Turboja on käytetty laajasti ensimmäisenä lentokonemoottoreissa, mm. II Maailmansodan aikainen natsi-mersu omasi jossain evoluutiovaiheessaan moottorissaan polttoaineenruiskutuksen sekä ahtimen (sodanaikaista tekniikkaa!); tämä oli käyttökelpoista mm. syöksyissä, joissa englantilaisten kaasutin-Spitfire saattoi alkaa kakomaan. Mitä korkeammalla lennettiin, sitä ohuempaa ilma on - pian yhden ahtimen lisäksi alettiin käyttämään toista ahdinta ja nämä saatettiin kytkeä sarjaan. Pian huomattiin tarve jäähdyttimelle turbojen väliin, eli välijäähdyttimelle.
Vanhoissa V8-magazineissakin kuolattavana olleet mekaanisella ahtimella olleet jenkit eivät juuri olisi välijäähdyttimestä hyötyneet. Kun imetään kaasuttimen läpi, saattaa ilma/polttoaineseos alkaa pisaroitumaan (kastepiste). Tilanne muuttuu, kun mukaan otetaan polttoaineensuihkutus.
Turbo - tie tulevaisuuteen

EDIT: Tämän piti mennä tuonne Turhaa tietoa -topickiin, saa siirtää!