Alatukivarsi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Höpö höpö. Jos alatukivarren ja puslien välinen kulma muuttuu, ei sillä ole autoon asennettuna mitään merkitystä.Muuttaahan auton paino sen ihan mihin tahansa. Eikä se kulma voi kymmeniä asteita heittää millään. Mutta jos haluaa varmistaa asian, nii saahan sen suunnata vaikka vaan huvin vuoksi.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Ei ole merkittävää eroa, jos laitat vanhoilla puslilla alatukivarren kiinni. Tietenkin, jos laitat 99:n alatukivarren satkuun, kun 99:n tukivarsi on suora ja satkun tukivarsi on "taivutettu" 3 astetta eteenpäin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jos laskee aurauksen tarkistukseen uhratun vaivan suhteessa saavutettuun hyötyyn, kannattaisi aina tarkistaa auraus kun vaihtaa jonkun pallonivelen, tukivarren tms.
Esim. reilu 5mm auraus/haritus syö oikeasti renkaat aika äkkiä pilalle sekä pilaa ajo-ominaisuudet. On koettu
Aurauksen voi tarkistaa itse tasaisella alustalla, sopivalla säädettävällä tangolla vanteen sisäpuolelta. Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle
Monttu on tässä hommassa hyvä apu...
Esim. reilu 5mm auraus/haritus syö oikeasti renkaat aika äkkiä pilalle sekä pilaa ajo-ominaisuudet. On koettu

Aurauksen voi tarkistaa itse tasaisella alustalla, sopivalla säädettävällä tangolla vanteen sisäpuolelta. Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle

Monttu on tässä hommassa hyvä apu...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
JUURI NÄIN...rr kirjoitti:Jos laskee aurauksen tarkistukseen uhratun vaivan suhteessa saavutettuun hyötyyn, kannattaisi aina tarkistaa auraus kun vaihtaa jonkun pallonivelen, tukivarren tms.
Esim. reilu 5mm auraus/haritus syö oikeasti renkaat aika äkkiä pilalle sekä pilaa ajo-ominaisuudet. On koettu![]()
Aurauksen voi tarkistaa itse tasaisella alustalla, sopivalla säädettävällä tangolla vanteen sisäpuolelta. Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle![]()
Monttu on tässä hommassa hyvä apu...
Käytännössä todettua: aurauksen säätö riittää, ettei renkaat mene sököksi, kun palloniveliä on uusittu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Alatukivarsi
edellämainitun lisäksi pitäisi tietää onko vaihdettu / uusi varsi ollut samoissa ALKUPERÄISISSÄ mitoissa. jos toisella on ajeltu vähän kanttareihin niin eipä kulmat enää välttämättä oo samojaReetu kirjoitti:Mites on kun vaihtaa alatukivarren , tartteeko auraus tarkistaa?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Auto ei oikein voi tulla mittaajan päällä kun pyöränkulmat mitataan aina niin että auto on pyörillään, ei koskaan niin että auto on pukeilla/tunkilla.rr kirjoitti:Aurauksen voi tarkistaa itse tasaisella alustalla, sopivalla säädettävällä tangolla vanteen sisäpuolelta. Tärkeintä on asennella auto niin, että se ei missään tapauksessa tule mittaajan päälle![]()
Itse asiassa kaikki kulmat saa säädettyä ja tarkastettua riittävällä tarkkuudella itse ilman mitään sellaisia työkaluja ja mittavälineitä mitä ei jo jokaisella jo olisi tai mitä ei itse nopeasti saisi tehtyä. Vaativin homma on järjestää mittauspaikka missä auto on varmasti joka suuntaan vaaterissa (30x30 lattialaatoilla on hyvä shimmata auto vaateriin).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5