Takajarrusatulan irrotus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Takajarrusatulan irrotus

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Olen irrottanut ohjaustapit 7mm kuusiokololla ja pidätinjousen. Miten tuon saa putoamaan käteen? Täytyykö varoa jotain peruuttamatonta vahinkoa. Alfamerin korjausoppaan mukaan homma näyttää hiukan helpommalta kuin amatöörillä...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eihän tuossa ku väännät sen pois jollaki joka kestää vääntää ja sopii sinne....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä on 14mm kannan alla säätöruuvi, joka tottelee 4mm kuusiokoloavainta. Sitä pyörittämällä vapautat käsijarrun säätöä, niin satula lähtee helpommin pois. Jarrulevyn reunassa voi usein olla levyn kulumisesta tullut porras, ja satula ei tule paloineen niin herkästi sen yli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Sitten seuraava kysymys. Eli miten satulan saa takaisin uusien palojen kanssa. Olen tuon 4mm kuusiokoloruuvin kääntänyt täysin kiinni niin, että jarrupalat ovat niin kaukana toisistaan kuin mahdollista.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

makinju2 kirjoitti:Sitten seuraava kysymys. Eli miten satulan saa takaisin uusien palojen kanssa. Olen tuon 4mm kuusiokoloruuvin kääntänyt täysin kiinni niin, että jarrupalat ovat niin kaukana toisistaan kuin mahdollista.
Kuusiokoloruuvia käännetään vastapäivään = auki, kunnes männän saa painettua täysin sisään. Sitten vaan uudet palat ja satula paikalleen.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14208
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30951
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=655
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Syyksi ahdistukseen paljastuivat 16,5 mm (teräslevyineen) paksut jarrulevyt 8O Vielä jäi toisen etupyörän jarru laahaamaan. Ei meinannut satula kääntyä takaisin paikoilleen uusien palojen kanssa. Mikä mahtaa olla laahaamisen syy?

Edit: siis ei jarrulevyt vaan jarrupalat
Viimeksi muokannut makinju2, La Joulu 17, 2005 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

makinju2 kirjoitti:Syyksi ahdistukseen paljastuivat 16,5 mm (teräslevyineen) paksut jarrulevyt 8O Vielä jäi toisen etupyörän jarru laahaamaan. Ei meinannut satula kääntyä takaisin paikoilleen uusien palojen kanssa. Mikä mahtaa olla laahaamisen syy?
Eihän ne takalevyt nyt noin paksut voi olla. Jos ne taasen on etulevyt, ne on jo liian ohuet. Minimimitta on kerrottu levyssä. Se on jotain 18-19mm luokkaa muistaakseni. Alfamerin korjauskirja puhui 19mm "koneistusrajasta", mutta en ole varma, onko se virallinen minimi?

Syy, miksi jarrut jumittuu, voisi olla mäntien korroosio. Jos männän suojakumi on mennyt rikki, mäntä pääsee ruostumaan ja kun vaihtaa jarrupalat, mäntä täytyy työntää sisemmäksi satulaan, jolloin ruostekohta jumittaa männän. Itse olen noita joskus korjannut muun merkkisistä hiomalla ruostekohdan pois ja voitelemalla männän jarruihin tarkoitetulla rasvalla. Uusien kumien vaihto olisi siis suotavaa. Jos vain toinen jarrusatula jumittaa, on siitähuolimatta viisasta huoltaa molemmat puolet. Muutoin saattaa jarrujen puoltaminen vaan vaihtaa suuntaa remontin jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin