bensapumput / T16 vs. T8
bensapumput / T16 vs. T8
Onkohan eroa og900 turbo bensapumpuilla T16 ja T8 koneissa?
Viimeksi muokannut a9000, Ti Tammi 10, 2006 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T16 voi olla myös boschilla mutta se on silti ihan erilainen mitä T8:ssa.
Niin mekaanisesti kuin paineiltaan ja tuotoltaan.
T8:n pumppu on käytetty menestykkäästi kun ollaan muutettu T8->T16 mutta jos varaosiksi meinaat nykyisen T16 pumpun tilalle niin ei taida olla vastaavaa hyötyy.
Jollain on varmaan noi tuotot ja muut ylhäällä...
Niin mekaanisesti kuin paineiltaan ja tuotoltaan.
T8:n pumppu on käytetty menestykkäästi kun ollaan muutettu T8->T16 mutta jos varaosiksi meinaat nykyisen T16 pumpun tilalle niin ei taida olla vastaavaa hyötyy.
Jollain on varmaan noi tuotot ja muut ylhäällä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
opiskelin asiaa motonetin luettelosta.
autoissani -84 ja -85 mallisissa 16V-turboissa on siis Boschin systeemi, jossa siirtopumppu ja ruiskupumppu erikseen.
äkkiäpäiten tulkiten siis iivarisatkun tankki käy vaihdossa, koska niissä on sama siirtopumppu. Ruiskumpumput on erilaiset.
Mutta siis, kysyttävääkin vielä jäi: Jos vaihdan Bosch systeemin bensatankin tilalle Walbro-systeemin tankin (tankin yhteydessä ymmärtääkseni pumppu, jossa yhdistettynä siirtopumppu ja ruiskupumppu) niin
- pitääkö Bosch systeemin ruiskupumppu kytkeä jotenkin pois, vai purkaa pois, vai antaa olla niinkuin on..?
En toistaiseksi edes tiedä kumpi pumppu on vajaatoiminen...
autoissani -84 ja -85 mallisissa 16V-turboissa on siis Boschin systeemi, jossa siirtopumppu ja ruiskupumppu erikseen.
äkkiäpäiten tulkiten siis iivarisatkun tankki käy vaihdossa, koska niissä on sama siirtopumppu. Ruiskumpumput on erilaiset.
Mutta siis, kysyttävääkin vielä jäi: Jos vaihdan Bosch systeemin bensatankin tilalle Walbro-systeemin tankin (tankin yhteydessä ymmärtääkseni pumppu, jossa yhdistettynä siirtopumppu ja ruiskupumppu) niin
- pitääkö Bosch systeemin ruiskupumppu kytkeä jotenkin pois, vai purkaa pois, vai antaa olla niinkuin on..?
En toistaiseksi edes tiedä kumpi pumppu on vajaatoiminen...
Jos vaihdat Bosch-tankin pois, niin samallahan tulet siirtäneeksi molemmat Bosch-pumput pois. Ei siinä tankin irrottamisen jälkeen ole enää mitään irtikytkemistä.a9000 kirjoitti:- pitääkö Bosch systeemin ruiskupumppu kytkeä jotenkin pois, vai purkaa pois, vai antaa olla niinkuin on..?
Siltä varalta, että vika kuitenkin olisi vaan siirtopumpussa, niin eikö olisi järkevää ensin käyttää tovi aikaa tarkempaan vianpaikannukseen. Siirtopumppu on melko halpa ja ehkä vaihtotyönä mukavampi kuin koko tankki.
Pura siirtopumppu pois vaikka irrottamalla koko imuämpäri ja kokeile ajaa pelkällä ruiskukumpulla. Toimii jos tankissa on tarpeeksi bensaa etkä kurvaile kovin tiukasti. Siirtopumpun johdonpäät tankissa olisi tässä testissä hyvä saada jännitteettömäksi .
Tämän kirjoitin sillä olettamuksella, että satkun kaksipumppujärjestelmä olisi samankaltainen kuin vanhan tonnarin kaksipumppujärjestelmä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hyvä ehdotus & kiitti vinkeistä, hyvää tietoo
Ainoo(t) probleema(t) on vaan siinä että
- auto ei ole kilvissä ja sijaitsee keskellä tajamaa, koeajolle ei pääse
- auto menee purkuun ja tekniikka siirretään toiseen, joten
samallahan sitä vaihtaa vaikka koko tankin, jättää arpomiset ja testaamiset siihen aikaan kun uushankinta tankista pettää pumppu tahi toinen
Toi ratkas homman että ne on (mahdolisesti) siinä tankin yhteydessä kummatkin pumput, eikä jossain linjastossa matkan varrella se toinen.
Ainoo(t) probleema(t) on vaan siinä että
- auto ei ole kilvissä ja sijaitsee keskellä tajamaa, koeajolle ei pääse
- auto menee purkuun ja tekniikka siirretään toiseen, joten
samallahan sitä vaihtaa vaikka koko tankin, jättää arpomiset ja testaamiset siihen aikaan kun uushankinta tankista pettää pumppu tahi toinen

Toi ratkas homman että ne on (mahdolisesti) siinä tankin yhteydessä kummatkin pumput, eikä jossain linjastossa matkan varrella se toinen.
jus kirjoitti:Jos vaihdat Bosch-tankin pois, niin samallahan tulet siirtäneeksi molemmat Bosch-pumput pois. Ei siinä tankin irrottamisen jälkeen ole enää mitään irtikytkemistä.a9000 kirjoitti:- pitääkö Bosch systeemin ruiskupumppu kytkeä jotenkin pois, vai purkaa pois, vai antaa olla niinkuin on..?
Siltä varalta, että vika kuitenkin olisi vaan siirtopumpussa, niin eikö olisi järkevää ensin käyttää tovi aikaa tarkempaan vianpaikannukseen. Siirtopumppu on melko halpa ja ehkä vaihtotyönä mukavampi kuin koko tankki.
Pura siirtopumppu pois vaikka irrottamalla koko imuämpäri ja kokeile ajaa pelkällä ruiskukumpulla. Toimii jos tankissa on tarpeeksi bensaa etkä kurvaile kovin tiukasti. Siirtopumpun johdonpäät tankissa olisi tässä testissä hyvä saada jännitteettömäksi .
Tämän kirjoitin sillä olettamuksella, että satkun kaksipumppujärjestelmä olisi samankaltainen kuin vanhan tonnarin kaksipumppujärjestelmä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/bensapumppu/