Tulevaisuuden klassikot
Tulevaisuuden klassikot
Rakastan satkuani. Siinä on hyvä moottori, turbo, mukavat penkit ja käytännössä ruosteeton kori (nokkapelti pitää vaihtaa nurkasta alkavan ruosteen takia). Samat asiat löytyy uudesta corollastakin, mutta autoni on 15 vuotta vanha; Se alkaa olla klassikko.
Käyttöautot - autot jotka on suunniteltu ja rakennettu ainoastaan raha mielessä - poistuvat kierrosta nopeasti. Itse ajan vuoden -91
ässällä, ja ajonautinto on vertaansa vailla. kuinka monta tämän hetken Micraa on on käytössä 15 tai 20 vuoden kuluttua? Kuinka monta niistä on hyvässä kunnossa?
Auto on joko väline jolla matkustetaan paikan A j a B (mahd. myös C) välillä. Sitä poljetaan, sitä pahoinpidellään markettien parkkipaikoilla tai annetaan hapettua kunollisen pesun puutteessa. Auto on kone, jonka ihminen rakensi omaksi hyödykseen - lukuunottamatta niitä autoja jotka rakennettiin käyttöä varten.
Olen omistanut aina 90 vaihteen (-91, 90, 91) autoja. Keskimoottorinen MR2, Kolmoskopan turbosupra, ja nyt matalapaine (tullaan korjaamaan lähitulevaisuudessa) satku. Nämä autot on suunniteltu ajettavaksi - kakkosen painojakauma, supran yliluonnollinen kestävyys, satkun ideaalinen sisätila yhdistettynä kahden edellisen parempiin puoliin.
Näillä autoilla on paikka sydämessäni.Ne ovat valovuosia edellä suurimpaa osaa aikansa edustajia niin muotoilunsa (paitsi supra), kuin suunnittelunsa ja rakennuslaadun osalta. Kaikki ovat erinomaisia ajaa - muiltakin osiltansa autot ovat "ns." ajattomia.
Mutta mitkä ovat tämän päivän klassikot? Mitä autoja palvomme 20 vuoden kuluttua? Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
Käyttöautot - autot jotka on suunniteltu ja rakennettu ainoastaan raha mielessä - poistuvat kierrosta nopeasti. Itse ajan vuoden -91
ässällä, ja ajonautinto on vertaansa vailla. kuinka monta tämän hetken Micraa on on käytössä 15 tai 20 vuoden kuluttua? Kuinka monta niistä on hyvässä kunnossa?
Auto on joko väline jolla matkustetaan paikan A j a B (mahd. myös C) välillä. Sitä poljetaan, sitä pahoinpidellään markettien parkkipaikoilla tai annetaan hapettua kunollisen pesun puutteessa. Auto on kone, jonka ihminen rakensi omaksi hyödykseen - lukuunottamatta niitä autoja jotka rakennettiin käyttöä varten.
Olen omistanut aina 90 vaihteen (-91, 90, 91) autoja. Keskimoottorinen MR2, Kolmoskopan turbosupra, ja nyt matalapaine (tullaan korjaamaan lähitulevaisuudessa) satku. Nämä autot on suunniteltu ajettavaksi - kakkosen painojakauma, supran yliluonnollinen kestävyys, satkun ideaalinen sisätila yhdistettynä kahden edellisen parempiin puoliin.
Näillä autoilla on paikka sydämessäni.Ne ovat valovuosia edellä suurimpaa osaa aikansa edustajia niin muotoilunsa (paitsi supra), kuin suunnittelunsa ja rakennuslaadun osalta. Kaikki ovat erinomaisia ajaa - muiltakin osiltansa autot ovat "ns." ajattomia.
Mutta mitkä ovat tämän päivän klassikot? Mitä autoja palvomme 20 vuoden kuluttua? Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Re: Tulevaisuuden klassikot
en ite kysymykseen ota muuten kantaa, mut en usko et tämänpäivän saab mallistoa kukaan muistaa 20vuoden päästä edes silleen kuin nykyisiä vanhoja saabejaDdeccard kirjoitti:Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
BMW 525iA Touring Executive
Re: Tulevaisuuden klassikot
Kyllä muistaa - SportSedaneista tulee tulevaisuuden Opel Asconoita nuorisolleMäksä kirjoitti:en ite kysymykseen ota muuten kantaa, mut en usko et tämänpäivän saab mallistoa kukaan muistaa 20vuoden päästä edes silleen kuin nykyisiä vanhoja saabejaDdeccard kirjoitti:Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?

Re: Tulevaisuuden klassikot
Todennäköisesti ne autot, joissa on nyt "mullistavia" keksintöjä. Olen aivan varma, että esim. DSG yleistyy huomattavasti. Kuten muutkin ominaisuuden, puhumattakaan kaistanvaihto -ominaisuuksista, jotka varmasti lisääntyvät.Ddeccard kirjoitti: Mutta mitkä ovat tämän päivän klassikot? Mitä autoja palvomme 20 vuoden kuluttua? Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
Autot automatisoituvat koko aika enemmän ja enemmän.
Muistan ainakin minä käytti 20 vuotta sitten Turboa. Kyllä vain.

#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Veikkaan, että turbo99 jää aivan varmasti ihmisten mieliin ainaskin saabeista. Siitä on kirjoitettu niin paljon ajan kuluessa autolehtiin ja se käänsi uuden sivun autohistoriassa, kun turbomoottori tuotiin tavalliseen ajokkiin, eikä urheiluautoon. Toinen on varmasti nuo avosaabit. Niillä ajetaan vähän ja niiden hävikki liikenteestä on paljon pienempi, kuin kovakattoisten versioiden. Täytyy sitten muistaa myöskin se, että eri maissa on erilainen arvostus autoille. Jenkeissä saabit katsotaan oikeasti urheilullisiksi autoiksi, jotka on laadukkaita jne. Me suomalaiset nähdään usein saabeissa vaan ne peruskarvalakkimallit, joita oli aikanaan "aivan liikaa liikenteessä", tai jos ei mitään muuta, niin että ne oli niitä poliisiautoja.
Uusimmista saabeista en ole jostain syystä löytänyt sellaisia säväyttäjiä, sitä puolta on vaikea ennustaa vielä, mistä korimalleista ja versioista tulee jatkossa niitä parhaita säväreitä, jotka saa ne jäämään mieleen.
Uusimmista saabeista en ole jostain syystä löytänyt sellaisia säväyttäjiä, sitä puolta on vaikea ennustaa vielä, mistä korimalleista ja versioista tulee jatkossa niitä parhaita säväreitä, jotka saa ne jäämään mieleen.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
E46?
Tämän hetken autoista voisi jäädä "harrastuskäyttöön" BMW:n E46 (300-sarjalainen). Isolla moottorilla se liikkuu kohtuullisesti, on takavetoinen ja 2-ovisena coupéna ihan linjakas vekotin.
Kyllä Saabikin näyttää kohtuulliselta, itse asiassa uusi 9-3 Sport Sedan on paremman näköinen kuin Opelin versio samasta alusta. Jopa niin, että ehkä sekin jää "harrastuskäyttöön"?
Mutta ehkä 20 vuoden kuluttua liikutellaan myös Type-Ärriä, vaikka ne onkin siinä vaiheessa varmasti poljettu moottoripajalle muutamaan kertaan
Jos auto on niin hyvä ajaa kuin vouhotetaan, niin en yhtään ihmettele.
Mitä Saabiin tulee, niin ensimmäiset og900 Aerot ovat nyt siinä 20 vuoden rajapyykin kohdalla. Kuinka moni pulittaisi kohtuukuntoisesta -85 Aerosta esim. 3-4 tuhatta euroa kuin vaikka 1-1,5 tuhatta kohtuukuntoisesta 8-venttiilisestä turbosta? No niinpä, kun Saab on härmäläisille sitä em. kaasari-karvalakkia, niin totta kai turbo-kyytiä himoitaan mutta siitä ei haluta maksaa yhtään lisää. Ei, vaikka turbot ovat uusina olleet hyvin kalliita.
Kyllä Saabikin näyttää kohtuulliselta, itse asiassa uusi 9-3 Sport Sedan on paremman näköinen kuin Opelin versio samasta alusta. Jopa niin, että ehkä sekin jää "harrastuskäyttöön"?
Mutta ehkä 20 vuoden kuluttua liikutellaan myös Type-Ärriä, vaikka ne onkin siinä vaiheessa varmasti poljettu moottoripajalle muutamaan kertaan

Mitä Saabiin tulee, niin ensimmäiset og900 Aerot ovat nyt siinä 20 vuoden rajapyykin kohdalla. Kuinka moni pulittaisi kohtuukuntoisesta -85 Aerosta esim. 3-4 tuhatta euroa kuin vaikka 1-1,5 tuhatta kohtuukuntoisesta 8-venttiilisestä turbosta? No niinpä, kun Saab on härmäläisille sitä em. kaasari-karvalakkia, niin totta kai turbo-kyytiä himoitaan mutta siitä ei haluta maksaa yhtään lisää. Ei, vaikka turbot ovat uusina olleet hyvin kalliita.
tässä tulevaisuuden klassikko
http://rapidshare.de/files/10396214/bru ... g.avi.html
http://www.koenigsegg.se/movies/Koenigsegg_CC.mpg
tota autoo tarkotin oikeesti mutta näköjään oli laittanut väärän linkin
auto jossa on moottori oikeinpäin ja vetotapa oikee
ja kaiken kukkuraks tehty ruotsissa
http://www.koenigsegg.se/movies/Koenigsegg_CC.mpg
tota autoo tarkotin oikeesti mutta näköjään oli laittanut väärän linkin
auto jossa on moottori oikeinpäin ja vetotapa oikee
ja kaiken kukkuraks tehty ruotsissa
Viimeksi muokannut tg, Su Tammi 22, 2006 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: tässä tulevaisuuden klassikko
Äh, mitä nyt tota sotkemaan tähän..tg kirjoitti:http://rapidshare.de/files/10396214/bru ... g.avi.html
auto jossa on moottori oikeinpäin ja vetotapa oikee
ja kaiken kukkuraks tehty ruotsissa


(p.s. Onneksi on tällä hetkellä eniten romutetuin auto ruotsissa vm.88 740..

Sehän riippuu ihan ihmisestä että mitä palvoo ja mitä ei.
Minä esim. kuolaan kun vastaan tulee loistokuntoinen Toyota KE20, mutta ymmärrän kyllä että isolle osalle ihmisistä son ollut vain 70-luvulla esiintynyt välttämätön paha halvan auton tarpeeseen. 
Kaipa se "suuri yleisö" tulee palvomaan kaikkea mikä on vähänkään erikoisempaa, suorituskykyisempää etc. Nykypäivän laitteista nyt tulee mieleen vaikkapa turbo-nelivedot (Imput, Evot, Mazda6 MPS, Audit jne.), muotoilullisesti erikoiset tapaukset (Mini, New Beetle, Audi TT..), oikeastaan kaikki laitteet jotka ovat olleet uutena tarpeeksi hintavia tai hinnan suhde suorituskykyyn on riittävän hyvä.


Kaipa se "suuri yleisö" tulee palvomaan kaikkea mikä on vähänkään erikoisempaa, suorituskykyisempää etc. Nykypäivän laitteista nyt tulee mieleen vaikkapa turbo-nelivedot (Imput, Evot, Mazda6 MPS, Audit jne.), muotoilullisesti erikoiset tapaukset (Mini, New Beetle, Audi TT..), oikeastaan kaikki laitteet jotka ovat olleet uutena tarpeeksi hintavia tai hinnan suhde suorituskykyyn on riittävän hyvä.
Re: Tulevaisuuden klassikot
Yhdestäkään nykyautosta ei ole tulevaisuuden klassikoksi, vaan kahdenkymmenen vuoden päästä ne kaikki on kierrätetty ananaspurkeiksi, sillä siihenhän ne on suunniteltukin.Ddeccard kirjoitti:Mutta mitkä ovat tämän päivän klassikot? Mitä autoja palvomme 20 vuoden kuluttua? Älkääkä vastatkio automaattisesti saab - mitkä ovat niitä autoja jotka muistetaan vuonna 2025?
Aika vähän on edes niitä autoja vuodelta 1985, joita nykyään pidettäisiin klassikkoina tai joita nyt tänä päivänä 20 vuotta myöhemmin palvottaisiin. Mutta 50-60 -luvun jenkit ja vanhat englantilaiset klassikot ja italialaiset urheiluautot ovat edelleen kova sana.
Niitä tullaan ihaillen muistelemaan ja ne joilla sellainen on, ajavat niillä vielä edelleen vuonna 2025. Jos vain silloin vielä saa ostaa bensiiniä laillisesti ja ilman reseptiä.
Idols-voittajat, neuroviisut ja nykypäivän yhden hitin ihmeartistit unohtuvat nopeasti, mutta kunnon juurimusiikki ja rock'n'roll ei kuole koskaan.

Oikea Kupla tai Mini ovat klassikoita, nykyversiot vain huonoja näköiskopioita, silkkoa sisältä. 60-lukuiset Jenkkilän "poniautot" (mm. Ford Mustang, Pontiac GTO jne.) sopivat tuohon hinta/suorituskykysuhdeluokitteluun erinomaisesti. Mikään TypeRä tai TDI-kikkare ei ansaitse tulla muistetuksi klassikkona.dq kirjoitti:muotoilullisesti erikoiset tapaukset (Mini, New Beetle, Audi TT..), oikeastaan kaikki laitteet jotka ovat olleet uutena tarpeeksi hintavia tai hinnan suhde suorituskykyyn on riittävän hyvä.
NG 900S 3d 2.3i -98
Re: Tulevaisuuden klassikot
Edelleenkin katsojasta kiinni mistä tykkää ja mistä ei.Hepis kirjoitti:Yhdestäkään nykyautosta ei ole tulevaisuuden klassikoksi, vaan kahdenkymmenen vuoden päästä ne kaikki on kierrätetty ananaspurkeiksi, sillä siihenhän ne on suunniteltukin.
Aika vähän on edes niitä autoja vuodelta 1985, joita nykyään pidettäisiin klassikkoina tai joita nyt tänä päivänä 20 vuotta myöhemmin palvottaisiin. Mutta 50-60 -luvun jenkit ja vanhat englantilaiset klassikot ja italialaiset urheiluautot ovat edelleen kova sana.
Oikea Kupla tai Mini ovat klassikoita, nykyversiot vain huonoja näköiskopioita, silkkoa sisältä. 60-lukuiset Jenkkilän "poniautot" (mm. Ford Mustang, Pontiac GTO jne.) sopivat tuohon hinta/suorituskykysuhdeluokitteluun erinomaisesti. Mikään TypeRä tai TDI-kikkare ei ansaitse tulla muistetuksi klassikkona.


Täytyy myöskin muistaa että Classic-Chevyllä ja autolla vuodelta '85 on ikäeroa 30 vuotta, ja tuo ikä tekee klassikon siinä missä paremmatkin krediitit. Mikä tahansa 30-luvulta tähän päivään säilynyt kippo on jo klassikko? Classic-Chevyt olivat 20 vuotta vanhoina synnyinmaassaan peruskippoja, joilla pakon edessä ajeltiin ja puolet niistä oli jo paalattukin? Suomessa auton pelkkä hinta tänne peräpohjolaan rahdattuna teki monesta jenkkiautosta arvostetun.
Alkuperäiset Kupla ja Mini ovat klassikoita lähinnä sen vuoksi että ne olivat aikanaan jotain aivan uutta ja ihmeellistä autosuunnittelun saralla, uudet kenties ratsastavat esikuviensa maineella mutta ovat kuitenkin muotoilullisesti aivan muuta kuin Corollan tapaiset "massatuotantoautot", ja uskoisin että sekin nostaa jo niiden statusta tarpeeksi. Silkkoa sisältä, meinaatko esim. että alkuperäinen Mini olisi ollut laadukkaampi tuotos kuin nykyinen?

Hmm juu, esim. Mustang taitaa tulla nykyisessäänkin muodossa klassikoksi, V8-moottorista taitaa jenkeissä saada hieman reilu 20 tonnilla?


Re: Tulevaisuuden klassikot
Sen jälkeen kun englantilaiset lopettivat autojen suunnittelun ja ranskalaiset oppivat galvanoimaan pellin asia on ollut juurikin näin9-5T kirjoitti:Kai kuntoon vaikuttaa enemmänkin pitäjä kuin merkki.

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Totta kai, mutta kuinka moni pitää näitä pikkuautoja kuin kukkaa kämmenellä? Kuinka moni niiden omistajista edes tietää miten autoa pidetää kuin kukkaa kämmenellä?5 vuotta sitten myin pois 15 vuotiaan Cherryn joka oli todella hyvässä kunnossa. Kai kuntoon vaikuttaa enemmänkin pitäjä kuin merkki.
Tällä viikollakin (-20C) katsoin duunipaikalla kun naapuritalon pihassa käynnisteltiin micraa tyyliin : Heti kun starttaa, kierrokset kattoot ja revitellään. Ja pikkupikku kolhuthan melkein kuuluu tollaseen munankuoreen, tulee ohjastajallekin välimerellinen fiilis kun auto on yhtä lommolla kuin vastaava roomassa.

--
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.
I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes; Or should I?
You know what I'd like to be?
I mean if I had my goddam choise, I'd just be the catcher in the rye and all.