.
#1730
500whp.net member
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

SP:n sivuilla oli mainittu max 1,5bar muuta en tiedä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Juu tuon 1.5..1.6baaria uskaltanen rääkästä moisesta TD04:sesta. Eikös päittäislaakerille tule juuri paine-erosta voimia? Ei niinkään virtausmäärästä?

Kaiken kun tietäisi. :)

T. Pasi
99T-museopeli
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Passi kirjoitti:Juu tuon 1.5..1.6baaria uskaltanen rääkästä moisesta TD04:sesta. Eikös päittäislaakerille tule juuri paine-erosta voimia? Ei niinkään virtausmäärästä?

Kaiken kun tietäisi. :)

T. Pasi
Kyllä kyllä. Mitsuissa kyllä päittäislaakerit kestää, kovia paineiskuja kannattaa sen sijaan välttää.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hjeps, 360 asteen thrust bearing (päittäislaakerointi) noissa mitsuissa on, toisinkuin vanhoissa T3 garreteissa (hybridit poislukien..).

Tämä laakerihan se kuormituksella on kun kovia painesuhteita ajellaan, mutta kestää se helpostikin nuo 1.5-1.6bar.

Ja niinkuin aksu sanoi, niin mitsuissa on aika hentoinen akseli, joten ei todellakaan kannata ajella ilman bypassia/dumppia, eikä päästää ahdinta sakkaamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tälläisen tein aikanikuluksi:
Speksit:
VE: .85 läpi kierrosalueen
Painehäviötä ei ole otettu huomioon.
2010cc kone.
40astetta jatkuvasti imuilman lämpötila.

Plottaus alkaa 1000rpm 0bar ylipaine. (siniset pallukat)
3000rpm:ässä 1.4bar paine, näkyy että piikkaa kartan yli
5400RPM-> 1.2bar.
Plottaus päättyy 6000rpm 1.2bar paine.

Kuva on huono koska en saanut plottausta kuvan päälle. :) Kuvan sain osittain transparentiksi Excelillä.

Kuva


Summa summarum. Jos spooli on noin nopea, niin hitaammaksi pitää säätää.

Ja tässä vielä arvioidut Pascal@RPM:
RPM P (Pa)
1000 100 000
1200 100 000
1400 100 000
1600 100 000
1800 120 000
2000 140 000
2200 160 000
2400 180 000
2600 200 000
2800 220 000
3000 240 000
3200 240 000
3400 240 000
3600 240 000
3800 240 000
4000 240 000
4200 240 000
4400 240 000
4600 240 000
4800 240 000
5000 240 000
5200 240 000
5400 240 000
5600 220 000
5800 220 000
6000 220 000
99T-museopeli
Vastaa Viestiin