On se vaan hyvä moottori. Venttiilivälystä ei tartte säätää juuri koskaan, ja venttiilivarrenkumit ei varmasti käy vuotamaan. 10 pistettä ja papukaijamerkki tuon moottorin suunnittelijoille!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kaipa se siihen perustuu, että kun ei ole hydraulisia nostimia, niin ei sitten tarvitse johtaa sitä paineenalaista öljyä sinne nostajan ja venttiilinvarren väliin. Ei painetta -> ei vuotoa.
Limmo kirjoitti:Kaipa se siihen perustuu, että kun ei ole hydraulisia nostimia, niin ei sitten tarvitse johtaa sitä paineenalaista öljyä sinne nostajan ja venttiilinvarren väliin. Ei painetta -> ei vuotoa.
Kyllähän venttiilivarren tiivisteitä käytetään lähes kaikissa sellaisissakin koneissa, joissa ei ole hydraulinostajia.
Esim. 90-luvun alkupuolen citikan ja pökötin 1.6-koneissa on muistaakseni sama perusrakenne kuin satkussa, eli paininkupit ja nokka-akseli päällä, välyksen säätö säätölevyjen avulla. Niissä vaan on venavarren tiivisteet, ja kun ne ennemmin tai myöhemmin kilahtaa niin kyllä alkaa ranskiksille öljy maistumaan...
No jospa se "on vaan nii hyvä" sitten..? Itsekkin ihmettelin joskus tätä samaa asiaa oman 900c:n kanssa, mutta eipä tuolle löytynyt mitään sen kattavampaa selitystä. Kaipa se tiivisteettömyys on sitten monen tekijän summa (venakopan tuuletus, ohjurit, nokka-akselin öljykanavat...)
painin kuppi suojaa venttiileitä sen verran hyvin 8V koneissa,ettei venttilin varsiin ja ohjureihin pääse liikaa öljyä!mutta jos ohjurit kovin väljät saattaa alkaa pöläytteleen sinistä moottori jarrutuksen yhteydessä!
Viimeksi muokannut ecopower, To Joulu 08, 2005 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid